Jag vill fräsa in en 45x45 i golv bjälklaget som stöd för spånskivan. Så jag söker en spårfräs som tar 45 bredd och 45 djup, i trä. Kan ta det i flera omgångar naturligtvis.

Vet ni något verktyg som skulle funka?
 
  • Schematisk illustration, teknisk ritning, arkitektur eller ingenjörskonstruktion, med markerade sektioner och dimensionsangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Multimaskin istället? Fräsa tar en evig tid
Blir väl helt okej å ta det mellan reglarna? Varannan förskjuten innåt rummet.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med varannan.
 
R Ragnar Olofsson skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med varannan.
Förlåt d va ett otydligt svar. Om du struntar i att göra ett spår och bara kör mellan reglarna kommer varannan behöva förskjutas för att kunna skruva dit dom enkelt
 
Ja. Det är förmodligen det enklaste. Ser bara så himla proffsigt ut med nedfräst regel.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
Det går ju såklart göra med en överhandsfräs, men det låter som ett evighetsprojekt.
Finns det någon anledning till att du inte vill kortla som vanligt? Antingen som Tjrex är inne på med förskjutna kortlingar, eller helt enkelt skråskruva varannan.
 
Om du trots allt vill sänka ner en regel (du kommer även försvaga bjälklaget när du gör det) så är nog cirkelsågen det snabbaste sättet. Du behöver såga två välplacerade snitt, sen många snitt därmellan för att snitta sönder materialet. Slå bort det som blir kvar i mitten, snygga till med stämjärn. Men ändå ett ganska drygt jobb i onödan.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Jag bor 24 timmar från bygget och ville förbereda så mycket som möjligt så att det går fort när jag bär är på plats
 
P PatrikJo skrev:
Om du trots allt vill sänka ner en regel (du kommer även försvaga bjälklaget när du gör det) så är nog cirkelsågen det snabbaste sättet. Du behöver såga två välplacerade snitt, sen många snitt därmellan för att snitta sönder materialet. Slå bort det som blir kvar i mitten, snygga till med stämjärn. Men ändå ett ganska drygt jobb i onödan.
Ja. Nej så kul ska vi inte ha.
 
Tror golvspånstillverkarna har i sina monteringsanvisningar att det ska finnas stöd utmed vägg så tanken är rätt.
 
  • Gilla
Ragnar Olofsson
  • Laddar…
Det är något sådant här jag vill ha för trä.
 
  • Orangefärgad eldriven skärtsmaskin av märket Vevor med en diamantklinga, metallhus, och plasthandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"handheld dado saw" ger några resultat men det är nog en för farlig maskin för att existera, en spik i vägen och sen bryter helvete lös.

web-dado-jpg.680
 
Blir onödigt mycket damm och spån av att fräsa bort alla 45mm i bredd, mycket mindre grisigt att såga 2 snitt med sänksåg eller cirkelsåg
 
  • Gilla
Ragnar Olofsson
  • Laddar…
A ansic skrev:
"handheld dado saw" ger några resultat men det är nog en för farlig maskin för att existera, en spik i vägen och sen bryter helvete lös.

[bild]
Nej. Akuten börjar tröttna på mig.
 
Jag förstår inte varför något ska försänkas i bjälkarna. Det försvagar konstruktionen. 45x45 beter sig dessutom som en spagetti så den styvar ju inte upp något vidare. Kör på 45x70 som du skråskruvar in i bjälklaget. Enkelt och stadigt och väldigt snabbt jämfört med övriga diskuterade alternativ.
 
  • Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.