Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns enstaka kommuner med lokala vattenförsörjningsbegränsningar som måste investera i detta. Men annars är det ökade krav på avloppsvattenrening och akut förnyelse av ledningssystemen p g a bristande underhåll under många år som driver upp avgifterna. Eller tokiga utbyggnader av kommunalt VA till platser där sådant inte är lämpligt.
Svar till Clas Sörmland..Det är vad kommunen gjort hos oss,dragit fram VA till vår by och gick förbi våra fastigheter,med föld av att dom blir tvångsanslutna.Jag fick mycket ledningar ca.400 m och en pumpstation på vår jordbruksfastighet.Ersättning enligt Lantmäteriet.Ytan för pumpstationen ca.400 m2 o där fick vi nog 5-6,000.-Blev totalt ca.55,000.-för att få ledningar i åkermark och vägar.Dom betalade inget för våra gemensamma vägar inom fastigheten.Där är avstyckat några fastigheter på lantbruket.Allt detta orsakat av en granne som överklagade hur dragning skulle ske.Ledningen skulle bara föjt det större vägen in till byn.Där behovet fanns.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast man kan ju se det som att du väljer att inte utnyttja den tjänst som du har anslutit dig till.
Jo.Jag skall ansluta till våren,vill inte gräva nu i vinter.Kanske hade lönat sig att vänta med att betala anslutningsavgiften.Stiger verkligen index 5% per år?
 
R Rollerörkrök skrev:
Jo.Jag skall ansluta till våren,vill inte gräva nu i vinter.Kanske hade lönat sig att vänta med att betala anslutningsavgiften.Stiger verkligen index 5% per år?
Du har inte kunnat vänta med betalningen, har det utverkats ett verksamhetsområde för VA och dom dragit fram och avsatt förbindelsepunkt. Har även kommunen aviserat att förbindelsepunktem är avsatt och färdig, så är det bara att betala. tyvär är det så enligt VA-lagen
Har det gått ut någon samråd till er angående placering av punkten, i bland gör dom så tillsamman med en samrådskarta, där ett X är markerat, passar det inte in i det som finns på fastigheten så ska man rita ett nytt X och skriva under.och skicka in. DÄR KOM DET , i o m att du skrivit under har ett avtal bekräftats och lagligheten mot dig inträffat. Lite lurig där med samråd.
 
J jonaserik skrev:
Du har inte kunnat vänta med betalningen, har det utverkats ett verksamhetsområde för VA och dom dragit fram och avsatt förbindelsepunkt. Har även kommunen aviserat att förbindelsepunktem är avsatt och färdig, så är det bara att betala. tyvär är det så enligt VA-lagen
Har det gått ut någon samråd till er angående placering av punkten, i bland gör dom så tillsamman med en samrådskarta, där ett X är markerat, passar det inte in i det som finns på fastigheten så ska man rita ett nytt X och skriva under.och skicka in. DÄR KOM DET , i o m att du skrivit under har ett avtal bekräftats och lagligheten mot dig inträffat. Lite lurig där med samråd.
Jag har inte skrivit under nånting.Var bara muntligt med Skanska.Hela anläggningen på vår mark har dom gått via Lantmäteriet och tvingat sig fram.Vi har inte undertecknat nånting.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kommunen har då klubbat ( utökning eller nytt verksahetsområde ) att VA ska dras fram i omtådet och begärd ledningsrätt via lantmäteriet, det är så en del kommuner gör för att köra över medborgarna. Vet du om det är någon fastighetsägare som har krävt att VA ska dras till sin fastighet, den möjligheten finns för medborgare och då åker dom andra bara med att tvångsanslutas. Det är Svensk lagstiftning i en ask.
 
