Halloj alla. Jag har en lite fundering och en oro över mitt hus jag nyligen köpt. I pannrummet har man byggt om lite och satt in en vedpanna samt bergvärme. Jag eldar när det är riktigt kallt för att spara på ström men till min överraskning såg jag lite suspekta rör ovanför pannan.

Man har gått på med nya rör på befintliga systemet och satt dit kulventiler och trätt på rörisolering medelmåttig utfört under ett befintligt gammalt rör. Jag kan se något grått material som liknar asbest blandning men svårt att säga utan ett prov men min fråga är. Är det en risk att jag eldar med pannan? för det blir rejält lufttryck från den när man uppnår full effekt, så när värmen stiger så utsöndrar den luft som virvlar runt.

Dom två rör jag pratar om är precis ovanför pannan så jag tänker om den värme som stiger som i sin tur skapar luftflöde (som för övrigt är stark) pyr omkring fibrer med tanke på placering och just flödet på luften som blir?

Bör man dra åt sig öronen och sanera eller utgör det ingen risk trots att de blir luftström precis ovanför. Bifogar bild dock i inzoomat läge.
 
  • Isolerade rör med sprickor och skador, exponerat material, underhållsbehov, installerad avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på isolerade rör med tecken på slitage eller skada och en fuktfläck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vitmålad yta med flagande färg och synliga tecken på slitage och fukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skalad färg och mögel på en fuktig vägg eller takyta. Skador och förfall synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det enklaste är väl att du målar över där det är öppet.

När det gäller rör och rörböjar så är asbesten utblandat och ihop med gasbinda så att det ser mest ut som vitt gips.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det enklaste är väl att du målar över där det är öppet.

När det gäller rör och rörböjar så är asbesten utblandat och ihop med gasbinda så att det ser mest ut som vitt gips.
Hej tack för svar. Jag fick tips av ocab att plasta in försiktigt med gladpack istället för sanera. Men skadan är väl redan skedd med tanke på att värmestrålen från pannan som sitter precis under blåser rejält just på öppningen.. Plus att man har dammsugit pannan vid flera tillfällen och då även där så har dammsugaren alla gånger blåst med dess frånluft i rummet som med all säkerhet spridit asbest i luften. Om man sanerar rekommendera ocab att man dammsuger med riktig asbest dammsugare och sätter in luftrenare avsedd för fibrerna. Är det overkill? Vi har barn och djur som vistas i hemmet och plasta över känns lite sisådär men jag är ju ingen expert på området. Om det räcker med att plasta blir ju plånboken glad i alla fall
 
BirgitS
Plasta in är också ett alternativ och fungerar bra det också så plasta in.

Eftersom man har gjort förändringar i samband med byte av uppvärmningssystem så kanske man redan har gjort en asbestsanering. Hur gammalt är huset och när satte man in vedpanna och bergvärme?

Eftersom pannrum inte är något man springer i så ofta är det väl inget större problem heller.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
emil.z800 emil.z800 skrev:
Men skadan är väl redan skedd med tanke på att värmestrålen från pannan som sitter precis under blåser rejält just på öppningen..
Varför tror du att det har spridits asbest över huvud taget? Ytan ser ut att vara vanliga gasbindor med gips och innanför ser det ut att sticka ut stenull?

Ta några prover och skicka på analys.
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför tror du att det har spridits asbest över huvud taget? Ytan ser ut att vara vanliga gasbindor med gips och innanför ser det ut att sticka ut stenull?

Ta några prover och skicka på analys.
Ocab var över och tala om att det var asbest därav min oro att den öppna delen är precis ovanför pannan där det blir som mest värmestrålning med blås effekt.


BirgitS BirgitS skrev:
Plasta in är också ett alternativ och fungerar bra det också så plasta in.

Eftersom man har gjort förändringar i samband med byte av uppvärmningssystem så kanske man redan har gjort en asbestsanering. Hur gammalt är huset och när satte man in vedpanna och bergvärme?

