Hej @Workingclasshero!

Jag har en sådan fräs sedan några år tillbaka. Jag har varit nöjd med den men efter jag köpte den lilla 12v fräsen har den inte varit framme en enda gång. I förrgår när jag körde med mitt lilla fräsbord så började ClasOlle fräsen som satt där lukta bränd bakelit och hackade. Så idag åkte den ut och den lilla Bosch 600 fräsen fick ta plats i fräsbordet.
Om du vill jämföra dom bägge får du gärna komma och provfräsa med dom.
Dag

Bosch professionell borr, upp-och-nervänd, borrspån, svart arbetsbänk, gipsvägg, träregel, elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsvarv och verktyg i en välfylld snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Elsparv och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Hej @Workingclasshero!

Jag har en sådan fräs sedan några år tillbaka. Jag har varit nöjd med den men efter jag köpte den lilla 12v fräsen har den inte varit framme en enda gång. I förrgår när jag körde med mitt lilla fräsbord så började ClasOlle fräsen som satt där lukta bränd bakelit och hackade. Så idag åkte den ut och den lilla Bosch 600 fräsen fick ta plats i fräsbordet.
Om du vill jämföra dom bägge får du gärna komma och provfräsa med dom.
Dag

[bild]

[bild]
Jag och polaren ratade den lilla 12V efter vi sett en film där den såg helt oergonomisk ut att använda.
Har vi fel?

/W
 
Tvärtom!
Det räcker inte att se filmen. Man skall känna med handen.
Jag tycker den är betydligt enklare och stabilare att använda. Det beror på att frässtålet inte är centrerat på frässulan och därmed blir den stabilare att använda. När man sen lägger till att den är sladdlös så går den andra bort direkt. Du och din kompis tycks bo i Stockholm. Ta en sväng ut på Värmdö och testa dom båda. Känslan vid handhavandet är det viktigaste.
Dag
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Jag har båda. Varför skulle 600'an vara farlig?
12V har ett skönt grepp men tycker stålet sitter fel. Skulle suttit "längre fram", vid röda ringen typ. Dvs fräsplattan skulle varit vänd åt andra hållet.
Bosch professionell detaljslipmaskin, blå och svart, med justerbar fotplatta och strömindikator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Instämmer med @Kane!

Åtminstone när det gäller greppet. Men när det gäller stålets placering har jag en annan åsikt. När jag håller maskinen i höger hand blir det bra tryck framåt och större anläggning mot den plana ytan på biten man fräser. Men som alltid är det känslan som avgör när man trivs med ett verktyg eller maskin.
Vi är alla olika.
Dag
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Gillar att ni svarar vettigt, tack.
För min del känns som batterimodellen går bort då den kommer användas 4 gånger per år kanske.
Tror batteriet svimmar då efter ett par år.
Jag meckar mest bil, så snickeriet är mest för nödvändiga jobb, och används mer sällan.

/W
 
Har en GKF600 sedan jag skaffade den används den gamla MOF96an ytterst sällan. Enkel att snygga till kanter med och inget farligt som jag märkt.
Har haft den sedan Bosch började sälja den.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Gfk600 är den jag använt mest av mina fräsar.
Köpte till och med tillbrhör häromdagen så jag ska utöka mina användningsområden.
Ett professionellt verktyg, troligtvis för precisionsborrning, märkt BOSCH, på en blå arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Cheesen
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[länk]

Är denna maskin vettig när man vill ha en lite smidig kantfräs?
Men det ser farligt ut?

/W
Jag har den fräsen... är supernöjd. Den är då inte farligare än andra fräsar.. precis samma risker med den som med vilken överhandsfräs som helst.

Har tänkt köpa till "plunger" hållaren till min, då min stora fräs ändå blivit permanent monterad i fräsbordet... Nu är det ju inte ofta man behöver sänka ned fräsen i ett ämne men det händer, och det går oftast ändå med en vanlig kantfräs men om man är nojjig äver säkerhet så är det väl just då det kan vara ide att fundera på det.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Jag har en billig Katsu (Makitakopia tror jag) i samma format och tycker den är super just för det behändiga formatet. I alla jobb där jag inte behöver sänka så använder jag den framför min Bosch Pof 1400 överhandsfräs. Det enda som gör den farligare än Boschen är väl att den inte har dödmansgrepp men det är ju en av sakerna som också gör den så smidig.
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
Boschen har inget "död mans grepp" inte på min 600.
 
A AndersS skrev:
Boschen har inget "död mans grepp" inte på min 600.
Nej exakt, men jag jämförde men min Bosch Pof 1400 överhandsfräs som jag jämförde kantfräsen mot
 
Patrik V.
K Kane skrev:
Jag har båda. Varför skulle 600'an vara farlig?
12V har ett skönt grepp men tycker stålet sitter fel. Skulle suttit "längre fram", vid röda ringen typ. Dvs fräsplattan skulle varit vänd åt andra hållet.
[bild]
Ja det där var en väldigt egen maskin
 
Patrik V. Patrik V. skrev:
Ja det där var en väldigt egen maskin
Funkar väldigt bra i en hand, för kantfräsning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.