Nissens Nissens skrev:
Det hade ju varit bäst för alla om de fått fram relevant dokumentation till sist.

Man kan ju undra hur de tänkte tidigare om de haft den i byrålådan hela tiden…
På korrespondensen så låter det som att Easee inte haft nånting i byrålådan utan vaknat till liv nånstans i november och där fått eld i baken att få fram underlag när de insett allvaret i det hela. Och underlaget va klart dagen efter beslutet föll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det brytavståndet i reläkontakten du menar med isolationsavståndet? Vad jag förstår är det enkel isolering för överspänningskategori III man kräver här. Överslag över kontakterna gör ju inga utsatta delar spänningsförande. Så jag ser det inte som speciellt kritiskt.

Det andra isolationsavstånd som är o fokus är det mellan faser och pilotstiftet, alltså mellan starkströmsnätet och kontrollelektronik, bilens 12 V-system. Här är det dubbel isolering som gäller, fast för överspänningskategori II. Detta är ju värre då det potentiellt kan orsaka elchock.

EMC fanns inte mycket information att hämta om. Det lät osannolikt att laddningen kunde avbrytas pga nån störning utifrån. Men om du säger så är det ju dålig reklam. Undrar hur de lyckades med det.

ESV har bara låtit utföra en urval prover i egen regi. Det skulle kosta för mycket skattepengar at göra en komplett CE-provning.
Vad jag fått fram om EMC-immunitet så verkar laddboxen hamna i något form av wifi-parningsläge vid ledningsbunden immunitets-test. Det är något som framkommit i de (fåtal) rapporter som Easee lämnade in som underlag till ESV. Att ESV inte tog med det direkt i sitt beslut utan la med som en bisak i slutet av beslutet tror jag har att göra med att ESV inte har gjort den testningen eller utvärderingen själva utan det är andrahands-info ifrån den testning Easee gjort.
 
B
S swirve skrev:
På korrespondensen så låter det som att Easee inte haft nånting i byrålådan utan vaknat till liv nånstans i november och där fått eld i baken att få fram underlag när de insett allvaret i det hela. Och underlaget va klart dagen efter beslutet föll.
Det intressanta borde vara om dessa nya dokument som skickades in dagarna efter beslut gäller provningar och dokumentation innan produkten släpptes på marknaden. Om det inte är det är det lite svårt att se att det skulle ändra nuvarande läge.

Det är märkligt om det är denna dokumentation inskickad efter beslut som Easee syftar på när de uppger i media att ESV inte tagit del av all dokumentation.

Svårt för en annan att avgöra när allt är sekretessmärkt.
 
P paralun skrev:
Nej jag läste artikeln och ser att Easee samt ESV är "nedgrävda i skyttegravarna".
[länk]
Jag tror inte att esv ligger i några skyttegravar. De har lämnat in sin dokumentation. Sen är deras jobb.
Om du har svårt att acceptera att Easee fått en hel del kritik så är det ditt problem.
Som jag förstått det så är den säljstoppad i affär
 
B bygges skrev:
Det intressanta borde vara om dessa nya dokument som skickades in dagarna efter beslut gäller provningar och dokumentation innan produkten släpptes på marknaden. Om det inte är det är det lite svårt att se att det skulle ändra nuvarande läge.

Det är märkligt om det är denna dokumentation inskickad efter beslut som Easee syftar på när de uppger i media att ESV inte tagit del av all dokumentation.

Svårt för en annan att avgöra när allt är sekretessmärkt.
Det är solklart att det är ny dokumentation som easee tagit fram nån gång efter årsskiftet. I mail korrespondensen framgår att den insända dokumentationen (inskickad 15 mars kl 0140) erhölls från tredje part den 14e, samma dag som säljförbudet. Dokumentationen är framtagen av två konsultfirmor, ORS Consulting och PEM Motion, och inte av något testhus!! (info om konsultfirmorna från norska artikeln). Det är denna information som easee hänvisar till i media.

CONFIDENTIAL - Risk analysis report Easee Home and Charge • CONFIDENTIAL - Risk register Easee Home and Charge • CONFIDENTIAL - Risk Evaluation •
CONFIDENTIAL - Technical report (DE) •
CONFIDENTIAL - Technical report (EN, Machine Translation) • CONFIDENTIAL - Technical assessment Easee RCD vs. IEC 61008-1 (DE) •
CONFIDENTIAL - Technical assessment Easee RCD vs. IEC 61008-1 (EN, Machine Translation)

Hade motsvarande information inkommit för ett år sen, ifrån ackrediterat testhus så hade de kanske kunnat klara sig. Kul också att utvärderingen är på tyska, maskinöversatt till engelska. Det visar ju i vilken panik de varit. Och troligen är översättningen usel, det funkar inte på teknisk utvärdering.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
B
S swirve skrev:
Det är solklart att det är ny dokumentation som easee tagit fram nån gång efter årsskiftet. I mail korrespondensen framgår att den insända dokumentationen (inskickad 15 mars kl 0140) erhölls från tredje part den 14e, samma dag som säljförbudet. Dokumentationen är framtagen av två konsultfirmor, ORS Consulting och PEM Motion, och inte av något testhus!! (info om konsultfirmorna från norska artikeln). Det är denna information som easee hänvisar till i media.

