ja lite underligt är det, varför ska det inte vara 2-polig brytare till glödlampor tex?
 
Citerar följande eminenta svar från MickeM i ett annat ämne:

------------------------

Elsäkerhetsverket har svarat att neutralledaren inte behöver frånskiljas.

Fråga (00-91)
Innebär krav på allpolig till- eller frånkoppling i en fast installation att även neutralledaren skall brytas i TN-system?

Svar
Nej, av 461.2 framgår att neutralledaren inte behöver brytas eller frånskiljas i TN-S-system, det vill säga i en anläggningsdel inom ett TN-system där skyddsledaren (PE) och neutralledaren (N) är separata ledare.

----------------------

Däremot måste naturligtvis både fas och bruten fas till belysning brytas i en fukt- och tids-styrd fläkt för att fläkten ska kunna anses som frånskiljd i ovanstående bemärkelse.
 
Kvarstår för en del att inse att tillverkarens inkopplingsanvisning skall följas så säger PAX att du skall ha allpoligbrytare så skall du ha det. Elsäkerhetsverkets standardsvar är följ tillverkarens anvisningar.
 
Det innebär ju att man då måste ha en 3-polig brytare, eftersom man måste bryta både tändtråd (manuell start), fast fas (tid & fuktstyrning) och nollan.

För en allpolig brytning lär väl vara tvunget att ske i samma brytare... Inte så lyckat att bryta fas+nolla bredvid fläkten, och sedan slå till fasen från brytaren vid dörren, vilket lätt skulle kunna ske om man inte tänker sig för. Har aldrig gillat att koppla ifrån nollan, men står det i bruksen så har man ju inte mycket att välja på...
 
Finns det något som säger att du inte kan ta ut matning till tändtråden efter den allpoliga strömbrytaren?
 
Läs anvisningarna som följer med fläkten där finns alla kopplingarna uppritade
 
gravedigger skrev:
Finns det något som säger att du inte kan ta ut matning till tändtråden efter den allpoliga strömbrytaren?
Gick lite fort förut, givetvis kan jag det!
 
rockles skrev:
Kvarstår för en del att inse att tillverkarens inkopplingsanvisning skall följas så säger PAX att du skall ha allpoligbrytare så skall du ha det. Elsäkerhetsverkets standardsvar är följ tillverkarens anvisningar.
Jag tolkar inte elsäkerhetsverkets svar på samma sätt som du. Jag tolkar det som att man menar att även om tillverkaren kräver allpolig brytning så behöver nollan inte brytas. Det vill säja, jag tolkar det som att man omdefinierat den tidigare definitionen av allpolig brytning (för TN-S system). Eftersom tillverkaren i detta fall kräver allpolig brytning, så skulle man alltså kunna använda elsäkerhetsverkets (nya) definition av vad detta innebär. Kräver tillverkaren däremot explicit att nollan ska brytas så måste man givetvis följa hans anvisning.

Men jag tycker elsäkerhetsverket har givet ett mycket luddigt utlåtande. Det är inte riktigt konsitent med andra delar i gamla blå boken.

Oaktat vad elsäkerhetsverket menar så tycker jag dock personligen att det är en klar fördel att bryta nollan i säkerhetsbrytare för lite mer komplicerade maskiner för att undvika JFB utlösning vid service av maskinerna. Men en PAX-fläkt lär man aldrig reparera - i vilket fall inte på plats.

Tyckte mig föresten se på bilden att PAX egen brytare bara är två-polig. Det räcker ju inte om man både har tändtråd och fas samtidigt och dessutom ska bryta nollan som Floppman mycket riktig påpekar. Hur får de ihop det? Eller bryter de efter fuktstyrningen? Vad är vitsen då?

Floppman: Om man bryter före matningen till tändtråden så kommer man fortfarande att ha nolla in till fläkten via glödlampan (i serie) när man har brutit. Ska man även få nollan bruten måste även lampans nolla gå via brytaren.
 
Nåväl. Det finns alltid minst en sanning..

Det här är Pax's angående sin allpoliga brytare.

"
Produktfakta
PAX Allpolig brytare 200-serien

Alloplig brytare för inbyggnad i PAX 200-seriens fläktar.

Enligt standarden för hushållsapparater och bruksföremål SS-EN 60 335, ska elektrisk utrustning av denna kategori kunna avskiljas från elnätet. Vid fast installation ska en allpolig strömställare med min 3 mm brytavstånd alltid monteras.

PAX har med anledning av ovan nämnda krav tagit fram en allpolig strömställare för inbyggnad i 200-seriens fläktar. Strömställaren är godkänd av Semko och uppfyller kravet på 3 mm brytavstånd.

Fläkten behåller sin skyddsklass IP44 med strömställaren monterad. Den inbyggda strömställaren smälter elegant in i fläktens design och man slipper montera en extern brytare med risk att skada ev. kakling, målning etc.

Alternativ koppling
PAX allpoliga brytare kan med fördel utnyttjas till att spänningssätta D- eller T-ingången på 200-seriens fläktar (som vid inkoppling av vädringsfunktion, tidsstyrning m m). Då endast halva brytaren utnttjas, avlägsnas plint samt ledningar från ena polen, elanslutningen utföres enligt respektive fläkts elschema.
OBS! Fläkten måste, vid alternativ koppling, föregås extern allpolig brytare.
"

Antar att kravet enligt SS-EN 60 335 berör service. Någon med tillgång till standarden får gärna konfirmera detta.
 
Pen skrev:
Floppman: Om man bryter före matningen till tändtråden så kommer man fortfarande att ha nolla in till fläkten via glödlampan (i serie) när man har brutit. Ska man även få nollan bruten måste även lampans nolla gå via brytaren.
Nix, för i detta fall har fläkten en egen tändtråd direkt från egen brytare som inte går via lampan.
 
elivis nu e jag inte med på ditt resonemang gällande paxfläktar man brukar vist montera dessa i våtutrumen. och ja dessa får sitta i kontakt med dusch och bad. det finns många/de flästa är IP klassade. så vad menar du.

och var har du tänkt att ha strömbrytaren till paxfläkten i taket. om använd en som är IP klassad.
lika så i till tvättmaskinen efter som att det kan bli vatten skador i dessa utrymen också.



//// Kenneth Elektriker.
 
Floppman skrev:
Nix, för i detta fall har fläkten en egen tändtråd direkt från egen brytare som inte går via lampan.
Aha! Då håller jag med.
 
Nu ska vi reda ut detta. Bifogar en bild från PAX med kopplingsschema. I mitt fall ska det kopplas enl. E2. Vad jag inte förstår med detta är att när man bryter den 2-poliga brytaren och slår till brytaren "T" så får ju fläkten ingen nolla utan bara fas. Kan detta vara riktigt??? Jag gjorde inte så, utan lade brytaren "T" efter den 2-poliga. Har PAX fel här eller tänker jag fel??
 
  • pax.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Magnus Kullander
  • Laddar…
T är inte driftspänning utan bara Trigger så det är väl så de har 'tänkt'. Men det är ju en risk att man har 230 vid fläkten fast man man har brutit med 2-poliga brytaren. Så jag tycker det var klokt att lägga den efter. :)
 
Menar du att fläkten känner av om nolla saknas? Elektronik brukar ju annars inte må så bra utan nolla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.