F fusion skrev:
Kanske redan nämnd ? Tråden är rätt lång nu så man ser lite repriser då och då.

Cykeln som floppade, Itera, fulaste som gjorts.



[bild]
Version 1 med plaststyre. 2:an hade stålstyre.

Jag var på kickoff-dag på jobbet för en massa år sedan där en av aktiviteterna var att cykla på en sådan här. Det kändes som ramen var gjord av gummiband, ingen styrsel alls.

/Höghus
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag tror ni menar denna längre upp i tråden:

[bild]

Jag tyckte den var väldigt god, nån blandning av apelsin, annanas och mjölk.
Lite rom i den så blir det en Painkiller fast med mjölk istället för kokosgrädde :p
 
F fusion skrev:
Kanske redan nämnd ? Tråden är rätt lång nu så man ser lite repriser då och då.

Cykeln som floppade, Itera, fulaste som gjorts.



[bild]
Minns mycket väl. Misstänker att även @lob har sett några i sina dagar. När företaget konkade så dumpades rätt mycket delar på soptippen så vi var många som plockade ihop en egen med delar hämtade från tippen.:)
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
Kanske redan nämnd ? Tråden är rätt lång nu så man ser lite repriser då och då.

Cykeln som floppade, Itera, fulaste som gjorts.

]
Och apropå plast: https://digitaltmuseum.se/011023028133/bil
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Minns mycket väl. Misstänker att även @lob har sett några i sina dagar. När företaget konkade så dumpades rätt mycket delar på soptippen så vi var många som plockade ihop en egen med delar hämtade från tippen.:)
M Myckling skrev:
Minns mycket väl. Misstänker att även @lob har sett några i sina dagar. När företaget konkade så dumpades rätt mycket delar på soptippen så vi var många som plockade ihop en egen med delar hämtade från tippen.:)
Hehe. Den känner man igen. Flera kompisar som jobbade på plastfabriken. En del hjul såldes och användes som travsulkyhjul. En dålig produkt var det iaf. I somras när jag var på semester i Ludvika såg jag denna cykel som var PR för en cykelfirma(tror jag). En cykel parkerad på en balkong på andra våningen av ett vitt trähus, under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
H hhallen skrev:
Och apropå plast: [länk]
 
  • Gilla
Alfons3301 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Var det på 80-talet som Televerkets monopol på telefoner började brytas. Till en början köpte man olagliga telefoner med knappar, vissa var trådlösa och använde olagliga frekvenser som störde andra apparater.

Kom de från USA och hade pulsval som var populärt då många inte hade fått AXE som hade dtmf signalering, fick man problem då nollan låg längst bort på amerikanska telefoner och motsvarade tio pulser, i Sverige låg den först och hade en puls, ett två pulser osv.

Resultatet blev att alla siffror försköts ett steg; knappen märkt ett var noll, två blev ett osv.

Vissa lärde sig att slå numret med fel siffror, men de flesta hade mer eller mindre utslitna klisterlappar på tangenterna. Tror det var få som gjorde som jag, plockade isär telefonen och byggde om numbordet:geek:
 
  • Gilla
mattiplutt och 7 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Minns mycket väl. Misstänker att även @lob har sett några i sina dagar. När företaget konkade så dumpades rätt mycket delar på soptippen så vi var många som plockade ihop en egen med delar hämtade från tippen.:)
Inte allt dumpades på skroten. Jag köpte hela lagret ( många tusental) av röda LED för vrakpris :).
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
F
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Inte allt dumpades på skroten. Jag köpte hela lagret ( många tusental) av röda LED för vrakpris :).
Fanns LED verkligen på den tiden?
Var det inte bara reflexer?
 
F frasen_36 skrev:
Fanns LED verkligen på den tiden?
Var det inte bara reflexer?
LED:ar har funnits ganska länge, så var det på 80-talet så fanns det garanterat! Köpte faktiskt själv min första (LED-) miniräknare på Quelle i Tyskland på en resa 1976. Riktigt billig, men inte så avancerad dock med RPN!
 
F
V videopac skrev:
LED:ar har funnits ganska länge, så var det på 80-talet så fanns det garanterat! Köpte faktiskt själv min första (LED-) miniräknare på Quelle i Tyskland på en resa 1976. Riktigt billig, men inte så avancerad dock med RPN!
Jovisst, LED fanns ännu tidigare än 70-tal också. Men steget från en ljussvag display i en miniräknare till fungerande cykelbelysning var dock en del... Har (som tur var) inte ägt någon Itera själv, men på de bilder jag sett av Iteracyklar verkar de ha haft traditionell dynamo och strålkastare med lampa.
 
F frasen_36 skrev:
Jovisst, LED fanns ännu tidigare än 70-tal också. Men steget från en ljussvag display i en miniräknare till fungerande cykelbelysning var dock en del... Har (som tur var) inte ägt någon Itera själv, men på de bilder jag sett av Iteracyklar verkar de ha haft traditionell dynamo och strålkastare med lampa.
Men använde man inte då oftast lysdiodljus eller lysdiodlampa som namn, det är väl senare vi bytte till det engelska namnet LED här i Sverige. Då var "ledbelysning" ofta synonymt med hjälpljus inomhus om elen försvann, men med betydelsen att visa vägen.;)
 
F frasen_36 skrev:
Fanns LED verkligen på den tiden?
Var det inte bara reflexer?
Till baklyktorna användes dåtidens ljusstarkaste röda LED ( Stanley). Dessa kostade då c:a 3:50 / st på ELFA eller Betoma, om man köpte 100-tal. Jag använde dem till stora ljusskyltar ( 7-segments siffror med c:a 200 st/ siffra) och köpte hela lagret från Iteras konkursförvaltare för 17öre/st !!!
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
F frasen_36 skrev:
Fanns LED verkligen på den tiden?
Var det inte bara reflexer?
Röda och gröna lysdioder har funnits i mer än 50 år och varit ganska kraftiga. Gul och orange kom senare, sent 70-tal? Minns när den blå kom under andra halvan av 80-talet, men den var ovanlig. Priset på ELFA var i början 300:- för enstaka exemplar.

Så det är inte omöjligt att Itera hade rött bakljus, men knappast en vit strålkastare.
 
Jonas Persson
Var det på 80-talet som de röda matrispanelerna med rullande text kom? Satt i många skyltfönster och var den första modellen som SL hade i tunnelbanan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.