nikasp
J Jontha skrev:
Tycker jag känner mig mer proffsig när det låter. Alla hantverkare man har hemma för ett helvetes liv med skruvdragarna, ochdå vill jag inte vara sämre. Det ska riktigt skaka i huset.
Det år lite därför jag också ville ha en. Och alla dessa Youtube-shootout-videos med 250 mm långa grova skruvar.
 
  • Gilla
Jontha
  • Laddar…
Gick länge och klämde på en slagskruvdragare då jag tycker att den vanliga är lite för klumpig i många lägen. Slog till när pengar brände lite extra i fickan och det jag än har använt den till som självklart skulle gått att köra med vanlig mejsel har den varit över förväntan och slaget har knappt behövt användas. Har knackat till någon enstaka gång. Lite vanlig skruv för ett uttag på plankvägg. Ett antal Accesspunkter på gips med skiva bakom. Lite plåtskruv. Ett större antal rackskruv för utrustning.
Klart mycket smidigare att bära med sig trots samma batteri som till den vanliga maskinen. Och känner även att jag har bättre kontroll.
Får se om jag tycker samma sak när det blir grövre skruv så slaget börjar höras.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Patrik V.
nikasp nikasp skrev:
Känns som ganska begränsande för oss weekend warriors som bara har kvällar och helger till att snickra. Men som jag råkade ut för altanbygge i flera veckor hela dagarna så kan det ju vara sjukt störande även på dagen i tätbebyggt område. Klurigt med Zoom-möten när det smattrar i bakgrunden :D
Tror att du behöver byta fönster och dörrar, ifall en grannes slagskruvdragare hörs i ditt zoom möte på datorn.
 
nikasp
Patrik V. Patrik V. skrev:
Tror att du behöver byta fönster och dörrar, ifall en grannes slagskruvdragare hörs i ditt zoom möte på datorn.
Vanligt Älvsbyhus från 1997 så inga konstigheter. Ca 15-20 meter från mitt fönster körde de dagarna i ända på andra sidan häcken, 2-3 pers dessutom. Jag bytte ibland rum pga det, sitter några timmar per dag i möten. Var alltså firma som byggde år grannen.
 
K
Använder bara borrskruvdragaren och är det grövre grejer är det mutterknackare med adapter som gäller. Känner inget behov av en slagskruvdragare klarar mig jättebra som det är. Dessutom tycker jag slagskruvdragaren för ett jävlar liv ( han använt mycket på jobbet )
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Patrik V. Patrik V. skrev:
Tror att du behöver byta fönster och dörrar, ifall en grannes slagskruvdragare hörs i ditt zoom möte på datorn.
Kanske säger mer om slagskruvdragaren och dess ljudvolymen.
Vill minnas att när grannen lät bygga altan hade snickarna nog både nya slagskruvdragare och multiverktyg som knackade och ylade ikapp om vartannat.
Hördes bra över hit.
 
Skulle aldrig falla mig in att använda en borrskruvdragare när det finns slagskruvdragare.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Är det nån som kör Hikokis high-end maskin WHP18DBL? Ska ha oljedämpning och kunna användas i bullerkänsliga miljöer. Det vore kul att höra om den är värd (alla) pengarna.
[länk]
Den ser ju lite intressant ut.
Tycker även Milwaukee M12 FQID-* ser mycket intressant ut. Tycker specen ser bättre ut, trots en 12V-maskin jämfört med 18V
Kod:
Parameter          Hikoki        Milwaukee
Varvtal obelastad  0-2800/min    0-3200/min
Slagtal obelastad  0-2900/min    0-3200/min
Max moment         33 Nm         50 Nm
Dimension (LxH)    136x237 mm    140mm (L)
Vikt, utan batteri 1,0kg         0,9kg
Ljudtrycksnivå     79,0 dB(A)    84.07 (dB(A)) (76 dB (A) i fästningsapplikationer, vad detta innebär?)
Ljudeffekt         90,0 dB(A)    95.07 (dB(A))
Kanske jag lurats av att ljudtrycksnivån i brödtexten stod till 76 dB(A) jämfört me 79dB(A) för Hikokin. Bör jämförelsen göra på de andra siffrorna är ju Hikokin en del tystare.
Men har lägre varvtal, lägre slagtal och mindre vridmoment, är det något i jämförelsen som inte stämmer? En 12V-maskin bör ju inte vara bättre på nästan alla parametrar jämfört med en 18V, om det är två "moderna" maskiner från erkänt bra tillverkare?
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Tyvärr extremt lågt vridmoment på både Hikokin och Milwaukeen. Oanvändbart för mina behov, behöver typiskt 200 - 300 Nm.
 
  • Gilla
Patrik V.
  • Laddar…
Jag kunde låna en GDR 18V-210 C och har kört den ett litet tag nu. Den har betydligt mer kräm och klarar större skruv i hårdare trä än min gamla 180. Tyvärr väsnas den minst lika mycket, rent anskrämligt. Fördelen är att den är lättare än borrdragaren och snabbare.

Jag vet inte om jag är helt såld på idén eller om det är Bosch som inte riktigt når mina (orealistiska) förväntningar. Är andra märken tystare? Av någon anledning har jag fastnat för DeWalt DCF887, den går att köpa med två batterier för ungefär samma pengar som en GDX/GDR 210 C (alt som kombikit med en borrdragare DCD791 för en tusenlapp till, 3500 kr).
 
Hej @zarkov!

Jag kanske gör dig ännu mer förvirrad genom att föreslå den här.

Jag har själv en sådan och ljudmässigt är det inga problem med den. Den använder någon form av oljedämpning. Klarar allt med lite tryck från handen.

Kolla klippet på YT. Troligen ryska men maskinens olika ljudnivåer demonstreras bra.


AEG, Ryobi och Milwaukee tillhör samma koncern. Milwaukee har en liknande modell men tyvärr väldigt dyr. AEG maskinen dyker upp som begagnad ibland till bra pris.
Lycka till i ditt sökande!
Dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.