”Sin egen lyckas smed”

Ibland ligger vissa saker och skaver i tankeverksamheten.
En sådan sak är det stora original anhållet till Ulmiasågen. Med en längd på 1m plus ett utdrag på detsamma valde jag bort det när jag renoverade sågen. Ett kortare plockade jag ihop från ”bra och ha” lådan. Dessutom saknades dom delar som gör att man kan vinkla anhållet på justerbordet. Att hitta reservdelar till Ulmiasåger tycks svårare än att vinna på Lotto!

För att hitta en lösning på det här lilla problemet behövde jag bli ”min egen lyckas smed”.
Två viktiga komponenter saknades insåg jag när jag skärskådade maskinritningarna. Metallplattan som skall fästas under justerbordet med 4 bultar samt det lite annorlunda vinkelanslaget.

Industriell utrustning, delvis synlig, komponenter och reglage, grönt och vitt, tekniskt, siffror markerar detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tekniska ritningar och instruktioner för uppställning av en snedskärningsanordning, med skala och fixeringsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag inte har så stora möjligheter att bearbeta metall i ”Snickerboa” så valde jag att göra konstruktionen i trämaterial.

Träskiva klämd i skruvtving vid verkstad med måttband i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkomponent med hål och utskärningar, ligger på mörk yta, antagligen en del för maskin eller möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trämall med bult och skruvar, placerad på ett arbetsbord, verkstadsmiljö, markerade skärlinjer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dom två fastsättningarna för det stela anhållet på justerbordets kant behövdes ändras då dom stack upp över bordsytan när man skulle såga skivmaterial.
Lösningen blev att göra fästplattan i två delar. Den undre fast monterad och en övre med vinkelanslaget monterat. Två styrstift ser till att det alltid hamnar i samma läge. Ett hål borrades också för den fasta gängstången som används när man monterar det fasta anhållet i 90˚. Två låsspakar håller det hela på plats.

Maskindel, förmodligen till en industrimaskin, med grönt handtag och metallbas i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallkonstruktion med bultar, svart platta, grå yta, detaljbild på maskin eller utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mekaniskt detaljfoto, svart metallplatta, grov ratt, bultar, möjligen justerbar del av maskin eller utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verktyg för mätning eller inställning, gradskiva, grönt, metall, svart ratt, precisionsutrustning i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet av månaders funderingar blev riktigt bra! Nu kan även viss skivmaterial sågas i rätt vinkel. Vinkeln justerar jag alltid in med en lös vinkelmätare.

Digital vinkelmätare på en metallplatta, visar 90,06 grader, bredvid stållinjal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kommer att växla mellan bägge linjalerna beroende på vad som skall göras så en liten ekbit med magneter på alla sidor håller reda på dom små delarna som behövs vis byten.

Träkloss med metalljusteringsmekanismer, monterad på arbetsbänk, verktyg, noggrann positionering, snickeriutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kikare monterad på träblock över en gul nödstoppsetikett med texten "Not-Aus" och röd vippströmbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skillnaden i längd på linjalerna syns tydligt här.

Snickarverkstad, träsvarv, verktygsmaskiner, arbetsbänk, trägolv, verktyg, ordnad röra, hantverk, skapande, DIY.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsutrymme, kombinerad träbearbetningsmaskin, såg, fräs, slip, arbetsbänkar, ordnade verktyg, trägolv, industriellt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kombinerad snickerimaskin i verkstad med justerbar anhåll och skydd, kantig design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det paus i ”Snickerboa”. Framsidan väntar!
Dag
 
  • Gilla
  • Älska
Plåtbob och 7 till
  • Laddar…
”Konstrunda”

Dagens konstverk!

Vinterträdgård med högar av skottad snö, bar mark, stängsel och trädbakgrund på solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det heter "Älgens Stenar", efter en känd förebild på Österlen.
Materialet kom från Dag-brottet på Älgstigen Värmdö.

Uteplats med snö, bord med muggar och mat, stolar, bostadsbyggnad, vedtrave, kyligt utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag ändå var igång att skapa så passade jag på att rengör, slipa och behandla mitt MFT-bord med ny hårdvaxolja. Jag är imponerad av Valchromatskivans tålighet. Fem år av intensivt snickrande och skruvande har inte påverkat ytan speciellt mycket!

Verkstad med svart hålborstat bord, verktyg i bakgrunden, arbetsbänk, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man tittar lite mer noggrant på bilden så ser man Rampamuffarna som jag använder till att fästa olika maskiner och verktyg med.

