Blir rätt kallt på golvet på vintern det är väl största nackdelen om man har glipor.
Om jag skulle bygga så så skulle jag ha tryckt i bjälklag och golv. Det blir inte speciellt varmt på golvet och framförallt inte om man har springor
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Impregneringsvätskan, som företrädesvis innehåller kopparsalter, men också kan innehålla annat.

"De träskyddsmedel som används i Sverige i dag är godkända av Kemikalieinspektion och EU:s biocidförordning. Den tryckimpregnerade vätskan består av kopparsalter, samma ämnen som finns i båtbottenfärger för algbekämpning."

Med tank på att impregnerat trä skall behandlas som miljöfarligt avfall och att man inte rekommenderas att såga i det om det inte är nödvändigt, samt vidta "nödvändiga skyddsåtgärder" om man ändå gör det så...även om det är mer försiktighetsåtgärder så känns det ju inte som ämnen som man vill sitta och andas in ?

[länk]
Ja, koppar och andra metallsalter. Inget flyktigt som kan "ånga bort". Då skulle jag vara mer oroad av skivmaterial vars lim skulle kunna må dåligt i en het och fuktig miljö, eller för den delen tjärpapp.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag och min far byggde om en äldre "timrad" friggebod som använts som lekstuga tidigare. Det låg ett brädgolv där sedan tidigare och vi satte en golvbrunn i mitten, flytspacklade, lade tätskikt och sedan klinker. Det kostar kanske lite mer men det har fungerat riktigt bra i de drygt 15 åren som gått sedan dess.
Fanns det möjlighet att koppla in golvbrunnen på avloppet eller kör du rakt ut i grus eller liknande?
 
E ErikPerikPäronsoda skrev:
Fanns det möjlighet att koppla in golvbrunnen på avloppet eller kör du rakt ut i grus eller liknande?
Blir ju inga mängder, bara om man vill kunna tvätta och spola rent ibland, under bastning blir det inget. Ett rör ut eller spygatt.
 
Kan rekommendera golv med springor i en vedeldad bastu. Krävs mycket syre och det får du. Om du inte vill ha tryckt så köp kärnfuru.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Jag körde på spygatt och klinkers. Överdrivet så klart men det blev fint och fungerar bra.
 
H Hybro skrev:
Kan å andra sidan inte se nån nackdel att ha golvbjälkarna av tryckat.

Vad skulle det vara?
Varför använda behandlat trä och plast på dessa när det inte behövs? På golvbjälkarna kan man lägga en remsa grundmurspapp, underlagspapp eller örnpapp om man så har.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera riktiga spontade golvplankor framför ett trallgolv med springor i. Det kommer att dra mycket kall luft därifrån. Inte roligt att gå där barfota på vintern.

Bygg ett lutande bjälklag som lutar emot en ränna som du använder som golvbrunn, t.ex. en stupränna. Du låter golvbräderna gå över rännan men lämnar en 15-20 mm springa där vattnet kan rinna ut. Rännan och springan lägger du så den hamnar under bastulave så slipper du springa och snubbla på den.

typ som denna eminenta ritning:
Enkel illustration av ett leende ansikte med svart ögonbryn och bruna strimmor för hår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


har nån dålig bild från ett gammalt bygge, tyvärr syns det inte så bra:
Trägolv under installation, hammar, skruvdragare, isolering synliga. Inomhus byggarbetsplats. Soligt fönster. Skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det där är ganska "standard" konstruktion för golv i en utebatsu i Finland. Kommer att bli ett trevligare golv att gå på.
 
  • Gilla
murak och 4 till
  • Laddar…
E ErikPerikPäronsoda skrev:
Fanns det möjlighet att koppla in golvbrunnen på avloppet eller kör du rakt ut i grus eller liknande?
I detta fall så är det en golvbrunn med röranslutning åt sidan, sedan en kort bit rör ned i gruset. Det blir ju inga mängder vatten när man bastar eller städar så det fungerar bra.
 
  • Gilla
ErikPerikPäronsoda
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Jag skulle rekommendera riktiga spontade golvplankor framför ett trallgolv med springor i. Det kommer att dra mycket kall luft därifrån. Inte roligt att gå där barfota på vintern.

Bygg ett lutande bjälklag som lutar emot en ränna som du använder som golvbrunn, t.ex. en stupränna. Du låter golvbräderna gå över rännan men lämnar en 15-20 mm springa där vattnet kan rinna ut. Rännan och springan lägger du så den hamnar under bastulave så slipper du springa och snubbla på den.

typ som denna eminenta ritning:
[bild]

har nån dålig bild från ett gammalt bygge, tyvärr syns det inte så bra:
[bild]

Det där är ganska "standard" konstruktion för golv i en utebatsu i Finland. Kommer att bli ett trevligare golv att gå på.
Precis, här några bilder på motsvarande. Inte min bastu, tagit från nätet (finsk timmermansblogg ).
Byggarbetsplats med träreglar, isoleringsmaterial och rörledningar, möjlig grundförberedelse eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild byggarbetsplats, träplankor, betong, hammare, spikar, metalldetaljer, konstruktionstema, inomhus, byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat trägolv i äldre byggnad med synliga balkar och isoleringsmaterial vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gråa avloppsrör under hus, böjda, kopplingar, svart inspektionslucka, råttspärr, trä, betongstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull och 2 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Jag skulle rekommendera riktiga spontade golvplankor framför ett trallgolv med springor i. Det kommer att dra mycket kall luft därifrån. Inte roligt att gå där barfota på vintern.

Bygg ett lutande bjälklag som lutar emot en ränna som du använder som golvbrunn, t.ex. en stupränna. Du låter golvbräderna gå över rännan men lämnar en 15-20 mm springa där vattnet kan rinna ut. Rännan och springan lägger du så den hamnar under bastulave så slipper du springa och snubbla på den.

typ som denna eminenta ritning:
[bild]

har nån dålig bild från ett gammalt bygge, tyvärr syns det inte så bra:
[bild]

Det där är ganska "standard" konstruktion för golv i en utebatsu i Finland. Kommer att bli ett trevligare golv att gå på.
Men ska rännan ha lutning åt andra hållet? Annars blir väl vattnet kvar i rännan?
 
BengtH BengtH skrev:
Precis, här några bilder på motsvarande. Inte min bastu, tagit från nätet (finsk timmermansblogg ).
[bild] [bild] [bild] [bild]
Snyggt...förutom vattenlåset ute - det lär väl frysa på vintern tänker jag - och torde inte behövas så rören inte går ned i ngt avlopp som kan lukta ?
 
Håller med. Räcker bra med en spygatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.