Hej,

Vi har precis fått vårt golv nylagt och lackerat. Det blev som ni ser fiskbensgolv med massiva ekstavar.

Det vi nu ser är att lackeringen är (enl mig sj väldigt) ojämn och golven framstår flammiga i och med den ojämna lackeringen.

Eftersom jag aldrig anlitat någon för golvläggning/lackering kan jag inte avgöra om visuella defekter som dessa är rimligt att acceptera eller om vi ska begära omlackering?

Alltsamman blev (åtminstone för oss) ett kostsamt utlägg, och det känns därför trist om vi ska behöva acceptera defekter som dessa. Det finns fler exempel än de bifogade bilderna, men det får räcka. Kan även tillägga att det hela syns bättre med ögat än bilderna representerar, och i vissa fall väldigt framträdande beroende på hur ljust faller.

Tacksam för lite coaching!
 
  • Trägolv med fiskbensmönster, del av lila soffa, metallställ med krukor, modern inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus, trägolv, fiskbensmönster, grå soffa, vit vägg, textilplagg, liten gul lapp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbild av trägolv med fiskbensmönster och en grön leksaksbil i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med träbord, soffa, och vit matta på fiskbensparkettgolv. Modern, stilren inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med fiskbensmönster, kablage och förlängningssladd synlig vid vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med trägolv, matta, leksaksbil och en saccosäck i heminredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fiskbensparkett, vita stolar, slingrande svart kabel på golvet, interiörscen, heminredning, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ekgolv med fiskbensmönster, robotdammsugare i hörn, ljus interiör, modern städteknik, snyggt och rent hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv i fiskbensmönster, vita stolsben och möbelfötter syns, ljus interiör, stilren design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med fiskbensmönster, vita stolsben och en del av ett skåp. Modernt och ljust interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv, vita barstolar, köksskåp, modern, minimalistisk, ren, ljus, inredning, hem, plankmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Putte G... och 2 till
  • Laddar…
AXS
Amatörer! Har du pratat med dom? Har du betalat?

Kan gå att polera bort för att få lite jämnare resultat, men det borde företaget som gjort det kunna svara på om de vill försöka istället för att lacka om.
 
varför har dom lagt in dom mörkare bitarna mit på golvet?
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Det där såg ju inte bra ut. Ser man det ännu mer i verkliga livet så är det klart att du ska påtala detta för installatören och kräva åtgärd innan du betalar.
 
Lite samma resultat för mig när vi gjorde det själva. Uppstår på grund av överlapp mellan lagren som göra att det blir lite ljusare. Vi valde matt-lack, så då kan man inte polera bort det heller.
 
AXS AXS skrev:
Amatörer! Har du pratat med dom? Har du betalat?

Kan gå att polera bort för att få lite jämnare resultat, men det borde företaget som gjort det kunna svara på om de vill försöka istället för att lacka om.
Stort tack för svaret!
Jag har inte tagit upp detta ännu, det finns en hel del annat att ta upp utöver golven(renoverat rätt ordentligt) och vi har inte betalat slutfaktura. Har ändå mycket goda förhoppningar att dom gör vad som är möjligt för att åtgärda detta förutsatt att det jag begär är rimligt. "Lagt golv ligger" och det går ju inte att helt skita i betalning, men rätt ska vara rätt.
 
  • Gilla
Siimon
  • Laddar…
A Afterquake skrev:
Det där såg ju inte bra ut. Ser man det ännu mer i verkliga livet så är det klart att du ska påtala detta för installatören och kräva åtgärd innan du betalar.
Tack, då är jag inte ute och cyklar!
 
  • Gilla
tobbetk
  • Laddar…
M maria01 skrev:
varför har dom lagt in dom mörkare bitarna mit på golvet?
Bra fråga, men jag tycker just läggningen ser bra ut visuellt. Kanske kameran som gör det lite felvisande men det viktiga är att vi är nöjda och det är vi (med bitarnas nyans och läggning)
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Lite samma resultat för mig när vi gjorde det själva. Uppstår på grund av överlapp mellan lagren som göra att det blir lite ljusare. Vi valde matt-lack, så då kan man inte polera bort det heller.
Aj då, med andra ord blir det svårt att göra något åt? Detta är också en matt lack (även o m den kanske ser glansig ut på bilden) .
Fick ni någon ordning på det alls?
 
L Lars_A skrev:
Aj då, med andra ord blir det svårt att göra något åt? Detta är också en matt lack (även o m den kanske ser glansig ut på bilden) .
Fick ni någon ordning på det alls?
Vi valde att nöja oss, alternativet att slipa och lacka om va för mycket arbete. Syns värst nu på våren när solen är låg, annars brukar man inte tänka på det. Hade jag betalat för att göra det hade jag inte accepterat det!
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
AndreasLarsson89 AndreasLarsson89 skrev:
Vi valde att nöja oss, alternativet att slipa och lacka om va för mycket arbete. Syns värst nu på våren när solen är låg, annars brukar man inte tänka på det. Hade jag betalat för att göra det hade jag inte accepterat det!
Bra svar, tack!
 
L Lars_A skrev:
Bra fråga, men jag tycker just läggningen ser bra ut visuellt. Kanske kameran som gör det lite felvisande men det viktiga är att vi är nöjda och det är vi (med bitarnas nyans och läggning)
har du några bilder från när dom lägger det?
 
M maria01 skrev:
har du några bilder från när dom lägger det?
Tyvärr inte. Vet dock vilket lim dom använde om det någon gång skulle bli av vikt att veta :)
Tänkte du på något speciellt?
 
L Lars_A skrev:
Tyvärr inte. Vet dock vilket lim dom använde om det någon gång skulle bli av vikt att veta :)
Tänkte du på något speciellt?
bara undra vilket märke är golvet då?
 
M maria01 skrev:
bara undra vilket märke är golvet då?
Det har jag info om (inte här och nu), men golvet är från Danmark. Massiva stavar. Inte 100% kvistfritt, det finns små inslag av mindre (max 0,5cm) kvistar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.