A
H Harald Blåtumme skrev:
Varmkanten bidrar till att man inte får kondens på insidan av fönstren. Dopningen av glasmaterialet har en helt annan funktion, som beskrivs övergripande i länkad information. Grejen är att det fungerar mycket bra, fönstren är mycket täta och isolerar bra, noll problem med kondens. Tidigare kallras med våra gamla fönster har upphört helt.

Man får något lägre genomsiktlighet pga dopningen av glaset, och att det blir en ökad speglingseffekt sett utifrån dvs svårare att se in.
jo men nu diskuterade vi kondens på utsidan fönstret och det hjälper inte varmkant.
du vet ju inte vad som gör att du inte får kondens på utsidan fönstret, det beror ju inte bara på fönstret, eller hur?
så ta ditt fönster och montera det någonannastas så är det möjligt att det blir kondens.

i vilket fall som helst så är det som jag sagt inget problem med kondens på utsidan fönster.
 
A
A AG A skrev:
Läs vad jag skriver!
förklara istället, för jag hänger verkligen inte med?

tror inte du gör det heller faktiskt vad du menar
 
Jag har fasta, ganska stora, fönster i mitt fritidshus med U-värde på 0.5 för glaset och 0.7 för hela konstruktionen. Jag tror mig veta att detta är ganska välisolerade fönster i dagens mått mätt.

Kondens har än så länge inte vart något stort problem, däremot har det vart lite mer störande att det bildas frost på utsidan fönsterna vid viss väderlek. Det kan absolut ha att göra med att jag sänker tempen till 12 grader inne när huset är obebott. Denna frost kan sitta kvar länge, flera veckor. För att få bort frosten på utsidan så måste huset värmas upp till 23-24 grader i många timmar.
 
A Aunty skrev:
i vilket fall som helst så är det som jag sagt inget problem med kondens på utsidan fönster.
Om det är ett problem eller inte är väl subjektivt. Om ägaren i alla lägen vill kunna se ut genom sina fönster utan störande hinder så kan det ju givetvis uppfattas som ett problem med kondens.
Men rent tekniskt så är det inget problem för fönstret.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Jag har kondens/frost på utsidan på alla de fönster som inte är original i huset. Men bara vid stora temperaturvariationer. Tur man bor på västkusten där det regnar mycket så att man slipper det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.