Stickan56
H H.M.K. skrev:
Jag såg en siffra nyligen, typ slutet av februari eller början av mars, att det totalt var lite över 700000 laddboxar av de här typerna sålda.
Det är väl så att hönan växer med tiden. :rofl:

Stickan
 
H H.M.K. skrev:
Jag måste ändå ventilera min fundering kring att det finns ett tyskt företag som tillverkar en allströmskänslig (DC+AC) differentialströmsensor för "felströmsövervakning av laddstationer och tillhörande laddkablar", när det ändå är "förbjudet" enligt "standarderna"..
Måste vara ett riktigt lurendrejar och fuskarföretag. De fick dessutom Bayerska statens utmärkelse för elektromobilitet år 2015 för just den komponenten, så Bayerska staten måste också vara korrupt..
Vem har köpt den där komponenten och använt den för jordfelsskydd i sina produkter sen 2015? Det måste ju finnas ett veritabelt arbete för ESV att jaga alla dem i så fall.
Det luktar död råtta nånstans.
Här en liten videosnutt där de marknadsför sensorn direkt mot laddkablar och laddboxar för mode 2 och 3. Dessutom innehåller sensorn i sig en mikrokontroller och mjukvara redan färdiginstallerad av Benvac / Vacuumschmelze.
Som det har manglats på om att en jordfelsbrytare absolut måste vara elektromekanisk och absolut inget annat, så förefaller den här produkten som ett bedrägeri. Eller så är det något annat skumt i det hela, och det anses okej på annat håll att implementera jordfelsskyddet på det här sättet i laddboxarna och laddkablarna..

https://www.digikey.com/en/videos/v/vac/benvac-electrical-safety-for-electric-vehicle-charging

Ytterligare info, där de uttryckligen marknadsför sensorn som en lösning där man kan ersätta jordfelsbrytare typ B genom att montera deras sensor i laddboxen:

https://vacuumschmelze.com/benvac
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Det är väl så att hönan växer med tiden. :rofl:

Stickan
En viss tid. Sen skickar man den på slakt, senast när den inte längre lägger tillräckligt många ägg.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Nissens
H H.M.K. skrev:
Här en liten videosnutt där de marknadsför sensorn direkt mot laddkablar och laddboxar för mode 2 och 3. Dessutom innehåller sensorn i sig en mikrokontroller och mjukvara redan färdiginstallerad av Benvac / Vacuumschmelze.
Som det har manglats på om att en jordfelsbrytare absolut måste vara elektromekanisk och absolut inget annat, så förefaller den här produkten som ett bedrägeri. Eller så är det något annat skumt i det hela, och det anses okej på annat håll att implementera jordfelsskyddet på det här sättet i laddboxarna och laddkablarna..

[länk]
Ytterligare info, där de uttryckligen marknadsför sensorn som en lösning där man kan ersätta jordfelsbrytare typ B genom att montera deras sensor i laddboxen:

[länk]
Uppfyller den kraven för standarden så är det väl bara för Easee att lämna över dokumenten till Esv så är det klart?

Esv har väl aldrig sagt annat än om Easee kan visa att deras lösning är minst lika säker som standarden kräver så är det ok?
 
  • Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
För en relativt oinvigd...och jag ber om ursäkt om detta redan besvarats.

Finns det krav på att en laddbox som säljs i Sverige måste uppfylla standarden som stipulerar att jfb måste vara mekanisk?

Eller är det "brott" som begåtts, och som resulterat i säljförbudet, att Easee ljugit/slarvat när de själva deklarerat vilka standarder boxen följer?

Uttryckt annorlunda, hade Easee varit i en bättre sits om de bara gett tusan i att deklarera att boxen uppfyller standarden i fråga (eftersom den inte gör det), och istället haft som del av sin marknadsföring att standarden är gammal och mossig, och att deras nya, egna och synnerligen innovativa lösning är bättre på något/alla vis?

Eller är det krav på att en laddbox, för att få säljas i Sverige, ska ha en mekanisk jfb enligt standard EN-blablabla, med testknapp, etc.?
 
H H.M.K. skrev:
Datablad:
[länk] - Drawings/Current Sensors/4641-X905.pdf
Det skulle inte förvåna mig om man hittar denna komponent i en och annan JFB typ B.

Att det sitter 7 reläer i kan vara för enfasladdning från valfri fas.
J Jakpou skrev:
Här är lite mer bilder. Avståndet mellan de tunnare ledarna och den tjockare i mitten är ca 1,3mm precis innan de böjer ner.

Det är tätat med oring mellan stift och skal, förutom runt stiftet tilllåsbygeln där fanns ingen tätning.
Den tjockare ledaren ser ut att vara skyddsjorden.
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Uppfyller den kraven för standarden så är det väl bara för Easee att lämna över dokumenten till Esv så är det klart?

Esv har väl aldrig sagt annat än om Easee kan visa att deras lösning är minst lika säker som standarden kräver så är det ok?
Kan du ge exempel på något i dina standarder som beskriver någon säkerhetsnivå man då skulle uppnå med alternativ lösning? Du har snöat in på malandet i de andra trådarna fortsätt hellre där om du inte vill tillföra något i mer teknisk riktning som denba tråden är mer menad till.

Franförallt vire det intressant med din kritik av Benvac dvs en gemensam del under två av de mest kompetenta aktörerna inom mätkärnor för dina kära JFB av många fabrikat och allmäna skydd för isolationsövervakning generellt och i medicinsk teknik osv. Allt detta känt i eviga tider av de som öht sysslar lite mer professionellt inom elteknikbranschen dvs googlar mindre och läser Elinstallatören sparsamt osv.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det skulle inte förvåna mig om man hittar denna komponent i en och annan JFB typ B.