Verkstadsinteriör med arbetsbänk i förgrunden, dammigt golv och oorganiserad lagring i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ihop med det integrerade T-spåret i eklisten som kantar hela bordet blir det en enkel och snabb fastsättning med endast en fästpunkt.
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Plåtbob och 6 till
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
”Sin egen lyckas smed”
Dag
Jag förstår att det ligger mycket funderande bakom att få till anhållet, men det jag själv kommer att ta med mig är den snygga ekbiten med magneter för att hålla småprylarna på plats. Den visste jag inte att jag saknade :)
(och det är inte för att jag har ett jättebra anhåll redan, utan snarare att jag inte har kommit speciellt långt i funderandet av hurdant anhåll jag vill ha/behöver),
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Jag förstår att det ligger mycket funderande bakom att få till anhållet, men det jag själv kommer att ta med mig är den snygga ekbiten med magneter för att hålla småprylarna på plats. Den visste jag inte att jag saknade :)
(och det är inte för att jag har ett jättebra anhåll redan, utan snarare att jag inte har kommit speciellt långt i funderandet av hurdant anhåll jag vill ha/behöver),
Jag använder många magneter till fastsättning i verkstaden. I mina verktygsskåp är det perfekt. Det är lätt att ändra varefter man köper nya verktyg.
Här är en länk till Magnetpro på Amazon.se.
Dag

https://www.amazon.se/s?k=magnetpro&crid=2VV3SNP4LJESA&sprefix=Magnetpro,aps,993&ref=nb_sb_ss_ts-doa-p_1_9
 
  • Gilla
GEGS och 2 till
  • Laddar…
”Att mäta eller inte mäta, det är frågan”

I torsdags släppte slaktaren ”von Lidl” ny verktyg och speciellt en produkt var jag väldigt intresserad av.
1m mätskalor i stål med klister på baksidan. När man bygger och fixar olika maskiner och jiggar i ”Snickerboa” behövs det ofta någon form av linjal för att enkelt ställa in olika mätvärden på dom sakerna. Jag har letat runt lite innan på nätet men har aldrig kommit till skott.
Dom släpptes i butikerna på torsdagen men då satt jag på tåget mot Framsidan så väl framme gällde det att hitta närmaste Lidl butik. Väl inne i butiken upptäckte jag att det fanns tre olika modeller av linjalerna.
En höger mot vänster, en vänster mot höger och slutligen en centrerad med 50cm åt bägge hållen. Bingo! Det var mer än jag hade vågat hoppats på.
Det verkade något utgallrat i korgen redan efter några timmar men jag fick så jag blev nöjd.
20kr styck var ett mycket bra pris tycker jag. När jag kommer hem skall jag montera några där det fattas.

Svaret på frågan är: Att mäta!

Trevlig Helg! :beer:
Dag

Tre förpackningar med självhäftande måttband, olika skaloriktningar, märke Parkside, upp till en meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Åter i ”Den Kungliga Hufvudstaden”

En snabb uppgradering av två stållinjaler. Biltemas 100cm och 50cm har fått varsin Lidl remsa som utgår från mitten. Nu blir dom ännu mer användbara
En snålvariant gentemot den färdiga nya linjal som @Pysslarn köpte som är präglad rätt från början men i och med att jag redan har linjalerna så är det en bra uppgradering för 40kr.

Meterstock på svart yta med hål, visar metrisk skala, centimeter och millimeter, mätt till exakt ett meter.

En mätremsa V-H passar bra på MFT-bordets långsida.
Onödigt vetande, men en ”Pelarborr” är 170mm hög

Ölburk med märket "Arboga" bredvid en måttstock på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Beemaster och 3 till
  • Laddar…
Lång blir det väl när den ligger ner! :p
 
  • Gilla
  • Haha
Ola C och 2 till
  • Laddar…
R Ropa skrev:
Lång blir det väl när den ligger ner! :p
Det är ju en knivig fråga precis som flaggstången. Hur lång skall den vara för att ha rätt höjd?
Visst kan man mäta längden på en "Pelarborr" men givetvis måste den avnjutas stående, som så mycket annat!
Sen bör man beakta att alla 50cl burkar har en längd på 170mm. Men det är varken längden eller höjden som är avgörandet utan det är tekniken, känslan och upplevelsen som är viktigast! :beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Beemaster och 2 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
2023 Skottår?