Nej jag tror inte.Var så att det finns en del lägenheter i byn som behöde anslutas och drogs ledningen på tvång genom fastigheten med pumpstation o allt.Detta på grund av en granne som ville haft en annan dragning,genom skogen till byn.Det konstiga är att dom gjorde verksamhetsomtåde av dessa fastigheter,men dom anslöt inte alla andra fastigheter som dom gick förbica.1,5 km.Lantbruk slapp och ca 8-10 villor utefter ledningen.Dom tänkte först lagt pumpstationen precis utanför min sons fastighet,men den fick jag flyttat bort ca.150 m.Då kan dom även enkelt ansluta fler fastigheter.Med facit i hand hade vi fått bättre ersättning om vi skrivit på avtalet.Men nu har dom tvingat sig fram via ledningsrätt.Men bråket är inte slut än.Dom har varit där o grävt en dränering på vår mark utan att varken ha avtal eller ledningsrätt.Detta på grund av att det rann så mycket vatten så översvämmningsdammen var full hela tiden.Dom hade kapat en vattenåder utan att täta den igen.+ att dom grävde av jordvärmeslangar till sonens fastighet som var nergrävda men ej inkopplade.Dessa krävde jag att ha dokumentation på vilkaskarvar och provtryckning.Ej godkänt med vad som helst.Men detta har vi ej fått.
 
Ja du vad kan man säga, ni har lite att stå i , det som är viktigt är att få fram alla dokument son hör ärendet till. Kanske du behöver dokument för allt från Lantmäteriet, Det ska finnas ansökan från kommunen och beslut
 
Flikar in en del. När en kommun ska utföra arbeten på egen mark så kan de bara köra på. Är det på annans mark så ska enligt lagen samrådsmöte begäras av en av parterna och i det här fallet är kommunen skyldigt att kalla. Sen vad är det för dam, ska den ta emot lakvatten eller breddning från något
 
Det är en bräddnings-dam.Skall jo vara tom normalt.
 
En fråga till då, du sa något om flera km bort, ska skiten pumpas den vägen. Var är reningsverket. Med bräddningsdam som bräddar över sina bräddar, talar om att något är för klent, Det ska inte vara någon breddning från ett reningsverk alls. Bara vid ett haveri.


EDIT breddar det ut konstant eller
 
Reningsverket ligger ca.9 -10 km bort i Skene. Detta är en lokal pumpstation med högt pumptryck.. Bräddningsdammen är för nödfall om nåt allvarligt gått sönder.(Skall alltid vara tom)Ledning ca.900 m med ca. 200 mm diam..som i sin tur trycker in i en större stamledning.Ledning 500 mm i diam. Denna ledning går från Ubbhult till Skene,med pumpstationer på vägen.Till den förstnämda pumpstationen pumpas det från ett antal mindre villa-pumpstationer och en större lågtryckspumpstation.den ligger ca. 2 km bort.
 
Ver inte om det här kan hjälpa, men är en rätt bra sak att ta fram om det skulle gagna er
Du ska gå in på kommunens webb och lera efter reningsverk, dom ska vara registrerade med kappsiteten på dom. Ett reningsverk ska klara ett visst antal PE ( personekvavilenter ) ocg det är 5 st per fastgher oavavsett hur många som bor där. Bara gå in på Googel och räkna alla hus som du vet kan vara anslutna till avlopsledningen och reningsberk i slutändan. Ett tillstånd för PE ges av länstytelsen efter att kommunen presenterat data för reningsverket . det med PE:s storlek bestäms av Havs och vattenmyndigheten. Många ggr går kommuner förbi PE när dom bygger ut och reningsverker blir för litet. Sen men inte minst, vart pumpar dom lakvattnet, till en sjö eller vattendrag eller en reseption i form av en sjö/damm. Nu är det väl inte något bråk med reningens kvaitet vad jag förstår, utan ligger mera bakom. Det kan vi utelämna här. Alla uppgifter som jag talat om ovan är offentliga, hittar du inte så begär uppgiterna via mail och enligt offentlighetslagen/principen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.