J
M garpen0 skrev:
Vad tycker ni om Ajax utomhussirenen i ett tätbyggt villaområde med radhus och kedjehus, är den överflödig? Kedjehus och radhus andra sidan vägen mot vårt hus.
Funderar också på dörrsensor till vårt oisolerade förråd som är på baksidan av huset. Om någon bryter upp den dörren och kanske tar våra cyklar så kan det vara bra att få notis om det.
Mitt absolut viktigaste argument för utomhussiren är att grannarna ska titta ut och upptäcka att det brinner.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
M mattias_sjogren skrev:
Intressant!
Berätta gärna mer!
I appen väljer du ett säkerhetsföretag och ansöker. Säkerhetsföretaget kommunicerar med larmet genom ajax eget protokoll.

För home assistent använder jag integration SIA alarm , som använder sia protokollet. Skulle man välja en larmcentral som kör sia så vet jag inte hur det funkar.
 
M garpen0 skrev:
Vad tycker ni om Ajax utomhussirenen i ett tätbyggt villaområde med radhus och kedjehus, är den överflödig? Kedjehus och radhus andra sidan vägen mot vårt hus.
Funderar också på dörrsensor till vårt oisolerade förråd som är på baksidan av huset. Om någon bryter upp den dörren och kanske tar våra cyklar så kan det vara bra att få notis om det.
Jag kör hellre utesiren om jag måste välja, låter högre och drar direkt till sig uppmärksamhet från grannarna. Svårt att sabotera om man monterar högt. Inomhussiren är bara sätta kofoten i så blir det tyst.

Jag har både.
 
  • Gilla
Maverick-ick och 1 till
  • Laddar…
Läser att vissa, inte alla, har problem med att FireProtect larmar av misstag. Skrivits i här i tråden av några, på avforum, ajax Youtube hur man rengör osv. Kan vara av damm eller en liten insekt. Tydligen har FireProtect 2 åtgärdat detta men den finns i ett väldigt litet lager i butikerna. Hoppas Ajax kan skicka ut fler FireProtect 2 inom kort.
Även om den ser bulkigare ut än första så vill jag verkligen inte vakna upp av falsklarm med två små barn. Ska se om jag kan köpa FireProtect 2 istället när jag har bestämt mig för att klicka hem hela paketet.
 
Jag har kört fireprotect plus i 5 år nu, inte något falsklarm. Behövt rengöra en gång. Kolmonoxid larmet räddade mina föräldrar när kaminen glödde och undertryck i huset drog in mitt i natten.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Utesiren alla dagar i veckan. För att grannarna ska upptäcka inbrott direkt och att tjuvarna ska förstå just detta, dvs det ska låta som fan innan de ens är inne. Sedan har jag två sirener inne men de är inte lika viktiga.

Brukar mobba en vän med asdyrt Verisure som hade inbrott och ingen granne märkte det ens trots tätt mellan husen pga enbart kass innesiren. Men han fick ta del av en extremt lågupplöst bild på när tjuven klev in genom fönstret så något fick han ju för pengarna...
 
  • Gilla
jh8001 och 1 till
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Jag har kört fireprotect plus i 5 år nu, inte något falsklarm. Behövt rengöra en gång. Kolmonoxid larmet räddade mina föräldrar när kaminen glödde och undertryck i huset drog in mitt i natten.
Bra info! Vi har en kamin på nedervåningen med. Kanske borde titta efter FireProtect 2 Plus med utbytbart batteri (Rb), synd bara att den inte alls finns i lager någonstans.
 
Hej!

Kikar på att köpa Ajax-larm hem och tänkte bara kolla vad som är senaste kring bästa stället att handla på.
Jag ser att vissa köper på ex. Designlarm och är nöjda med det men om jag inte missar något så ser ju velltra.se ut att vara extremt mycket billigare? 3590kr för en Hub 2 Plus vs. 5095kr på Designlarm osv.

