Nu bygger jag saker för mitt eget nöjes skull, så jag bestämmer själv vad för material jag använder. Jag har lite olika träslag som jag använder och som går att kombinera olika bra. Utmaningen blir att hitta bra "basträ" antingen för att ha osynligt eller för att framhäva något annat intressant träslag.

Till exempel om jag vill framhäva en snygg valnötsådring i lådfronter så tycker jag att det kan vara snyggt med lönn eller något annat ljust och lugnt i stommen som kontrast. Nu inser jag att lönn blivit dyrt även i min kanal (50 000/m3) så det känns onödigt. Björk skulle kunna ersätta och de har jag hittat för 28 000/m3 på Calexico. Är det förresten ett rimligt pris, eller går det att hitta bättre? Ek kan i bland funka riktigt bra mot t ex valnöt, men ibland tar det för mycket plats. Den får jag i "extra prima" för 35 000/m3, vilket jag har fått för mig är bra pris. Några andra tankar eller förslag på "bas"? Furu har Calexico för 17 500/m3, vilket ju är klart hanterligt, men ofta tycker jag det ser lite för "bonnigt" ut om man blandar det med "finträ" och dessutom är ådringen inte direkt så diskret som jag vill om den ska agera bakgrund.

För dolda delar är väl furu bra både för att få ner vikt och pris? Eller finns det något annat träslag som jag inte tänkt på? Calexicos 17 500/m3 för sidbrädor är det jag använt hittills. Något tips på bättre val av trä eller bättre pris?

Och bara en koll med er som köper virke. De 60 000 per kubik för riktigt fin amerikansk valnöt jag fått är väldigt mycket billigare än Calexico, men det är kanske fel att använda dem som jämförelse. Är 60 000 ett ok pris, även om det såklart är alldeles för mycket pengar egentligen?

Alla priser jag nämner är ink moms.
 
A
50” för lönn är hutlöst dyrt.
 
  • Gilla
Sternst
  • Laddar…
K
Jag tror jag pröjsade 20k/kbm för lönnen jag köpte senast till mina skärbrädor och annat jag pysslar med. Grovsågade så får göra en hel del hyvling själv. Så nettopriset är inte riktigt så billigt
 
  • Gilla
Stejoh85 och 1 till
  • Laddar…
Calexicos priser är hutlösa i jämförelse, åtminstone på skivmaterial. Skulle inte förvåna mig om det är så även på virket.
 
Låter väldigt intressant med lönnen. De jag köper av är bra på båtvirke, så lönn är inte deras område. Tips på de som är billigare tar jag väldigt gärna, då jag tycker mycket om lönn. Skulle det vara neråt 20K behöver jag inte leta vidare.

Ekpriset jag fått var klart under det som skolan kan köpa för, så det känns mer ok. Rimligt då de är stora på just ek.
 
K
Hep Hep skrev:
Låter väldigt intressant med lönnen. De jag köper av är bra på båtvirke, så lönn är inte deras område. Tips på de som är billigare tar jag väldigt gärna, då jag tycker mycket om lönn. Skulle det vara neråt 20K behöver jag inte leta vidare.

Ekpriset jag fått var klart under det som skolan kan köpa för, så det känns mer ok. Rimligt då de är stora på just ek.
Vad är det för dimensioner som du är ute efter? Kantat också gissar jag?

Har du kollat vad Holms trävaror har att erbjuda?
 
Kantat eller inte spelar ingen roll och eftersom jag oftast köper på mig utan att veta vad det ska användas till är inte dimensionerna låsta. Eftersom de jag köper från brukar sälja sågat 56mm har jag jämfört med det. Valnöt okantat, resten kantat. Men det är jag inte låst vid.

Jag har fått för mig att Holm inte sålde till privatpersoner, men jag har gärna fel. Vet du hur det funkar med pris från dem. Finns det lista, eller är det offert som gäller?
 
Nu kollade jag och vet varför min bild av Holm var sån. Ja, de säljer till privatpersoner. Fast bara om man vill köpa snuttar av virke och väldigt klent beskrivna slöjdprodukter. Annars är det bara till skolor och företag.
 
K
Hep Hep skrev:
Nu kollade jag och vet varför min bild av Holm var sån. Ja, de säljer till privatpersoner. Fast bara om man vill köpa snuttar av virke och väldigt klent beskrivna slöjdprodukter. Annars är det bara till skolor och företag.
Ok aldrig köpt från dem som privatperson, vet bara att dom gör det.
 
K
Hep Hep skrev:
Kantat eller inte spelar ingen roll och eftersom jag oftast köper på mig utan att veta vad det ska användas till är inte dimensionerna låsta. Eftersom de jag köper från brukar sälja sågat 56mm har jag jämfört med det. Valnöt okantat, resten kantat. Men det är jag inte låst vid.

Jag har fått för mig att Holm inte sålde till privatpersoner, men jag har gärna fel. Vet du hur det funkar med pris från dem. Finns det lista, eller är det offert som gäller?
Jag köper mest 30 eller 52mm grovsågat, både kantat och okantat. Kvalitén varierar mellan plankorna, men så gör även priset då. Och eftersom jag är som du att jag sällan köper för att tillverka efter ritning/fasta mått, så tar jag lite det som finns. Om det är billigare eller dyrare i längden när man måste gör så ”mycket” bearbetning själv vet jag inte. Sannolikt dyrare. Men en hobby är inte billig till att börja med. Så så länge det är en rimlig kostnad för hobbyn så är jag nöjd. Men 50k för lönnen var väldigt dyrt. Materialkostnaden på mitt senaste ”butcherblock” i lönn skulle då bli upp emot 1000kr i råmaterial.

Skicka pm så kan vi prata mer detaljer där om du är intresserad
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
A
@Hep Du kan handla med mig när jag beställer massivt nästa gång om du vill. Nu är jag ingen storkonsument, så det är inte jättefrekvent men ngn gång under våren blir det säkert. Drygt 15"+moms kostar lönnen, 26mm kantad. Men då måste du dock kajka til Örebro och hämta.
 
Jag tycker (europeisk) ask är en utmärkt kompis till valnöt, iaf om man väljer de tajt-ådrade bitarna kan man få det väldigt neutralt o icke iögonfallande.
 
mowatom skrev:
@Hep Du kan handla med mig när jag beställer massivt nästa gång om du vill. Nu är jag ingen storkonsument, så det är inte jättefrekvent men ngn gång under våren blir det säkert. Drygt 15"+moms kostar lönnen, 26mm kantad. Men då måste du dock kajka til Örebro och hämta.
Låter ju kanon med det priset och jag har absolut inte mer bråttom än så. Jag hör av mig.
 
mowatom skrev:
@Hep Du kan handla med mig när jag beställer massivt nästa gång om du vill. Nu är jag ingen storkonsument, så det är inte jättefrekvent men ngn gång under våren blir det säkert. Drygt 15"+moms kostar lönnen, 26mm kantad. Men då måste du dock kajka til Örebro och hämta.
Kan vara intresserad även jag! :)
 
Svarade i fel tråd! :mad:

/Höghus
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.