Eftersom pannrum inte är något man springer i så ofta är det väl inget större problem heller.
Jag har kört lite spray lim på ytan från långt håll och satt plastfolie över. Får vara så tills dem kommer och sanerar rören.. Huset är från slutet av 1895 tidigt 1900 tal och påbyggt i omgångar. Vedpanna kom in senare tror jag, bergvärmen installerades 2012. Jag kan se att dom fimpat andra asbest rör också och trätt på ny isolering och vad jag förstått så var den firman inte den seriösaste i stan så jag kan nog tänka mig att man kapat utan någon som helst kunskap om det så tidigare ägare ville ha allt som var billigast möjligaste så hon tumma nog en hel del på sånt. Behöver man sätta in en luftrenare som är avsedd för asbest och ev dammsuga av alla ytor? Det förespråkar ocab men det är ju en jävla massa pinaler överallt

Har bott här 1.5 år så man har väl redan sugit i sig en hel del i såna fall
 
Redigerat:
BirgitS
Eftersom det är ett pannrum så ser jag inte något behov av luftrenare och dammsugning, det vore ju annorlunda om det gällde ett rum som folk vistas i flera timmar om dagen. Om du är orolig så våttorka allt och släng trasorna som asbestkontaminerat efteråt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det är ett pannrum så ser jag inte något behov av luftrenare och dammsugning, det vore ju annorlunda om det gällde ett rum som folk vistas i flera timmar om dagen. Om du är orolig så våttorka allt och släng trasorna som asbestkontaminerat efteråt.
Vi är där nere rätt mycket då vi har tvättstugan där också plus att man går ner ofta för att fylla på ved osv. Är säkert där ett par timmar varje dag
 
Hur blir det med kläder och sånt vi hänger i torkskåpet precis i samma rum? Blir det exponerat varje dag och vi går runt med asbest på kläderna?
 
emil.z800 emil.z800 skrev:
Hur blir det med kläder och sånt vi hänger i torkskåpet precis i samma rum? Blir det exponerat varje dag och vi går runt med asbest på kläderna?
Asbest lossnar ju inte och driver iväg bara för att det drar lite så länge du inte är där och trycker sönder fiberna.

jag har asbestlindade rör i hela källaren, och jag har då inte reflekterat ens tre sekunder att det skulle vara någon fara så länge jag inte är
Där och fysiskt river i skiten
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
Asbest lossnar ju inte och driver iväg bara för att det drar lite så länge du inte är där och trycker sönder fiberna.

jag har asbestlindade rör i hela källaren, och jag har då inte reflekterat ens tre sekunder att det skulle vara någon fara så länge jag inte är
Där och fysiskt river i skiten
Okej bra. Jag spraya kontaktlim från ca 30cm avstånd på rören där det var öppet och sen tog jag plastfolie och la på försiktigt runt rören. Jag kom nog åt med lite kraft men inte så att det börja lossna eller så. Då borde det vara lugnt väl? Det var ocab som sa att jag kunde göra så tills vidare
 
Har ocab gjort någon analys av materialet som fastställt asbest? Ett tips är att tänka på något roligt och inte överanalysera saken, det är väldigt låg risk gällande dina rör. Det finns värre risker i och utanför ditt hem…
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ocab gjort någon analys av materialet som fastställt asbest? Ett tips är att tänka på något roligt och inte överanalysera saken, det är väldigt låg risk gällande dina rör. Det finns värre risker i och utanför ditt hem…
Nej ingen analys utan han kom och tittade och sa att det var asbest. Ja jag får nog tänka positivt, sambon är otroligt orolig och jag är väl lite tankspridd själv men som du säger så finns det mycket ute man nog suger i sig
 
Det gäller ju att vara källkritisk här och som @Jonatan79 säger, har OCAB tagit prover och skickat på analys? Om det bara gör ett uttalande utifrån hur det ser ut får man ju tänka att det ligger helt i deras intresse att du blir rädd och betalar för en akut sanering av allt efter som du använder dem för den tjänsten. Dvs de tjänar på att du antar att det är asbest så om de bara sagt saker som, det är nog "antagligen" eller "säkert" asbest skulle jag först skicka ett prov på analys innan jag låter dem göra en dyr sanering.

Edit, ditt nya inlägg kom medans jag skrev detta, så innan du lägger en mindre förmögenhet på sanering gör en ordentlig analys.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Ja det är sant. Hur gör man ett prov?
Jag tänkte även ta lite siljertejp och lägga ip en dammig yta och skicka in för att se om det ligger fibrer utanför det skadade området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.