Huddingebo Huddingebo skrev:
Vet inte var du får allting ifrån men Ryssland har alltid haft omfattande matproduktion. Som de visserligen "sabbade" under en tid med omfattande "kolchos" satsningar med stäng statlig styrning vilket ledde till svält i Sovjet. Men man har alltid varit självförsörjande. Mat importeras mest som komplement.

Kina gå om.väst... det beror på vad du menar. Mediankinesen har det inte så värst "fett".
Just nu pågår en utflyttning av västeuropeiskt placerad kritisk tillverkningsindustri, tillbaka hem eller till mer demokratiska länder i Asien.
Sedan 10-20år har trenden varit att ta hem produktion efter en lång tid av utlokalisering av tillverkningsindustri. Drivande har varit kvalitetssäkring, kortare ledtider och en mer automatiserad tillverkning. Många faktorer sammanvägt gör att man idag inte längre ser samma fördelar.
Det har redan börjat synas på Kinas ekonomi som mer än någon annan lider av pyspunka. Glädjen över att producera i kina finns inte längre. Billigt skräp från Wish lockar mest "white trash" och invandrare med låga krav.

Kramandet av Ryssland kommer inte att göra det mer attraktivt för västvärlden att samarbeta och fritt importera deras varor.
Man kan ju även se det som nu händer och sker att det stämmer med Ray Dalio, amerikanske hedgefondägare förutsägelser. Han har varnat i åratal för Kina. Sen har vi ju sett det som nu sker ett antal gånger när imperium faller sönder.
Filmen är lång och efter ca 30 minuter börjar "decline" avsnittet.
 
Kina har redan mer eller mindre peakat enligt statistiken och modellerna, deras tillväxt mattas hädanefter av allt mera, så det blir ingen ny världsordning med en ny herre på täppan.

Folk har predikat om en ny världsordning med Kina och innan det Japan. Men USA blir den som vinner i slutändan, dom har en god demografisk situation och har befolkningstillväxt i hundra år ännu medans Kinas ålderspyramid är värre än Tysklands som redan den är ett stort framtida problem.

USA är dessutom självförsörjande på både energi och mat, exportörer av båda sorterna. Det är inte Kina. Dom har väldigt långt kvar för att komma ikapp USA, och har redan peakat. Det blir svårt för dom.

Det som jag ser händer i Kina stämmer bra överens med ovanstående, det är därför Xi blivit allt mer diktatorisk och går Putins väg, för när tillväxten avstannar krävs andra sätt att hållas vid makten.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Kina har redan mer eller mindre peakat enligt statistiken och modellerna, deras tillväxt mattas hädanefter av allt mera, så det blir ingen ny världsordning med en ny herre på täppan.

Folk har predikat om en ny världsordning med Kina och innan det Japan. Men USA blir den som vinner i slutändan, dom har en god demografisk situation och har befolkningstillväxt i hundra år ännu medans Kinas ålderspyramid är värre än Tysklands som redan den är ett stort framtida problem.

USA är dessutom självförsörjande på både energi och mat, exportörer av båda sorterna. Det är inte Kina. Dom har väldigt långt kvar för att komma ikapp USA, och har redan peakat. Det blir svårt för dom.

Det som jag ser händer i Kina stämmer bra överens med ovanstående, det är därför Xi blivit allt mer diktatorisk och går Putins väg, för när tillväxten avstannar krävs andra sätt att hållas vid makten.
Det är mycket som du skriver som är att man gärna vill att det ska vara så, rena önsketänkaden, "det måste vara så" osv.

Den största utmaningen just nu är Kinas kontroll av världens naturtillgångar och det är en fråga som man på högsta nivå grubblar över. (knappt någonting om det i svenskt media) En artikeln i den stora raden som man finner i utlänskt media.
https://www.politico.eu/article/whi...-batteries-raw-materials-chile-salar-atacama/

Sen lierar sig österns länder i en samarbetsgrupp Shanghai cooperation organistation, SCO
https://en.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Cooperation_Organisation
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det är exakt så jag ser dessa som tror att Kina kommer bli världsledare, det är rent önsketänkande.
 
P paralun skrev:
Det är mycket som du skriver som är att man gärna vill att det ska vara så, rena önsketänkaden, "det måste vara så" osv.

