Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Vad har JAG för rätt i denna soppa?

/Anja
Du bör anmäla detta! Även om det blir en process som tar din tid så borde du få rätt i slutet utifrån vad du beskriver.
 
  • Gilla
Joakim654 och 1 till
  • Laddar…
All heder åt dig som vill anmäla det hela och göra rätt, så att andra hyresgäster inte måste råka ut för samma sak

Ni som säger bara flytta eller gnäller på TS, vad är fel på att försöka göra det bättre för när eran dotter, flickvän etc flyttar in där?
 
  • Gilla
  • Älska
Joakim654 och 5 till
  • Laddar…
Nu är det den 1/4, har du sagt upp lägenheten innan sista mars? Jag antar att du flyttar idag.
 
"Hej Anja . Kan vi ta gasolvärmaren i veckan. Har Barnbarnen här i kväll .. tänkte det är ju ganska varmt ikväll . Så du behöver kanske inte den ikväll .. tacksam för svar om hur vi gör. Göran"

Hans lösning förra var att sätta in en gasolvärmare. Tur att det kom andra saker ivägen. Tänk om jag haft gasolvärme utan ventilation. Det hade jag, ärligt nog, inte ens tänkt på.... Bara förutsatt att det fanns.

T TobiasStockholm skrev:
Om det är någon tröst behöver du nog inte oroa dig för bristfällig ventilation om det är så pass dålig isolering att "lägenheten" inte behåller värmen, dessutom med en luftvärmepump som drar runt luften i lägenheten.

Sen kan ju ventilationen bara underkänns enligt regler ändå förstås.
H Hybro skrev:
Vad hindrar dig att dra?
Jag påtalade problemen IGEN, för hyresvärd.
mexitegel mexitegel skrev:
Blicka framåt istället.

Du ska ju flytta snart och du har bara en månads uppsägning. Om du vill ekonomisk kompensation av hyresvärden är det ändå något du får ta i efterhand och den vägen är antagligen inte helt lätt.
Ja. Tack alla! Mentalt känner jag, efter allt ert stöd att "jag har rätt".

Jag har haft inställningen att "jag ska vara tacksam" i tre månader.

Ni har fått mig att inse att jag har rätt. Jag har tyckt synd om mig själv i kylan, men ni anar inte vad det värmer att bara få lite bekräftelse. Att höra: "tycker synd om dig. Vi förstår".

I detta fallet gjorde det stor skillnad. Jag har inte gnällt i onödan, jag har lite rättigheter, hyresvärden har agerat dumt, jag har betalat för mycket.

Ja jag känner mig så stärkt av era svar, att jag nu vågar stå på mig och "gå vidare".

Senast i
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
PG Lindgren och 13 till
  • Laddar…
För ett antal år sedan fanns ett ärende någonstans i mellanskåne med svartbygge av några lägenheter i studentbostads- storlek i en industrifastighet. Vissa klagomål från hyresgäster gällande värme. När kvarnhjulen började mala kom så småningom räddningstjänsten på besök. Fanns inget brandskydd, enkelgips mellan lgh osv.
Räddningstjänsten körde ut de hyresgäster som var i lägenheterna och bommade igen dörren.
De hade i alla fall möjlighet att packa en väska. De som var i skolan eller på arbete den dagen hade inte ens ombyte att tillgå.
Om jag var i TS situation skull jag flytta först och anmäla sedan för att slippa ytterligare kontakt med hyresvärden.
 
  • Gilla
Joakim654 och 5 till
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
"Hej Anja . Kan vi ta gasolvärmaren i veckan. Har Barnbarnen här i kväll .. tänkte det är ju ganska varmt ikväll . Så du behöver kanske inte den ikväll .. tacksam för svar om hur vi gör. Göran"

Hans lösning förra var att sätta in en gasolvärmare. Tur att det kom andra saker ivägen. Tänk om jag haft gasolvärme utan ventilation. Det hade jag, ärligt nog, inte ens tänkt på.... Bara förutsatt att det fanns.




Jag påtalade problemen IGEN, för hyresvärd.

Ja. Tack alla! Mentalt känner jag, efter allt ert stöd att "jag har rätt".

Jag har haft inställningen att "jag ska vara tacksam" i tre månader.

Ni har fått mig att inse att jag har rätt. Jag har tyckt synd om mig själv i kylan, men ni anar inte vad det värmer att bara få lite bekräftelse. Att höra: "tycker synd om dig. Vi förstår".

I detta fallet gjorde det stor skillnad. Jag har inte gnällt i onödan, jag har lite rättigheter, hyresvärden har agerat dumt, jag har betalat för mycket.

Ja jag känner mig så stärkt av era svar, att jag nu vågar stå på mig och "gå vidare".

Senast i

Hej!

