F
Detta är vår planlösning. Vi har mekanisk frånluft. Dvs tilluft/ventiler vid fönster i sovrum och vardagsrum och frånluft i badrum, toalett, kök och tvättstuga. Under huset har vi krypgrund. Som man ser på bilden så är huset ihopbyggt med garage och där finns även en grovingång och ett extra rum. (ligger på platta) Detta rum har vi använt lite som gästrum men tanken är att det ska bli kontor. Rummet värms med elradiatorer men planen är att sätta vattenburet som vi har i resten av huset.

När man vistas i gästrummet en längre period så märker man att luften blir dålig. Det saknas nämligen helt ventilation i det rummet. Så jag funderar på hur man löser det. Jag kan ju sätta en vanlig ventil ovanför fönstret i rummet. Men så längre dörren är stängd mellan tvättstuga och gästhall(mellan gästhall och gästrum finns ingen dörr) så blir det väl inte mycket drag? Eller blir det tillräckligt självdrag då? På bilden har jag markerat:
Blått: Ny ventil
Rött: Närmsta frånluftsventil
Lila: Dörr(tjock tät ytterdörr)

Man skulle väl eventuellt sätta en ful genomföringsventil mellan tvättstuga och gästhall? Men rädd att det blir mer ljudläckage då.
 
  • En ritning av en planlösning med etiketterade rum som garage, vardagsrum, kök, och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
T TypRätt skrev:
Du kanske kan sätta en liknande denna vid blå markering?
[länk]

Wow, aldrig sett. Vad kan ljudnivån ligga på en sådan tro? Behöver ju el också, men kanske går att återanvända kablarna från elradiatorn? Hade ju varit perfekt att sätta i garaget också!
 
Redigerat:
  • Gilla
total
  • Laddar…
Har ingen erfarenhet av denna, letade faktiskt efter en större modell som jag sett förut och varit sugen på att sätta in här för motsvarande problem men då den just är större (FTX delen hamnar i en egen låda i taket) och vi har lågt i tak så har jag inte velat ha den jag sett tidigare. Denna såg ju smidig ut, byter säkert inte lika mycket luft men garanterat mer än ingen som det är idag.
 
F Fideliox skrev:
Vad kan ljudnivån ligga på en sådan tro?
  • Ljudnivå 27 respektive 32 dB(A) beroende på hastighet
Enligt sidan.
 
F
T TypRätt skrev:
Har ingen erfarenhet av denna, letade faktiskt efter en större modell som jag sett förut och varit sugen på att sätta in här för motsvarande problem men då den just är större (FTX delen hamnar i en egen låda i taket) och vi har lågt i tak så har jag inte velat ha den jag sett tidigare. Denna såg ju smidig ut, byter säkert inte lika mycket luft men garanterat mer än ingen som det är idag.
T TypRätt skrev:
  • Ljudnivå 27 respektive 32 dB(A) beroende på hastighet
Enligt sidan.

Fanns ju recensioner på den med kabel:
https://soliduct.se/europlast-ftx-aggregat-vagg.htm#reviews

https://soliduct.se/alnor-ftx-aggregat-vagg-small.htm

Väldigt smidig installation men låter kanske lite för högt för att monteras i rum där människor sover.


Hade nog stört mig för mycket på ljudet. Men kanske skaffar en och sätter i garaget iaf.
 
F
Men om jag sätter en vanlig ventil, blir självdraget tillräckligt om man har stängt in mot huset?
 
Hur vida flödet räcker till eller ej är svårt att säga, det beror på hur tät dörren ifråga är. Luftspalt över eller under dörr? Har du ingen från luftventil i garaget?
 
F
P PontusH skrev:
Hur vida flödet räcker till eller ej är svårt att säga, det beror på hur tät dörren ifråga är. Luftspalt över eller under dörr? Har du ingen från luftventil i garaget?

Dörren in är mycket tät, det är en solid ytterdörr. Även mot garaget är det tjock ytterdörr och där inne sitter bara en vanlig ventil i väggen.
 
BirgitS
Kanske en frånluftsfläkt i hallen utanför gästrummet/kontoret för att dra in luft genom rummet?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
BirgitS BirgitS skrev:
Kanske en frånluftsfläkt i hallen utanför gästrummet/kontoret för att dra in luft genom rummet?

Ja tanken har slagit mig. Dock har vi utedelen till värmepumpen där som låter en del så undviker gärna hål i väggen där också. :crysmile:
 
BirgitS
Det är väl lämpligt med en dörr mellan gästrummet och hallen utanför. Förutom att dämpa ljud så måste det ju vara trevligare för gästerna att folk inte kan gå förbi i hallen och titta in på dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K
Kanske en sån här -
Mitsubishi Lossnay VL-50

Jag har 2st VL 100 som funkar klockrent, men VL 50 är mer anpassad för sovrum pga lägre ljudnivå.
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl lämpligt med en dörr mellan gästrummet och hallen utanför. Förutom att dämpa ljud så måste det ju vara trevligare för gästerna att folk inte kan gå förbi i hallen och titta in på dem.
Yes, nu dock är det inte en hall man går förbi direkt. Men oavsett så blir det kontor nu så dörr inte lika viktigt.

K Kirre2021 skrev:
Kanske en sån här -
Mitsubishi Lossnay VL-50
Jag har 2st VL 100 som funkar klockrent, men VL 50 är mer anpassad för sovrum pga lägre ljudnivå.
Hmm ja detta kanske är något? Inte så snygg direkt men 15db är ju inte mycket. I storlek med ungefär en luftluft innedel? Det negativa är kanske att den får hamna ovanför fönster och element så den ventilerar ut värme från elementet hela tiden?

Grön markering är element:
Svensk planlösning för hus. Innehåller garage, hall, tvättstuga, kök, vardagsrum, sovrum, badrum. Noteras: "ej skalenlig".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
BirgitS
Behövs elementet i hallen verkligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.