Undrar lite över hur man får diskmaskinen att gå upp till 95° istället för 65 som den går till nu. Kan man byta ut termostaten till en från en tvättmaskin som går upp till 95?
Och går det att byta pumpen till en som skapar högre tryck så att man får bort smuts som sitter riktigt hårt?
Och vilket diskmedel rekommenderas om man vill få bort olja, jord och dylikt?
Diskmaskinen jag har är en Hoover D810, är den gamla köksdiskmaskinen som jag tänkte ha som "grovdiskmaskin"
 
AXS
Kolla så plasten tål den högre temperaturen, pumpar och liknande kan må riktigt dåligt av hög temperatur med basiska rengöringsmedel. Själva diskutrymmet klarar hög temperatur.

Du får kolla vad de är för termostat, fota och lägg här så kan du få en lösning som funkar. Olika tillverkare har olika typer med olika "signaler" ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det går säkert men det är inte uppenbart för mig iaf att du får ett mycket bättre diskresultat i temperaturer över 65 C.

Större tryck från pumpen känns som en bättre väg att gå imo. Men det kan finns tekniska utmaningar med det. Tex så måste det kunna rinna tillbaka en större mängd vatten till pumpens sugsidan om du ökar flödet med kraftigare pump.

För att lösa upp fett och olja är nog vanliga maskindiskmedel rätt bra. Jord (sand och sten) lär öka på slitaget i delarna i maskinen rätt ordentligt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
A
hur ser en hover D810 ut?
får bara upp hoverdammen fotat från en nikon d810.

mycket gamla maskiner använder fasta termostater av std modell.
klart att det går att byta pump men den blir nog så stor att den får stå vid sidan om
fast frågan är om det hjälper så mycket då rör och munstycken begränsar.

som tvätt/diskmedel så finns det medel för så kallade tvättmusslor kolla på det.
risken är att ingenting håller för starkare medel och högre temperaturer än standard. mycket plast och oädla metaller. Men det är ju bara att byta ut efterhand.
 
Hur högt tryck brukar det vara i en diskmaskin?
Läste nånstans att den temperatur du ställer in på vredet är bara själva disktemperaturen och att slutsköljningen alltid är på 80-90°. Stämmer det?
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Hur högt tryck brukar det vara i en diskmaskin?
Läste nånstans att den temperatur du ställer in på vredet är bara själva disktemperaturen och att slutsköljningen alltid är på 80-90°. Stämmer det?
Alltså jag hittar ingen som helst info om denna maskin

med det är i stort sätt inga maskiner förutom restaurang dito som sköljer i 80-90C
det är inget tryck alls utan mer ett flöde, vissa restaurangmaskiner har dock förmågan att lyfta ock vända glas
 
Så då kanske man kan leta efter en pump från en restaurangmaskin å sätta dit?
 
A
D Djävulssnickarn skrev:
Så då kanske man kan leta efter en pump från en restaurangmaskin å sätta dit?
den är fysiskt ca 4ggr så stor och har ett flöde av 700m3 i minuten armarna lär lossna och luckan öppnas troligtvis hål i plåten oxå. sen kostar de runt 6000.- nya beggade är svåra att hitta för de byts rätt ofta
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Då kanske det är läge att leta efter en diskmaskin som i sig klarar mina krav? Det borde väl gå att hitta en gammal skrotig Wexiödisk för typ 1500kr?
 
Har ju några 10bar tryckstegringspumpar liggande så man kan ju prova en sån å se om diskmaskinen sprängs i luften
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
D Djävulssnickarn skrev:
Då kanske det är läge att leta efter en diskmaskin som i sig klarar mina krav? Det borde väl gå att hitta en gammal skrotig Wexiödisk för typ 1500kr?
15tkr kanske
en som fungerar
 
Finns inte en chans att de där pumparna pumpar 700 m3 vatten i minuten, det gör inte ens monster-pumparna på 55kw i Henriksdals reningsverk... Du måste mena 700 liter i minuten?
Men en defekt kanske man kan få för typ 2000?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Interiör av en diskmaskin: motor, pump, rör, kablar och elektriska komponenter, synligt slitage och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut inne i maskinen. Pumpen verkar vara hyfsat lätt att byta ut, bara att lossa på slangarna.
Hade tänkt svetsa ihop en låda som maskinen bultas fast på där den nya högtryckspumpen ska sitta. I den lådan ska även dunkar med diskmedel kunna ställas om jag väljer flytande diskmedel.
Om jag nu vill byta ut värmeelement och termostat till kraftigare varianter, vart sitter det? Är värmeelementet det som sitter i botten av diskutrymmet?
 
Spännande projekt, har aldrig hört nån som gett sig på att trimma diskmaskin men nån ska ju vara först. Men @Djävulssnickarn, jag blir ju lite nyfiken på varför? Vad har ni för matvanor som inte vanligt folk har?
 
  • Gilla
  • Haha
Alti och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.