Du har absolut flera rättigheter på din sida. Ett råd kan vara att se vilken hjälp du kan gå av hyresgästföreningen. Även Miljö-och hälsomyndigheten kan vara värt att kontakta.
Det finns krav på ventilation i en lägenhet. Det verkar som att fläkten är en cirkulationsfläkt. Då finns det även krav på att du ska ha tilluft någonstans, typ spaltventiler vid fönster eller ventiler i väggen. Din lägenhet verkar sakna det så du har nog mycket riktigt bott utan ventilation. Du behöver också en frånluftsventil någonstans vilket inte heller verkar finnas.
Om du hör din granna så tydligt så kan det också finnas en risk att inte brandkraven är uppfyllda. Oftast går brand och ljud hand-i-hand. I och med att det finns två lägenheter så låste väggen mellan er ha rätt brand- och ljudklassning.
Sedan är ju temperaturen långt under det som föreskrivs i BBR.
Kanske är det inget svartbygge, men helt klart uppfyller inte bygger BBR-kraven. En lägenhet som inte uppfyller temperaturkrav, ventilationskrav samt brand och ljudkrav ska du självklart inte betala så hög hyra för.
Lycka till och hoppas du trivs bättre i ditt nya boende!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Sen kanske man inte kan klaga på värmen om man har Luftvärmepumpen på fläkt eller kyla och sen sätter in egna elvärmelement. Då faller även klagomålet på den höga elräkningen.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
V Villaägarenr1 skrev:
Varför inte bara flytta därifrån om du fått nog.
Läs tråden... Hon har nytt boende, men vill inte betala för 3 mån uppsägningstid.
 
B Bästerortarn skrev:
Självklart inte men tillräckligt stor andel för att inte göra mig förvånad att denna cirkus utspelar sig på en hästgård.
oohja störstadelen av inkompsten går till havremopedarna... är en dyrhobby att leka med maten
 
  • Gilla
Björkisvägen och 3 till
  • Laddar…
Lägenheten ser ju mysig ut, synd att det inte går att bo i den.

1. Flytta ut.

2. Ring dina tre största killkompisar och be dem komma med som moraliskt stöd.
Kompisar med ansiktstatueringar och Hells Angels västar är att föredra.
Du har kanske kompisars bekanta?
Säg till dem i förväg att de ENBART ska se farliga ut.

3. Knacka på hos hyresvärden och förklara att du vill säga upp kontraktet från och med siste mars och få tillbaka hyran för april, eftersom du inte kan bo i lägenheten pga felen.
Spela in samtalet så långt med mobilen som ligger i fickan.
Om han strular, förklara lugnt att du kommer att kontrollera bygglov, brandskydd, elinstallation, utrymningsvägar och ventilation på tisdag, om han inte betalt tillbaka hyran för april innan dess.

4. Bjud kompisarna på öl och pizza och skratta åt hyresvärden.

5. Hoppas att du får pengar senast tisdag.

6. Anmäl till byggnadsnämnden oavsett.

7. Glöm eländet och njut av nya lägenheten.

/ Hälsningar Fredrik
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Leta nytt boende och stick därifrån, ge dem väldigt dåliga recensioner på facebook, flashback...överallt!
Det är mitt tips!
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
ckswede ckswede skrev:
Är det du som hyr ut?
Vill du hyra;):rofl:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Trodde först det var ett aprilskämt! Förstår inte hur du stått ut med att bo i den fukten och kyla och oväsendet. Tur att du ska flytta idag! Jag tycker att du ska anmäla hyresvärden för olovlig uthyrning eller liknande. Han har garanterat inte alla papper i ordning. Du ska inte betala ett öre mer till honom, snarare borde du fått pengarna tillbaka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kolla om det är ett svartbygge, säg till ägarna att du kommer gå till hyresgästföreningen och kommunen och att han får stämma dig om dom vill ha en krona till av dig.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Anja Jönsson Anja Jönsson skrev:
Jag har nu bott tre månader i ett gammalt gris-stall. Det är omgjort till lägenhet. Jag betalar 9000;- för en minimal lgh med sovloft.

Jag har tre problem:

•Luft luft, sitter tre meter upp i nock, bjälkar. Värmen försvinner genom tak direkt. Jag har oftast 12 grader, ibland 8grader om det varit snö/blåst.

Jag har stått ut, men nu har jag fått:

•Högljudda grannar (sen en månad tillbaka) dessutom ligger min säng, på ett hemmagjort loft, exakt kloss an, grannens tvättstuga (helt oisolerade väggar mellan oss) Hennes tvättande står jag ej ut med då hela mitt sovloft skakar. Ibland somnar grannen utan att tömma/stänga av tvättmaskin. Och då snurrar trumman, varje kvart och spelar en trudelutt, likt ett alarm. Igår var jag vaken till 02.00 och lyssnade på detta, innan jag, packade ihop och körde hem till min mamma för att sova.

Allt detta, var inte ens frågan. Detta är bara två problem jag upptäckt "efter hand". Det har nu gått tre månader.

Idag såg jag, när jag letade ett tredje problem:

•Gah! Här är absolut Noll ventilation. Inte en liten springa. Bifogar bild och video om det går.

Jag är så ledsen och lurad. Jag vill inte betala för detta skräp. Måste kunna komma till jobbet utvilad.

Vad har JAG för rätt i denna soppa?

/Anja
Flytta, dyrt och dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.