P
Sammy_j Sammy_j skrev:
eventuellt ett problem är att laddpumpen in stängas under rundstyrning vilket stoppar cirkulation av varmt vatten till utdelen om man kör luft/vatten.
Laddpumpen styrs inte av Rundstyrningen, Laddpumpen går alltid om yttertemperaturen är under +2.
Rundstyrning blockerar elpatronerna och kompressorn, och var väl tänkt för att elbolaget skulle kunna blockera större förbrukare när de hade hög elenergiförbukning utan att riskera riktiga driftstopp i samhället.
 
P
K KaGusJu skrev:
Hej, min EcoEl är från 1997 så jag har bara nattsänkning inget mer.
Det är möjligt att du kan få styrprogrammet till din EcoEl uppgraderat, Enligt min manual finns Rundstyrning och 'Extra varmvatten' med i program med 'program datum' 070529 och nyare
 
  • Gilla
KaGusJu
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det är möjligt att du kan få styrprogrammet till din EcoEl uppgraderat, Enligt min manual finns Rundstyrning och 'Extra varmvatten' med i program med 'program datum' 070529 och nyare
Jag mailade ctc om det och svaret var väl typ köp ny pump, riktigt tråkig attityd.
 
  • Ledsen
Peter787
  • Laddar…
Tråkigt. Att tänka hållbart är "ute". Läpparnas bekännelse...
 
P Peter787 skrev:
Laddpumpen styrs inte av Rundstyrningen, Laddpumpen går alltid om yttertemperaturen är under +2.
Rundstyrning blockerar elpatronerna och kompressorn, och var väl tänkt för att elbolaget skulle kunna blockera större förbrukare när de hade hög elenergiförbukning utan att riskera riktiga driftstopp i samhället.
Blir spännande att se för min laddpump har stannat alla gånger hittills men jag har inte testat det mot det låga temperaturerna ännu.
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Blir spännande att se för min laddpump har stannat alla gånger hittills men jag har inte testat det mot det låga temperaturerna ännu.
Ja samma här, men kanske har med tempen att göra. De gånger rundstyrningen slagit till här mitt i en körning så stannar verkligen allt utom cirk.pumpen.
 
J
Jag kan bekräfta att laddpumpen fortfarande går trots aktiverad rundstyrning, när utetempen är låg.
 
Redigerat:
Ah tack för info. Märkte även med nattsänkning att vi minusgrader så går både cirk och laddpump medans vid plus går bara cirk.
 
J
Laddpumpen går alltid vid minusgrader. Annars skulle utedelen frysa sönder.
 
K
Elen är ju oftast väldigt mycket billigare på natten. Så nattsänkning på natten är ju rätt meningslöst om man kör timpris. Det är ju tvärtom att man vill ladda upp under natten för att klara dagen utan att behöva köra.

Det känns som att man vill kunna styra både extra varmvatten och och nattsänkningen. Men hur bra isolerad är en bra panna? Är det lönt att köra upp temperaturen på varmvattnet på natten men inte använda det framåt sen eftermiddag? Om man har golvvärme minskar temperaturspannet som man kan leka med på tanken också?
 
Bor i torp med vattenmantlad kamin och CTC Ecopart 8 och ecoEl 1550. Elpatronerna bortkopplade. Sänkning dagtid 6.00-22.00 enligt bild. Extra varmvatten 5.00.

669951-2f6234393ccca1e91ff523aa1e35af22.jpg
 
Hej, jag kör precis som Du "Natthöjning" (23-05) i stort hyfsat bra isolerat hus om 250 kvm med EcoEl+EcoAir från 2005.
Besparingen mot helt rörligt är ca 50 kr i månaden
 
J
T Tommy Englund skrev:
Bor i torp med vattenmantlad kamin och CTC Ecopart 8 och ecoEl 1550. Elpatronerna bortkopplade. Sänkning dagtid 6.00-22.00 enligt bild. Extra varmvatten 5.00.

[bild]
Jag körde exakt lika som du fram till att elpriserna inte längre var lika förutsägbara. Nu låter jag min Raspberry Pi, via rundstyrningen, styra sänkning av innetemperaturen till de 24 billigaste timmarna på dygnet som priset inte överstiger 60 öre/kWh. Vissa dygn innebär det 24h sänkning och andra 0 timmar sänkning. Funkar bra. Får dessutom en notis i telefonen via Tibber när sänkningen aktiveras och avaktiveras så att jag kan tända en brasa om jag vill. :)
 
Hur fungerar det notissystemet via tibber?
 
J
  • Gilla
kuse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.