Ja ja, det hade väl inte tagit 5 månader om jag kunnat lägga tid och jobba kondenserat. Men med den lilla tid man har så tog det från slutet av april till slutet av september att få det klart. Eller klart - det ska fortfarande återfyllas lite mer runtom samt läggas en rad med sten runt också. Sen så.

Men för den som vill se mig slita lite och hur bygget gick till så ta en titt på filmen. Om du är otålig kan du ju ställa in Youtube på att spela upp i 2x hastighet så blir det bara 3,5 minuter ;)
 
  • Gilla
goinghii och 102 till
  • Laddar…
Nice job with one big caveat. Why are foundations and walls not related to each other? This would prevent them from separating in the future
 
S sturnus skrev:
Nice job with one big caveat. Why are foundations and walls not related to each other? This would prevent them from separating in the future
You mean like anchoring the walls to the concrete foundation? There is mortar, you don't think that will do? How would you have done?
 
The entire foundation should be poured as a monolith. All walls should be bricked simultaneously so that they are connected with each other by bonding bricks.
 
  • Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Snyggt jobbat. Gillar garaget i bakgrunden också. Ser stabilt ut.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Kul att se film på bygget!
Rejält var det också, själv har jag kört med tält som duken vittrat sönder på… :oops: Så borde kanske ha något rejälare. För egen del tänker jag att jag vill komma åt vanliga jorden inifrån växthuset för att kunna plantera rejäla saker som kan sprida sina rötter även där, typ vindruva/vinranka.
 
  • Gilla
hansan och 2 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
The entire foundation should be poured as a monolith. All walls should be bricked simultaneously so that they are connected with each other by bonding bricks.
The foundation for the greenhouse was made in one piece. Then it is connected to the foundations for the inner and outer "boxes" with rebar that was placed before pouring the foundation. The only walls that are not connected with bonding bricks are the two "boxes" and they are not going anywhere...
In some of the clips it might look like there are major joints (same joint for different levels of the wall) but there aren´t. That was just when stacking the bricks before starting with the mortar. There is overlap between bricks in all corners. I´m not worried.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Fulkemisten
Hur ska det användas? Jag drömmer om ett växthus jag med.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Hur ska det användas? Jag drömmer om ett växthus jag med.
Det blir lite av trial and error tror jag... det är mest min fru som styr odlandet och hon har inte bestämt sig än. Men invändigt blir det dels ett persikoträd i kruka, sen åtminstone chili, tomater och gurka. I utvändiga odlingslådan blir det eventuellt blommor och squash. Eventuellt planterar vi även vindruvor inuti, som får växa uppe i taket.
 
  • Gilla
Rholme och 1 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Eventuellt planterar vi även vindruvor inuti, som får växa uppe i taket.
Som sagt så ska väl helst vindruvor planteras i jorden utanför, och rankan ledas in i huset. Men det skulle väl gå att ta upp ett hål för.
 
L Lilllen skrev:
Som sagt så ska väl helst vindruvor planteras i jorden utanför, och rankan ledas in i huset. Men det skulle väl gå att ta upp ett hål för.
Den murade odlingslådan vi har invändigt är öppen i botten, så där borde den väl kunna växa?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

Fråga, vad ska den utvändiga murade lådan vara till?
Någon slags rabatt?
 
  • Gilla
Pierre Blank
  • Laddar…
Grymt jobbat, blev väldigt fint! Har du någon uppskattning på vad allt gick på?
 
  • Gilla
|e||e
  • Laddar…
Snyggt, sandjord är dock fusk! Det här var våra förutsättningar…




 
  • Gilla
  • Wow
Patrik440 och 7 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Snyggt jobbat!

Fråga, vad ska den utvändiga murade lådan vara till?
Någon slags rabatt?
Vi har inte helt bestämt ännu. Antingen typ squash och jordgubbar eller något högre som skuggar lite.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.