CONFIDENTIAL - Risk analysis report Easee Home and Charge • CONFIDENTIAL - Risk register Easee Home and Charge • CONFIDENTIAL - Risk Evaluation •
CONFIDENTIAL - Technical report (DE) •
CONFIDENTIAL - Technical report (EN, Machine Translation) • CONFIDENTIAL - Technical assessment Easee RCD vs. IEC 61008-1 (DE) •
CONFIDENTIAL - Technical assessment Easee RCD vs. IEC 61008-1 (EN, Machine Translation)

Hade motsvarande information inkommit för ett år sen, ifrån ackrediterat testhus så hade de kanske kunnat klara sig. Kul också att utvärderingen är på tyska, maskinöversatt till engelska. Det visar ju i vilken panik de varit. Och troligen är översättningen usel, det funkar inte på teknisk utvärdering.
Även om det kommit in för ett år sedan men datum för provningar med mera varit efter produkten lanserats med CE-märkning hade det ju inneburit problem.

Så jag förstår inte riktigt hur Easee menar att det här i sådana fall ska hjälpa dem i en överklagan. Av den dokumentation som fanns innan produkten lanserades har ESV gjort sin bedömning, that's it. Kanske förstår någon annan?

Som jag ser det måste de skapa en ny produkt, version 2, med all tillhörande ny dokumentation och provning, innan produkten släpps på marknaden.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det brytavståndet i reläkontakten du menar med isolationsavståndet? Vad jag förstår är det enkel isolering för överspänningskategori III man kräver här. Överslag över kontakterna gör ju inga utsatta delar spänningsförande. Så jag ser det inte som speciellt kritiskt.

Det andra isolationsavstånd som är o fokus är det mellan faser och pilotstiftet, alltså mellan starkströmsnätet och kontrollelektronik, bilens 12 V-system. Här är det dubbel isolering som gäller, fast för överspänningskategori II. Detta är ju värre då det potentiellt kan orsaka elchock.

EMC fanns inte mycket information att hämta om. Det lät osannolikt att laddningen kunde avbrytas pga nån störning utifrån. Men om du säger så är det ju dålig reklam. Undrar hur de lyckades med det.

ESV har bara låtit utföra en urval prover i egen regi. Det skulle kosta för mycket skattepengar at göra en komplett CE-provning.
Ja, det var det jag avsåg. Inser ju dock att jag kommenterade utan att egentligen läst på. Jag tänkte utifrån att detta relä ska kunna bryta vid överspänning och jordfel, men det kanske inte är så konstruktionen ser ut.

Andra är ju som du säger potentiellt farligare då.

Det stod i elsäkerhetsverkets rapport att laddaren gick ner i väntläge (som jag tolkar det stoppar laddning och redo att starta laddning) vid test på 10V/m vilket var kravet, 3V/m gick pass.

Jag har haft problem sen jag installerade laddaren att laddning startade men avbröts med meddelande från bilen ett par minuter efter start, blev värre nu under vintern, därför jag reagerade lite extra när jag såg det i rapporten.

Jo, är ju inte rimligt att ESV gör alla tester, de verkar ju främst granskat det som gjorts.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S swirve skrev:
Nu har jag fått ut det senaste från ESV... Dagen efter (kl 0140) beslutet sände easee in dokumentation till ESV med riskanalys och andra tekniska rapporter så de far ju med osanning i media att de gett info till ESV. Självklart tittar inte ESV på rapporter som inkommer när granskningen är avslutad, det är ju just den informationen ESV har bett om i ett års tid.
Ser ju inte bra ut det här och frågan är hur mycket Easee har genat i övrigt?
Känns inte som att Easee kommer att överleva det här. Frågan är vad som händer då? Kanske lika bra att räkna med att få skaffa en ny laddbox på sikt.
 
F Fideliox skrev:
I appen hår det ju att stänga av detta vänteläge. Men då kommer batteriet att tömmas om man förvärmer bilen t ex och laddningsschemat ej är på.
Jag tolkade det som att laddaren helt slog ifrån i länge "redo att börja ladda" alltså kopplade bort strömmen helt från bilen redo att åter välja börja ladda. Inte detta "värmläge" du beskriver. Om det är det den går till skulle inte min bil skrika att laddning avbröts, men det kan ju mycket väl vara olika fenomen.
 
