Med fast pris på monteringen kan det bli dyrt. Billigare att anlita snickare själv.
Vad fönster kostar beror på storlek och utformning.
Tiden att montera beror på hur ditt hus ser ut. Hos mig tog det två mantimmar per fönster för 28 st. Tegel i två våningar. Då forslade jag bort de gamla själv och alla gamla lister.
5000 får du inte monterat och klart för, men 15000 låter i överkant.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Ok! Vad är ok u-värde?
Hur bra isolerat fönstret är, dvs hur mycket värme som läcker ut.
 
M Förstagångsköparen skrev:
Ok! Vad är ok u-värde?
Kan du inte lägga upp vilka förutsättningarna är och vad du offererats?
Jag kan skriva att 15 000 kr är rimligt eller högt pris, men det blir bara "goddag yxskaft" utan att veta förutsättningar.
Alla våra fönster är som exempel alu-klädda och inte vita utan anpassad färg, vilket en kostnad.
 
Redigerat:
M Förstagångsköparen skrev:
Men då blir det ju kallt på vintern? Och dyrt när värmen tar sig ut genom förstren?
Definitivt inte.
Varför skulle det bli kallt? Då har man fel på värmesystemet.
Moderna belagda tvåglas energifönster är i samma klass som äldre treglas fönster.
Mina har lambdavärde 1.4.
Bra mycket bättre än gamla tvåglas.
Dessutom är det bara en liten del av värmen som går ut genom fönstren.
Ventilation, väggar och tag mm står för det mesta.
Dumt förfula ett hus för att spara 3-5% värme på ett år.

Edit: menar nog U-värde tror jag...
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Problemet är att vi inte vet ts förutsättningar om det blir förfulande eller inte, utifrån husets ålder och vad som sitter där idag.;)
 
Tipsar om att kolla på bygglagret.se och sen kanske jämföra med någon pvc variant. Bara för att få en kostnadsbild. Vi installerade fönstren själva, inte alls svårt i trähus med standardmått. Inga problem att slänga in ett par fönster på kvällen efter jobbet. Bra att vara två.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Definitivt inte.
Varför skulle det bli kallt? Då har man fel på värmesystemet.
Moderna belagda tvåglas energifönster är i samma klass som äldre treglas fönster.
Mina har lambdavärde 1.4.
Bra mycket bättre än gamla tvåglas.
Dessutom är det bara en liten del av värmen som går ut genom fönstren.
Ventilation, väggar och tag mm står för det mesta.
Dumt förfula ett hus för att spara 3-5% värme på ett år.
Du menar 2-glaskasset t.ex. med argon eller är det kopplade med energiglas?
 
L lodin92 skrev:
Är ju bara 150-300k för en normal villa är ju inga enorma pengar i renoveringssamanhang, alla fixar ju tex nytt badrum som är dyrare än det.
Nej det gör inte alla. Helt övertygad att så inte är fallet.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Är det pga av energieffektivitet skulle jag hellre lägga de där 2-300 tusen på en bra bergvärmeinstallation. 2 glas fungerar utmärkt om man fixar till dem så att det är tätt runt om. Blir ganska svårt att räkna hem den lilla skillnaden med ett scop på runt 5...
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Antar att det är samma hus:
[länk]
Ja, då är det bara att mäta upp storlekar.
Ska det vara spröjs fortfarande, alu-klädda, spaltventilet, persienner, ska de vara bruna eller annan färg.
Det är tegelfasad blir lite extra arbete med plåt, ska det listas inne, etc.
Ser även ut som det behövs fönster/altandörrar.
Så om det hamnar upp emot 15 000 kr/modul om en firma gör allt behöver inte vara fel pris.
Sedan kan du välja standard vita PVC utan spröjs och kanske hamna under 10 000 kr.
 
A AndersS skrev:
Du menar 2-glaskasset t.ex. med argon eller är det kopplade med energiglas?
Nja...
Belagda 4mm tjocka glas. Energiglas fast inte kasett.

Kasetter blir tungt, dyrt och avancerat om man ska ha kopplade bågar med mittpost och totalt sex "rutor" per fönster och äkta spröjs.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Nja...
Belagda 4mm tjocka glas. Energiglas fast inte kasett.

Kasetter blir tungt, dyrt och avancerat om man ska ha kopplade bågar med mittpost och totalt sex "rutor" per fönster och äkta spröjs.
Därav min fråga, det blir så mycket jämförelser av olika förutsättningar.
Har själv renoverat de mindre genom att bygga om med 2-glaskassett. De stora blev det nya fönster då de var för dåliga mekaniskt.
Så ts behöver se till helheten för sitt hus.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M
Enklast är väl att ta hem en försäljare som kikar på plats och lämnar offert. Vad ett fönster kostar att köpa kan du enkelt googla själv.
Att byta fönster själv är relativt enkelt om du är normalhändig.
Jag bytte fönster själv i somras, 3st 10x16 och en fönsterdörr. Kostade 28,500:-, gjorde jobbet själv.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.