Jag upplever att det har blivit något fel i årskalendern. Ett evigt skottande fastän nästa skottår är 2024. Det ständiga skottandet inverkar menligt på tiden att vara i ”Snickerboa”. Dagens skottande innebar att vi nu åter kan gå runt huset och både växthus, utegrill och vedförråd är tillgängliga.
Givetvis började det snö igen men enligt prognosen skall det övergå till regn och det är bra.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Så in i ”Snickerboa och fortsätta jobba.
Jag har ett nytt mål. MFT-bordet skall vara helt rent i fortsättningen för att kunna utnyttja dess storlek. Då blir det lite följdreaktioner på ett sådant beslut. Min Moxon som tog en ganska stor yta av MFT-bordet har hamnat på en ny plats. Vägghängt framför verktygsskåpen tror jag blir en bra plats. Nära till allt. Det stora Leinen skruvstycket som var fastsatt i ett hörn med 4 bultar har fått ett nytt ”Enpunktsfäste” och behöver inte stå på bordet hela tiden. Dom mjuka backarna var rätt slitna och ojämna så det blev en omgång i slipen för att få dom i vinkel igen. En träfjäder i rätt läge som låser plattan i T-spåret som omger hela arbetsbordet låser skruvstycket ihop med en M10 bult. På mitt bord har jag installerat ett antal Rampamuffar M10 i bordsytan på samma avstånd från kanten.

En av bitarna behövde en liten fals för fjädern och det blev ett utmärkt läge att prova den nya placeringen av Moxon ihop med det lilla skruvstycket och dom båda Ralihyvlarna. Skön känsla när dom krulliga spånen hopar sig!

Trots en hel låda med många vred fanns det inget lämpligt i M10 så det blev kombinera två bitar och lite superepoxi till ett som passade i det trånga utrymmet. Inte så vackert men funktionellt.

I stället så har jag plockat fram ett lite mindre skruvstycke ur förrådet som passar bra att ha på min Moxon. Utnyttjar dom borrade 20mm hålen i bordsytan och två 20mm rörstumpar håller det bra på plats. Stumparna är lite förskjutna så dom sätts i kläm med dom två vreden på moxonen.

När MFT-bordet är helt rensat får det bli en lätt slipning/inoljning av ytan som bär rätt många spår av flera års aktivitet. Men det är så det blir när man håller igång.

Här följer lite bilder på dom olika momenten.
Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Det är tur att du har snickarboden med tanke på all snö!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Precis som @Pysslarn fick jag Kryptonit i byxfickan när jag sålde min valsputs. Lite smått och gott beställdes och nu börjar sakerna trilla in.

Ulmiasågens anhåll har kompletterats med två ställbara tryckrullar från Banggood .
Precis som Bob Houghton sa. ”Det gäller att ha tryck över hela planen”.
Rullarna är monterade på en stabil ekbit med ett infräst T-spår. Två M8 vred håller det hela på plats ovanför det ordinarie anhållet. Snabbt att ta av om det behövs.

Verkstadsmiljö med grönt bordscirkelsåg, röda hållare, sågblad, genomskinlig skyddsbarriär och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har länge kollat på Ralis största handhyvel, 260 Evolution, och nu när dom körde en kampanj med 25% rabatt så fick det bli en sådan. Samtidigt köpte jag deras lilla behändiga skrapa som använder deras hyvelstål i stället för rakblad.

Schweizisk handhyvel "RAUTOOL 260 Evolution" på en hylla. Metalldelar, svart och röda detaljer, verktyg för bearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Metallisk multiverktyg, märkt "Rali Swiss", verktygsikoner ingraverade, vilar på trähylld. Nedslitet, funktionellt designat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack vare magnetupphängningen i verktygsskåpet var det lätt att få plats med nykomlingarna.

Hyllor med olika träbearbetningsverktyg och tillbehör, ordnat och överskådligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 14 till
  • Laddar…
I väntan på……….

I väntan på det extra digitala läshuvudet som är beställt började jag anpassa den extra digitallinjalen till Kapex sågen. Att såga mindre bitar med precision på den är svårt då originallinjalerna inte mäter ända fram till klingan.
Så det blev till att hitte på något som fungerar.

Skalan var lätt att hitta en bra plats till och för att kunna mäta från klingan har jag gjort en passbit på 340mm mellan längdstoppet och klingan för att kunna mäta mellan 0mm - 340mm.
Passbiten fäster med en kraftig magnet i längdstoppet och följer med när längdstoppet flyttas.
Passbiten låses enkelt med sågens materiallås.