C Cancellara skrev:
Ser ju inte bra ut det här och frågan är hur mycket Easee har genat i övrigt?
Känns inte som att Easee kommer att överleva det här. Frågan är vad som händer då? Kanske lika bra att räkna med att få skaffa en ny laddbox på sikt.
Risken finns att det blir tufft att resa sig. Det finns dessutom ett gäng laddare på marknaden. Att inte få sälja några fram tills rätten sagt sitt det är mycket pengar att förlora. Går de helt fria så kansle, men det beror på om de överlever tappet. Nu börjar elektrikerna att hitta alternativa laddare. Det är inte säkert att dessa kommer gå tillbaka till easeee
Helt klart tufft, även om de skulle vinna hela vägen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Risken finns att det blir tufft att resa sig. Det finns dessutom ett gäng laddare på marknaden. Att inte få sälja några fram tills rätten sagt sitt det är mycket pengar att förlora. Går de helt fria så kansle, men det beror på om de överlever tappet. Nu börjar elektrikerna att hitta alternativa laddare. Det är inte säkert att dessa kommer gå tillbaka till easeee
Helt klart tufft, även om de skulle vinna hela vägen
Märkligt att de har hamnat i den här situationen. Kollade in CVn på grundaren och han har varit CTO på Zaptec i många år och verkar inte vara någon duvunge direkt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Jag tänkte utifrån att detta relä ska kunna bryta vid överspänning och jordfel, men det kanske inte är så konstruktionen ser ut.
Du har en poäng här. Reläet är en del av jordfelsskyddet så självklart ska det ha frånskiljningsegenskaper. Ett jordfel kan ju ha gjort spänningsförande delar berörbara. Frånskiljning är ett krav i 61008. Kravet på frånskiljning enligt 61140 vid OVC III är att isoleringen (luftgapet) ska tåla en impulsspänning på 5 kV, precis som nämnts. Något brytavstånd nämns inte, men 61008 säger 4 mm vilket enligt 60664 är mitt emellan enkel och dubbel isolering... Jag har lite svårt att siffrorna i alla standarder att gå ihop.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Lite mer av Easees kommentarer finns i det här webinariet med installatörer i Norge. De tekniska kommentarerna börjar vid 13.31.
 
Snygg sammanställning tycker jag av trådskaparen för att ge ett personligt perspektiv.
Vill bara tillföra gällande IP testning.
IP54 är en svår standard att uppnå. Den körs med undertryck vilket simulerar den luftväxling som uppstår vid temperaturvariationer. Temperaturvariationer t.ex. om solen omväxlande lyser på en låda eller dag/natt eller om det regnar på en låda blir signifikanta och när en låda kallnar så drar den in en hel del luft och motsvarande fukt och damm som finns i luften. Värst är en varm sommardag och det kommer en störtskur som både kyler ned boxen och innehåller vatten/fukt.

Att som Easee köra utan undertryck är att köra IP44 testning. Om jag förstod saken rätt så räcker det enligt standarden men det är ändå inte att klara IP54 som i praktiken är snarlik IP66 som är helt dammtät.
Boxen har brister i jordning och dåliga marginaler i kortslutningsavstånd. I en sådan situation vill man absolut inte få in mer damm och fukt i boxen.

En enkel åtgärd som minskar risken för fel pga damm/fukt (men man kan ifrågasätta om det är tillräckligt) vore att ha ett litet extra tak över boxen så det inte regnar på den och så att solen inte lyser direkt på den. Det lär i alla fall minska risken för att få in större mängder damm och fukt i boxen väsentligt.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 7 till
  • Laddar…
B
V VikingS skrev:
Snygg sammanställning tycker jag av trådskaparen för att ge ett personligt perspektiv.
Vill bara tillföra gällande IP testning.
IP54 är en svår standard att uppnå. Den körs med undertryck vilket simulerar den luftväxling som uppstår vid temperaturvariationer. Temperaturvariationer t.ex. om solen omväxlande lyser på en låda eller dag/natt eller om det regnar på en låda blir signifikanta och när en låda kallnar så drar den in en hel del luft och motsvarande fukt och damm som finns i luften. Värst är en varm sommardag och det kommer en störtskur som både kyler ned boxen och innehåller vatten/fukt.

Att som Easee köra utan undertryck är att köra IP44 testning. Om jag förstod saken rätt så räcker det enligt standarden men det är ändå inte att klara IP54 som i praktiken är snarlik IP66 som är helt dammtät.
Boxen har brister i jordning och dåliga marginaler i kortslutningsavstånd. I en sådan situation vill man absolut inte få in mer damm och fukt i boxen.

En enkel åtgärd som minskar risken för fel pga damm/fukt (men man kan ifrågasätta om det är tillräckligt) vore att ha ett litet extra tak över boxen så det inte regnar på den och så att solen inte lyser direkt på den. Det lär i alla fall minska risken för att få in större mängder damm och fukt i boxen väsentligt.
Tack för information. Något stämmer inte när det gäller failed test av ingress protection för Easee. Alla som hållt i en ChargeBerry vet att det är en rejält solid klump utan några öppningar eller skruvhål. Vad jag förstår menar Easee att IP testats innan ChargeBerry limmats ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.