Den största utmaningen just nu är Kinas kontroll av världens naturtillgångar och det är en fråga som man på högsta nivå grubblar över. (knappt någonting om det i svenskt media) En artikeln i den stora raden som man finner i utlänskt media.
[länk]

Sen lierar sig österns länder i en samarbetsgrupp Shanghai cooperation organistation, SCO
[länk]
Det här med hur Kina skaffar sig inflytande i världen finns det faktiskt gott om även i Svensk media om man går bakom rubrikerna.
Jag rekommenderar tex SR's "Kinapodden" om man är intresserad...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det här med hur Kina skaffar sig inflytande i världen finns det faktiskt gott om även i Svensk media om man går bakom rubrikerna.
Jag rekommenderar tex SR's "Kinapodden" om man är intresserad...
Jo men jag får mer intrycket att man som gör som åsnan i sanden och inte vill se det som händer.

Jag fick det berättat för ett par år sedan av en bekant som är exiliranier när jag började fråga om vad som händer i världen.. "När ska väst vakna?" menade han och han verkar i ett ett antal länder österut med affärer. Sen har vi haft ett antal diskussioner om det här.

Det finns sedan mycket mer vi inte funderat över som "The Belt road" dvs nya Sidenvägen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Belt_and_Road_Initiative
Den här frågan har då nu även uppmärksammats i EU-Bryssel.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
USA har vaknat för ett tag sen redan, EU halvsover ännu. Men är påväg att vakna upp, det är de nordeuropeiska länderna med tyskland i spetsen som vill klänga kvar i en gammal värld.
 
  • Gilla
Pellwvist
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
USA har vaknat för ett tag sen redan, EU halvsover ännu. Men är påväg att vakna upp, det är de nordeuropeiska länderna med tyskland i spetsen som vill klänga kvar i en gammal värld.
Jo men Trumps åtgärder med ett handelskrig kan ha orsakat för stora skador. "Nu får det vara nog"
https://en.wikipedia.org/wiki/China–United_States_trade_war
Sen är Biden en klart svag president. Klart komplicerad värld!
 
Handelskrigets värsta skador orsakades på kineserna och visade ju tydligt vem som står i underkant i en konflikt.

Biden är ju en mycket starkare president än Trump och hans aktioner mot Kina har varit mycket vassare än Trumps än så länge, Bidenomics är en jättesucce för USA och är deras starkaste vapen emot Kina.

https://fortune.com/2022/12/02/bide...rmer-morgan-stanley-chair-asia-stephen-roach/
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Handelskrigets värsta skador orsakades på kineserna och visade ju tydligt vem som står i underkant i en konflikt.

Biden är ju en mycket starkare president än Trump och hans aktioner mot Kina har varit mycket vassare än Trumps än så länge, Bidenomics är en jättesucce för USA och är deras starkaste vapen emot Kina.

[länk]
Jo desto värre läge om det stämmer. Världen måste ju kylas av....

Sen postade jag tidigare Ray Dalio filmen och jag tror hans lösningar är mer trovärdiga.
Sen är ju amerikanerna själva lustiga och inte riktigt vill inse att deras egen ekonomi är i fara. Han är ju i George Soros klass.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ray_Dalio
 
C
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
  • Haha
Huddingebo
  • Laddar…
M
P paralun skrev:
Man kan ju även se det som nu händer och sker att det stämmer med Ray Dalio, amerikanske hedgefondägare förutsägelser. Han har varnat i åratal för Kina. Sen har vi ju sett det som nu sker ett antal gånger när imperium faller sönder.
Filmen är lång och efter ca 30 minuter börjar "decline" avsnittet.
[media]
Sett den för längesedan. Jag tror man kan se många tänkbara scenarion genom att titta på historien. Om Dalios framtidstro kommer att slå in har jag ingen aning om, men visst är Kina på frammarsch.
 
M
DennisCA DennisCA skrev:
Handelskrigets värsta skador orsakades på kineserna och visade ju tydligt vem som står i underkant i en konflikt.

Biden är ju en mycket starkare president än Trump och hans aktioner mot Kina har varit mycket vassare än Trumps än så länge, Bidenomics är en jättesucce för USA och är deras starkaste vapen emot Kina.

[länk]
Jag trodde det var Trump som stod bakom att flytta hem produktion och lägga straffbeskattning på importerade varor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.