Nu blir det att testa hur det hela fungerar i verkligheten. Några justeringar blir det säkert framöver.
Dag

Digital skjutmått på maskin, mätverktyg, stång, skala, industriell omgivning, precision, teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Geringssåg med trä och mätdon, sågklinga, dammutsug och uppmärkning för 310 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickeriverkstad, kapmaskin, träbit med märkning "340 mm", måttband, silvergrå sågblad, arbetsbänk, byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gersåg med träbit, inbyggd linjal, uppmärkta mätningar, flera skruvar, skärverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsmiljö med en metallklämma som håller ett trästycke bredvid en linjal. Verktygsarbete och precisionsmätning illustreras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kap- och geringssåg i verkstad, mäter arbetsstycke, trä, precision, dammutsugningsrör, mätband på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Ordning och reda

I oktober 2019 gjorde jag en storstädning av min Kapex kapstation. Olika avkap både i dimension och träslag låg huller om buller. Det är lätt att spara kapbitarna till en annan gång. Jag använder verkligen dom hyllorna och kollar alltid om det finns något matnyttigt vid mindre projekt.

Men nu såg det för djävligt ut på hyllorna.

Välfylld snickarverkstad med träplankor, arbetsbänkar, verktyg och maskiner. Oorganiserat, kreativt kaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ingen översikt över huvud taget och ibland efter mycket letande dök där upp en passande bit.

Dagens uppgift blev fyra hyllor.
Efter ett antal timmar var det klart. Nu finns det en viss form av organisation och det är lätt att kolla respektive träslag.

Verkstad med geringssåg, trähyllor och material, verktygsförvaring, ordnat snickeriutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickeriverkstad med hyllor av träplankor, kapmaskin och träavfall. Ordning och hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstad med träplankor, hyllor, cirkelsåg. Oorganiserat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre lådor med torr fin tändved blev det också efter gallring och städning.

Staplade bruna kartonglådor i ett verkstadsutrymme med trägolv och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översta hyllan med 1” brädor börjar bli gles så i sommar blir det påfyllning från virkeslagret på vinden. Dom behöver nog ligga inne något år innan dom blir lika torra som dom gamla. Den eken har legat inne i mer än 15 år och håller 6-7% fuktighet.
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Äntligen igång!

Dagens uppgift att försöka få igång solcellerna blev en krokig resa.

Vattenfall. "I say no more".

Telefonköer i kubik, fel avdelningar, nya telefonköer, ofullständig inrapportering efter Vattenfalls inkoppling, vissa avdelningar kunde inte se installationen, men nu har jag fått besked att alla pusselbitarna ligger rätt hos dom och vi kan börja producera. Säljavtalet lär ta upp till 3 månader innan det är klart. Fick kolla i almanackan om det inte var 2023? Ingen stress där!

Att jobba efter Lean metoden tycks inte ha slagit igenom på det företaget!
Men nu rullar vi!
Dag

App för solenergiövervakning visar nuvarande effekt, daglig och månadsgenerering, energiförbrukningsgraf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trycklös och 6 till
  • Laddar…
”Hela havet stormar”

Stormen med förändringsarbete fortsätter. Avyttringen av valsputsen satte igång en kedjereaktion när det gäller ytorna i ”Snickerboa”.

MFT-bordet skall vara helt frilagt. Det stora fräsbordet har flyttats och står nu mot MTF-bordets kortsida. Samtidigt tog jag tag i ett gammalt problem. När jag byggde fräsbordet för några år sedan gjorde jag fästet för anhållet med två rampamuffar. Tidigare i veckan när jag skulle fräsa insåg jag att så kunde det inte vara. Justeringen av anhållet i djup var alldeles för kort.
Så fram med fäsen och tillbehören och så var det problemet ur världen.

Verktyg för träbearbetning med mätur och finjusteringshjul monterat på träbänk. Metallkomponenter, komplex maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AEG fräsen passar bra ihop med Bosch plattan. Hålmönster B på plattan passade direkt och plattan är väldigt enkel att flytta i sidled när man behöver köra någon millimeter till.

AEG överfräs på arbetsbänk i verkstad med verktyg och verkstadsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mekanisk verkstad, bromsskiva och monteringsyta, verktyg och delar i oordning, arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på inställningsratt, Boschs verktyg, arbetsbänk i bakgrunden, dammiga ytor, fokus på mätmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nu lediga smala väggytan vid dörren fick en nyfunktion. Två smala verktygstavlor från Biltema passade perfekt och jag fick en gemensam plats för alla olika spännverktyg som tidigare varit spridda på olika platser i verkstaden.

Verkstad med organiserade verktyg på väggpanel och i Bahco-lådor, träbänk, kablar och vägguttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den stora vinsten är den större golvytan när man kommer in i ”Snickerboa”.

Trevlig Helg!:beer:
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Du som är magnetkungen :) finns det mindre starka magneter och gärna långa som man kan sätta blocknycklar och sånt på, utan att behöva använda kobenet för att få lös :D

(Autocorrect ändrade kobenet till könet, jäkla tur att jag såg det innan jag skickade :oops::D:D )
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.