När jag googlat ett bra tag och läst på vad ett fönsterbyte kostar så hittar jag på samtliga hemsidor att det kostar max 5000 kr per fönster. Men när jag ringde ett företag så sa han att man ska räkna på 15000 per fönster. Vad fan? Det kan väl inte stämma?

Skulle ni vilja dela med er av vad era erfarenheter är av kostnader av fönsterbyte?
 
Fönster monterat och klart för 5000kr låter rätt så orimligt om det inte är väldigt små fönster.

Börja med att ta reda på vilken typ av fönster du vill ha. Vilken prisklass och kvalitet du tänker dig.
 
Det beror ju helt på vilka fönster man ska ha, för jag hoppas det ingick fina fönster i priset 15000/fönster.
 
V ViktorHg skrev:
Det beror ju helt på vilka fönster man ska ha, för jag hoppas det ingick fina fönster i priset 15000/fönster.
Han jag pratade med sa att 15000 är ett snittpris i dagens läge.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fönster monterat och klart för 5000kr låter rätt så orimligt om det inte är väldigt små fönster.

Börja med att ta reda på vilken typ av fönster du vill ha. Vilken prisklass och kvalitet du tänker dig.
Jaa.. Byter man fönster så vill man ju ha så lågt u-värde som möjligt. Annars är det ingen idé att byta. Men 15000 kr per fönster är helt sjukt ju. Vem har råd att byta alla fönster i en villa när det kostar så mycket?
 
5000 låter rimligt för bara fönstret. Sen ska det monteras också. Beroende på hur mycket som behöver rivas kan det tillkomma ganska mycket jobb för att återställ allting, så tycker inte 15000 låter helt orimligt för ett fastprisjobb.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Jaa.. Byter man fönster så vill man ju ha så lågt u-värde som möjligt. Annars är det ingen idé att byta. Men 15000 kr per fönster är helt sjukt ju. Vem har råd att byta alla fönster i en villa när det kostar så mycket?
Är ju bara 150-300k för en normal villa är ju inga enorma pengar i renoveringssamanhang, alla fixar ju tex nytt badrum som är dyrare än det.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
När jag googlat ett bra tag och läst på vad ett fönsterbyte kostar så hittar jag på samtliga hemsidor att det kostar max 5000 kr per fönster. Men när jag ringde ett företag så sa han att man ska räkna på 15000 per fönster. Vad fan? Det kan väl inte stämma?

Skulle ni vilja dela med er av vad era erfarenheter är av kostnader av fönsterbyte?
Går inte att säga utan att du specificerar vad det är för fönsterfabrikat, storlek, fasta/öppningsbara, fönsterdörr, fasad, etc.
Ett fönster kan vara 10*10 i modulmått eller som ett av våra 20*18, så 15 000 kr är nog närmare sanningen än 5000 kr, men helt beroende av vad som avses
 
Billigaste du kommer undan är att köpa fönstren själv och ta in snickare på timmar. Försäkra dig bara om att snickarna är bekanta med fönstren.

Fönsterfirmorna som fixar allt kostar mer än det smakar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
När jag googlat ett bra tag och läst på vad ett fönsterbyte kostar så hittar jag på samtliga hemsidor att det kostar max 5000 kr per fönster. Men när jag ringde ett företag så sa han att man ska räkna på 15000 per fönster. Vad fan? Det kan väl inte stämma?

Vi skall byta 10 fönster i varierade storlek och inkl en altan dörr med hel glasruta, spröjs på alla.
För detta skall vi ge 130000, detta inkluderar allt utom demontering och montering foder (monteras utifrån)

så 15000 per st verkar inte orimligt

Skulle ni vilja dela med er av vad era erfarenheter är av kostnader av fönsterbyte?
 
M Förstagångsköparen skrev:
Jaa.. Byter man fönster så vill man ju ha så lågt u-värde som möjligt. Annars är det ingen idé att byta. Men 15000 kr per fönster är helt sjukt ju. Vem har råd att byta alla fönster i en villa när det kostar så mycket?
Allt beror ju på kostnaden och anledningen till att man byter.
Jag köpte nya fönster eftersom de gamla var helt fel anpassade till huset. Så för moderna ur och passade inte in.
Lade ut nästa 200kkr på handgjorda träfönster av kärnfura, excl montering.
2-glas energiglas fick bli en rimlig kompromiss.

Alla byter inte för att energieffektivisera.
För en del är det viktigare att man tycker huset blir vackert igen
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Allt beror ju på kostnaden och anledningen till att man byter.
Jag köpte nya fönster eftersom de gamla var helt fel anpassade till huset. Så för moderna ur och passade inte in.
Lade ut nästa 200kkr på handgjorda träfönster av kärnfura, excl montering.
2-glas energiglas fick bli en rimlig kompromiss.

Alla byter inte för att energieffektivisera.
För en del är det viktigare att man tycker huset blir vackert igen
Men då blir det ju kallt på vintern? Och dyrt när värmen tar sig ut genom förstren?
 
2-glas energi är inte samma sak som gamla 2-glasfönster.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M Förstagångsköparen skrev:
Men då blir det ju kallt på vintern? Och dyrt när värmen tar sig ut genom förstren?
Nej om huset är gammalt och dåligt isolerat är det ingen större mening att välja fönster med allra bästa u värdet. Till slut blir fönstren bättre isolerade än väggarna…
Det finns tvåglas med ok u värde.
 
P Pin skrev:
Nej om huset är gammalt och dåligt isolerat är det ingen större mening att välja fönster med allra bästa u värdet. Till slut blir fönstren bättre isolerade än väggarna…
Det finns tvåglas med ok u värde.
Ok! Vad är ok u-värde?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.