Peter2400 Peter2400 skrev:
Flytspackel kan inte jämföras med slipad betong. Spackel blir en helt ”död” lätt flammig yta. Snyggare att måla golvet istället.

Microcement kan också vara snyggt, men liknar inte heller slipad betong.
Bör väl bli likvärdigt med betong om man inte slipar fram ballasten i den?
 
Om man vill ha ett HTC superfloor eller liknande med perfekt utseende så krävs det rätt mycket förberedelser i form av rätt betongtyp osv så det är nog inte vilken entreprenör som helst som tar på sig sånt.

Men om du bara vill ha ett betonggolv som har naturliga skiftningar och kan ha lite skavanker så borde alla entreprenörer fixa detta utan problem.

Det enda som man måste se upp för är torrsprickor och regn och/eller nedskräpning från träd.

Torrsprickor är inget problem om man gjuter nära inpå vinter då härdningen tar lång tid i kallare och fuktigare väder, så då behövs inget särskilt. Men om det är torrt väder på våren eller sommaren med lite högre temperaturer måste man konstant fukta plattan och täcka över med plast i värsta fall.

Finns det risk för regn behöver man göra ett tält över hela alltet eftersom plattan kommer inte se rolig ut om det regnar på den när den precis är gjuten.
 
Kan väl dela med mig av ett råd jag fått och det är att se om det finns någon mindre yta/rum som man kan provslipa före man ger sig på resten. Då får man en idé om slutresultat och förutsättningar i form av hur ballast ligger och kommer att synas.
En entreprenör erbjöd sig att att göra det gratis på en mindre yta (1*1m) i samband med att de gjorde annat här på plats.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Om man vill ha ett HTC superfloor eller liknande med perfekt utseende så krävs det rätt mycket förberedelser i form av rätt betongtyp osv så det är nog inte vilken entreprenör som helst som tar på sig sånt.

Men om du bara vill ha ett betonggolv som har naturliga skiftningar och kan ha lite skavanker så borde alla entreprenörer fixa detta utan problem.

Det enda som man måste se upp för är torrsprickor och regn och/eller nedskräpning från träd.

Torrsprickor är inget problem om man gjuter nära inpå vinter då härdningen tar lång tid i kallare och fuktigare väder, så då behövs inget särskilt. Men om det är torrt väder på våren eller sommaren med lite högre temperaturer måste man konstant fukta plattan och täcka över med plast i värsta fall.

Finns det risk för regn behöver man göra ett tält över hela alltet eftersom plattan kommer inte se rolig ut om det regnar på den när den precis är gjuten.
Precis som du skriver så måste det täckas om det är torrt. Vi gjöt i April och vi fick täcka över med plast och fukta det. Det va ett jäkla jobb då plasten blåste bort och blottade plattan. Det blev en del skräp från träden så det fick vi plocka bort. Jag tycker att man ska hitta någon som gör allt, allt från betongblandningen till gjutningen och slipningen.
 
nino nino skrev:
Bör väl bli likvärdigt med betong om man inte slipar fram ballasten i den?
Ja, inget av det är särskilt snyggt tycker jag.
Men flytet har ju ingen ballast och man rör inte ytan alls, så det blir en väldigt jämn kulör med enstaka fläckar.
Betongen jämnar man ju till på något sätt när man lägger ut den, betydligt mer ballast och blir en yta med mer liv enligt mig.
Här är ett rum som jag flytspacklat som underlag för parkett, inget jag hade velat ha som färdig yta.
Men det är väl en smaksak.
Tom utställningslokal med beige golv, vita väggar, pennstreck på golv vid dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nej men ibland kan det bli lite snygga mönster om man hinkar ut, sen om man fick lite lyster i ytan som kanske det kan bli ok.
Men piggrolla ska man nog undvika :)
 
M Micke5811 skrev:
Hej, vi ska bygga nytt men blivit avrådd av en byggfirma att ha slipat betonggolv som ytskikt pga massa problem med skador, sprickor, fläckar osv. Är det så svårt eller vågar inte byggfirman sig på ett sånt projekt?
Inga problem att förebygga skador, sprickor, fläckar, toleranser, utseende, ballastexponering etc. Använd ABS 18 och upprätta en tydlig betong-beskrivning för golvet.
 
B betongingenjören skrev:
Inga problem att förebygga skador, sprickor, fläckar, toleranser, utseende, ballastexponering etc. Använd ABS 18 och upprätta en tydlig betong-beskrivning för golvet.
betongingenjören, skickat PM till dig ...
 
  • Gilla
betongingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.