Jag har hantverkare hemma som har bilat upp för avloppsrören. Tidigare har avloppsdragningen från toalettstolen gått enligt blå linje men ska nu dras enligt röd linje. Den gula linjen är från duschen och den blåa linjen kommer vara från handfatet.

Jag tycker att det är en ganska skarp vinkel på avloppet från toaletten. Kommer det fungera i praktiken eller blir det risk för stopp? Kan det åka upp i delen som går mot duschen på ett sådant sätt att det spelar roll?
 
  • Renoveringsarbete, elektriska kablar på golv, vägg med fukt eller mögelproblem, oavslutat projekt, byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Det där kommer inte bli bra. Be din hantverkare läsa Säker Vatten eller anlita någon annan.
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det där kommer inte bli bra. Be din hantverkare läsa Säker Vatten eller anlita någon annan.
Får sätta mig och läsa på själv. Tanken med att ta in hantverkare är ju att man ska slippa. Tack för svaret!
 
wildeside
Det är väl bara att be dom knacka bort lite betong till så att du slipper så tvära böjar.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Det är väl bara att be dom knacka bort lite betong till så att du slipper så tvära böjar.
Ja, lösningen är nog enkel. Men ville inte komma som en lekman som inte har koll och ställa krav utan att ha lite uppbackning. Därav posten så jag får lite kommentarer. Tack!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nej så gör man inte.
Bila upp så att ny ledning kan dras takt med grenrör för minst 70-ledning till golvbrunn i dusch.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
wildeside
smicloud smicloud skrev:
Ja, lösningen är nog enkel. Men ville inte komma som en lekman som inte har koll och ställa krav utan att ha lite uppbackning. Därav posten så jag får lite kommentarer. Tack!
inga 90 gr böjar.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Noterade för hantverkarna att de behöver bila annorlunda och fick informationen att VVS-personen ser till att att kraven uppfylls för bilningen där. Så många frågetecken kring vad som händer om jag inte ligger på...
 
  • Gilla
Spikhasse och 2 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
inga 90 gr böjar.
Möjligen i övergång från horisontellt till vertikalt rör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B b8q skrev:
Möjligen i övergång från horisontellt till vertikalt rör.
Tack, det hittade jag lite info om men i det här fallet är det bara det horisontella det handlar om.
 
Det är väl inte optimalt men med 4st 30-gradare eller nåt liknande så bör det gå bra. Fast det finns ingen anledning att chansa när det går att göra en bättre/rakare lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Märklig lösning, då det inte hade blivit mer att bila och de gjort rätt från början.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Tycker det är lite svårt (eller så hittar jag inte det jag letar efter) att hitta regler för toalettrören. Undrar om det som står här är endast för spillvatten? https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/2

Det jag hittar som jag tycker relaterar till detta är under 3.2.4f. och 3.2.4g. under "Riktningsändringar" på länken ovan. Men det kanske bara är regler för spillvatten?

Hittar inget om jag kollar på reglerna från 2021. Tar inte Säkert vatten upp avloppsregler för exempelvis toalett?
 
nimhed nimhed skrev:
Märklig lösning, då det inte hade blivit mer att bila och de gjort rätt från början.
Mm, tänkte lika.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
wildeside
B b8q skrev:
Möjligen i övergång från horisontellt till vertikalt rör.
Hellre 2 st 45 gr böjar då.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.