Skulle absolut gärna ha skyltar och klistermärken från ex. Designlarm men det känns ju saftigt att betala ett premium på 30% för att kunna köpa lite klistermärken?
 
W WILANZ skrev:
Hej!

Kikar på att köpa Ajax-larm hem och tänkte bara kolla vad som är senaste kring bästa stället att handla på.
Jag ser att vissa köper på ex. Designlarm och är nöjda med det men om jag inte missar något så ser ju velltra.se ut att vara extremt mycket billigare? 3590kr för en Hub 2 Plus vs. 5095kr på Designlarm osv.

Skulle absolut gärna ha skyltar och klistermärken från ex. Designlarm men det känns ju saftigt att betala ett premium på 30% för att kunna köpa lite klistermärken?
Har köpt skylt och klistermärken på Designlarm. Tycker du det är för dyrt?

https://designlarm.se/larmdekaler-och-skyltar/
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
W WILANZ skrev:
Hej!

Kikar på att köpa Ajax-larm hem och tänkte bara kolla vad som är senaste kring bästa stället att handla på.
Jag ser att vissa köper på ex. Designlarm och är nöjda med det men om jag inte missar något så ser ju velltra.se ut att vara extremt mycket billigare? 3590kr för en Hub 2 Plus vs. 5095kr på Designlarm osv.

Skulle absolut gärna ha skyltar och klistermärken från ex. Designlarm men det känns ju saftigt att betala ett premium på 30% för att kunna köpa lite klistermärken?
Köpte mina grejer på Velltra. Bra pris bra leverans. Är bara nöjd med det
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Har köpt skylt och klistermärken på Designlarm. Tycker du det är för dyrt?

[länk]
Nej jag trodde att man bara fick köpa skyltar osv. om man köper larmprylarna därifrån med men så kanske det inte är med andra ord?
 
W WILANZ skrev:
Nej jag trodde att man bara fick köpa skyltar osv. om man köper larmprylarna därifrån med men så kanske det inte är med andra ord?
Nej, du kan köpa separat skyltar.
 
W WILANZ skrev:
Hej!

Kikar på att köpa Ajax-larm hem och tänkte bara kolla vad som är senaste kring bästa stället att handla på.
Jag ser att vissa köper på ex. Designlarm och är nöjda med det men om jag inte missar något så ser ju velltra.se ut att vara extremt mycket billigare? 3590kr för en Hub 2 Plus vs. 5095kr på Designlarm osv.

Skulle absolut gärna ha skyltar och klistermärken från ex. Designlarm men det känns ju saftigt att betala ett premium på 30% för att kunna köpa lite klistermärken?
Jag köpte från Safeland och är supernöjd med den service och support som de tillhandahåller. Har haft en del mindre problem och de har svarat mycket snabbt. Dessutom får du sju års garanti om du har larmet kopplat till Safeland Connect.
 
  • Gilla
WILANZ
  • Laddar…
Hallå!

Någon som vet när eller ifall det trådbundna Ajax har kommit?
Står och väljer mellan Ajax eller Ksenia, lutar mot Ajax då jag tycker att det är snyggare och båda systemen verkar vara bra.
Men hade hellre velat ha trådat, men hittar inte när det kommer :D
 
Matteandersen Matteandersen skrev:
Hallå!

Någon som vet när eller ifall det trådbundna Ajax har kommit?
Står och väljer mellan Ajax eller Ksenia, lutar mot Ajax då jag tycker att det är snyggare och båda systemen verkar vara bra.
Men hade hellre velat ha trådat, men hittar inte när det kommer :D
Varför vill du ha trådbundet? Bara nackdelar med det skulle jag säga. Batterier håller länge och är billiga att byta ut. Jag hade kört på Ajax, har haft det i flera år, kopplat det till Home assistant också. Hur stabilit som helt, inga falsklarm för katterna heller!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.