Jag tycker du gjort allt som kan förväntas av dig. Se till att du har möjlighet att betala fakturan om den plötsligt kommer. Inte omöjligt att den dyker upp nu i deklarationstider om det är en enskild firma som tar hjälp med ekonomin. Då upptäcks det kanske att det finns en obetald faktura.
Om de helt glömmer kan man ju se det som lite gudomlig rättvisa för alla gånger hantverkare blåst sina kunder. Nu är säkert inte din hantverkare sån, då de som blåser sina kunder oftast har koll på att det betalas, men ändå ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
En bekant med eget var hopplös på att fakturera, visade sig senare att han låg i skilsmässa så han jobbade som vanligt och fakturerade så han fick ut en liten lön så han klarade sig. När skilsmässan var klar så fakturerade han resten.
Tror att han talade om för sina kunder hur det låg till.
Nu är det 20år sen så det är preskriberat :)
 
  • Gilla
  • Haha
Robin Svanberg och 2 till
  • Laddar…
Ett företag som gör ett ROT eller RUT-arbete har på sig till 31 Januari året efter som fakturan är betald att göra ROT eller RUT-deklaration hos skatteverket.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vad jag förstått det efter ha jobbat hemma hos en polis så är det lagkrav på att påminna om att man inte fått faktura.
Man ska göra detta på alla vis möjligt, helst via mejl, sms och samtal.
Det bör göras flera gånger och dokumenteras, görs detta har man gjort det man kunnat och kan sitta lungt i båten.
 
  • Haha
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Cgolsson Cgolsson skrev:
Fick ett jobb på mitt hus gjort förra året i slutet på november, offert ca 58000 sek.
Efter att installatoonen var klar skickade jag ett mail med några frågor. Som fortfarande inte besvarat, skickar sms samt mail igen, men inget svar.
Nu till frågan, jag har inte fått ngn faktura än o således har jag inte betalt ännu.
Gör jag fel när jag inte betalar?
Det korrekta här är att kontakta företaget och be om fakturan. Detta hr du gjort, så du har agerat korrekt.

Dock har företag har upp till tre år på sig att fakturera en privatperson
 
  • Gilla
Chandler och 1 till
  • Laddar…
B Busten skrev:
Vad jag förstått det efter ha jobbat hemma hos en polis så är det lagkrav på att påminna om att man inte fått faktura.
Man ska göra detta på alla vis möjligt, helst via mejl, sms och samtal.
Det bör göras flera gånger och dokumenteras, görs detta har man gjort det man kunnat och kan sitta lungt i båten.
Vilken lag?
 
  • Gilla
Krille4 och 6 till
  • Laddar…
OM fakturan dyker upp,lk så kolla noga att det är samma företag som du har avtalet med. En anledning för en firma att dragga med fakturor, kan vara en ålanerad konkurs. De slutar skicka fakturor, och fakturerar senare från sin nya firma efter konkursen. Finns en (liten) risk att konkursförvaltaren upptäcker det, och kräver pengarna "en gång till".
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 8 till
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Vilken lag?
Inte ens vet jag, citerade vad en polis talade om för mig :cool:
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
B Busten skrev:
Inte ens vet jag, citerade vad en polis talade om för mig :cool:
Så kanske inte hävda att det är olagligt om du inte vet att det de facto är olagligt?
 
C
B Busten skrev:
Vad jag förstått det efter ha jobbat hemma hos en polis så är det lagkrav på att påminna om att man inte fått faktura.
Man ska göra detta på alla vis möjligt, helst via mejl, sms och samtal.
Det bör göras flera gånger och dokumenteras, görs detta har man gjort det man kunnat och kan sitta lungt i båten.
Skräm inte upp TS med en massa sagor nu.
Är rätt säker på att TS och hantverkaren reder ut det där utan att polisen, kronofogden eller tingsrätten behöver blandas in.
 
  • Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
B Busten skrev:
Inte ens vet jag, citerade vad en polis talade om för mig :cool:
Det är ju inte helt ovanligt att poliser inte ens känner till vanliga lagar, än mindre lagar inom ekonomi eller avtalsrätt.
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skräm inte upp TS med en massa sagor nu.
Är rätt säker på att TS och hantverkaren reder ut det där utan att polisen, kronofogden eller tingsrätten behöver blandas in.
Haha säkert, tyckte de va lite intressant. Men ändå en god sak att påminna ;)
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
B Busten skrev:
Vad jag förstått det efter ha jobbat hemma hos en polis så är det lagkrav på att påminna om att man inte fått faktura.
Man ska göra detta på alla vis möjligt, helst via mejl, sms och samtal.
Det bör göras flera gånger och dokumenteras, görs detta har man gjort det man kunnat och kan sitta lungt i båten.
Finns inga sådana krav. Men det har ju dock TS gjort här ändå. Däremot är det som flera skriver fullt lagligt för Entreprenören att skicka fakturan upp till 3 år efter avslutat uppdrag. Avseende ROT så är det inget problem utifrån min tolkning hos skatteverket, om inte entreprenören gjort en ansökan utan att fakturerat/fått betalt. M en då är det Entreprenören som felar. Det är när TS väl betalar som styr ROT perioden. Har för mig att det i början var tvingande att betalning och arbete hör ihop. Men Enligt nedan text så kan man ansöka ROT ÅR 2 även om Jobb är gjort år 1.
Dessutom betalning och inte fakturan som avgör. Så även om Entreprenören om 1,5 år kommer med en bak daterad faktura från hösten 2022 som TS Betalar Januari 2024 så beviljas ROT, men för 2024.

Utdrag från skatteverket
Det är datumet som kunden betalar för arbetet som styr vilket beskattningsår rotavdraget hamnar på, inte fakturadatumet. För att kunden ska få rotavdrag år 1 måste hen även betala arbetet år 1. Betalar kunden år 2 hamnar rotavdraget på år 2. Om kunden har köpt en tjänst med rotavdrag i slutet av året måste hen tänka på vilken sida av årsskiftet hen ska betala arbetet.
 
  • Gilla
BrunoK
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Står det något på offerten om att typ "om kunden nekas ROT-avdrag har hantverkaren rätt att begära betalning av kunden"?

Om det inte är avtalat så:
Om parterna inte avtalat om vad som händer för det fall Skatteverket underkänner ROT-avdrag är det entreprenören som drabbas när ROT-avdrag inte beviljas.
[länk]
Detta står nästan aldrig i en offert. Det står, i regel, bara på fakturan. Men också på kontrakt.
Om skatteverket underkänner en ansökan, då den inkommit försent. Blir det dock inte kunden som ska betala ROT-delen. I de fallen då ROT/RUT underkänns pga hantverkarens misstag, så får hantverkaren själv "ta smällen".
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Det är ju rätt vanligt att fakturor skickas på mail med ett format som gör att de fastnar i skräppost. Då kan man ju bli irriterad över att tvingas betala påminnelseavgift trots att man aldrig fått första fakturan.

Men i det här fallet har ju TS gjort allt rätt. Jag tror det är få som följer lagen och påminner en säljare/tjänsteutövare om en missad fakturering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.