Att det sitter 7 reläer i kan vara för enfasladdning från valfri fas.

Den tjockare ledaren ser ut att vara skyddsjorden.
Såvitt jag kan minnas är väl inte PE / Skyddsjord en ledare från vilken man behöver ha 6-7kV isolation till CP / kontrollsignal. Det hade dock varit intressant att veta hur långt avståndet är till de fas- och nolledare som passerar nedanför kontrollsignalens tunnare ledare..
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Typiskt dessa dimmers. Synd att ni blivit blåsta på detta. Typ 99.9% av alla LED-installationer med konstantström använder ett drivdon med inbyggd dimmer som styrs utifrån via 1-10V-vred eller tryckknapp. Den gamla dimmertekniken använder man inte till LED om inte tillverkaren kan garantera att det fungerar.

Nä, jag tror inte att byte av laddstation hjälper.
elektrikern som satte in all el (2022) sade att det beror på easeeboxen.
 
H H.M.K. skrev:
Jag måste ändå ventilera min fundering kring att det finns ett tyskt företag som tillverkar en allströmskänslig (DC+AC) differentialströmsensor för "felströmsövervakning av laddstationer och tillhörande laddkablar", när det ändå är "förbjudet" enligt "standarderna"..
Måste vara ett riktigt lurendrejar och fuskarföretag. De fick dessutom Bayerska statens utmärkelse för elektromobilitet år 2015 för just den komponenten, så Bayerska staten måste också vara korrupt..
Vem har köpt den där komponenten och använt den för jordfelsskydd i sina produkter sen 2015? Det måste ju finnas ett veritabelt arbete för ESV att jaga alla dem i så fall.
Det luktar död råtta nånstans.
Problemet är väl inte enskilda komponenter utan hur allt är sammansatt dvs själva konstruktionen. Nu väntar en rättslig prövning i förvaltningsrätten och då får vi se om Easee har rätt eller om Svenska myndigheter är ute efter att sätta dit Norska företag…
 
Nissens
GK100 GK100 skrev:
Kan du ge exempel på något i dina standarder som beskriver någon säkerhetsnivå man då skulle uppnå med alternativ lösning? Du har snöat in på malandet i de andra trådarna fortsätt hellre där om du inte vill tillföra något i mer teknisk riktning som denba tråden är mer menad till.

Franförallt vire det intressant med din kritik av Benvac dvs en gemensam del under två av de mest kompetenta aktörerna inom mätkärnor för dina kära JFB av många fabrikat och allmäna skydd för isolationsövervakning generellt och i medicinsk teknik osv. Allt detta känt i eviga tider av de som öht sysslar lite mer professionellt inom elteknikbranschen dvs googlar mindre och läser Elinstallatören sparsamt osv.
Jag har inga egna standarder, rätt fånigt påstående.

Jag reagerade på att man antydde att Esv underkänt Easees konstruktioner och att ingående komponenter är godkända i andra EU länder.
Jag har inte sett att Esv underkänt något i konstruktionen, det de säger är att underlagen de fått av Esv inte visar att konstruktionerna uppfyller säkerhetskraven, tvärtom.

Just nu kikar ju Esv på den nya dokumentsamlingen de fått, vi får väl se om det förändrar något. Allt handlar om vad Easee kan bevisa.

Man behöver inte ha någon djuplodande elteknisk kunskap för att begripa det.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag har inga egna standarder, rätt fånigt påstående.

Jag reagerade på att man antydde att Esv underkänt Easees konstruktioner och att ingående komponenter är godkända i andra EU länder.
Jag har inte sett att Esv underkänt något i konstruktionen, det de säger är att underlagen de fått av Esv inte visar att konstruktionerna uppfyller säkerhetskraven, tvärtom.

Just nu kikar ju Esv på den nya dokumentsamlingen de fått, vi får väl se om det förändrar något. Allt handlar om vad Easee kan bevisa.

Man behöver inte ha någon djuplodande elteknisk kunskap för att begripa det.
Allt det är ju tuggat i flera trådar och har lite med denna där Bo försöker ta upp lite mer tekniskt inriktade ting att göra. Att boxen är felaktig formellt är helt klart och även i viss mening mer tekniskt sett också. Så här ser jag det mest intressant att se till den senare delen.

Du skrev ju tidigt i en av de andra trådarna att det kvittar om det är världens säkraste och bästa box när referenser till vissa normer är fel. Så är det givetvis och speciellt om du enbart slår följe med Lambertz och skapar ett moment 22 i kvadrat.
 
H H.M.K. skrev:
Såvitt jag kan minnas är väl inte PE / Skyddsjord en ledare från vilken man behöver ha 6-7kV isolation till CP / kontrollsignal. Det hade dock varit intressant att veta hur långt avståndet är till de fas- och nolledare som passerar nedanför kontrollsignalens tunnare ledare..
Det är mer än 8mm mellan den tunnare ledaren och den som passerar under.
 
H H.M.K. skrev:
Jag måste ändå ventilera min fundering kring att det finns ett tyskt företag som tillverkar en allströmskänslig (DC+AC) differentialströmsensor för "felströmsövervakning av laddstationer och tillhörande laddkablar", när det ändå är "förbjudet" enligt "standarderna"..
Ledsen, men jag fattar inte poängen. Menar du att standarden (61008) förbjuder denna typ av sensor?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H Hhallden skrev:
elektrikern som satte in all el (2022) sade att det beror på easeeboxen.
Jag tror dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.