Fint avsnitt! Kul att se att de var unga men ändå så noggranna, roligt att se det gedigna hantverket och dessutom uppfriskande med deras användning av FÄRG!
 
  • Gilla
1881 och 5 till
  • Laddar…
Ser väldigt bra ut. Varmt och hemtrevligt. Men jag förstår inte hur de kan orka när det kommer en knodd mitt i. Och såga egna golvplankor och göra egna fönster. Blir guldstjärna på det. Måste kolla på programmet. Öland är himla mysigt också.
 
  • Gilla
1881 och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Är ju roligare att bygga själv också, som han verkade tycka. Lita på hantverkare kan jag förstå om han har svårt för, för inte lätt att hitta kunniga hantverkare idag. Han var duktig i det han gjorde.
finns mängder med kunniga hantverkare men folk vill inte betala för det idag
 
Ännu ett avsnitt med en fantastisk hantverkare
Stort plus till all avsaknad av S0502y -S0500n
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
SueSue och 6 till
  • Laddar…
Enkelglas i fönsterna??
 
  • Gilla
halep och 1 till
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Enkelglas i fönsterna??
Såg nästan ut så!
Härligt "på vischan" men undrar över energiprestandan...
 
  • Gilla
enoch85 och 1 till
  • Laddar…
F ErlandJ skrev:
Enkelglas i fönsterna??
Självklart!
Till fönstret finns innerrutor som monteras på hösten med en bomull längst ner och alla springor tätas med pappersremsor det blir som ett 2- glas fönster med 50-70 mm luftspalt och det är effektivt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Självklart!
Till fönstret finns innerrutor som monteras på hösten med en bomull längst ner och alla springor tätas med pappersremsor det blir som ett 2- glas fönster med 50-70 mm luftspalt och det är effektivt.
Framgick inte av programmet.
 
  • Gilla
Mortlas och 1 till
  • Laddar…
Bästa avsnittet på länge! Skönt att slippa alla STORA glaspartier, obefintliga takutsprång och annat elände... Dessutom någon som låter det ta den tid det tar att bli färdig. Prydligt trädgårdsland!
 
  • Gilla
1881 och 7 till
  • Laddar…
Vart tog de 200 kvadraten vägen? För inte var det väl 150 på vinden? Jag tyckte rummen på slutet såg små ut i tv. Kanske var det de djärva tapeterna?
Det är lugnt. Med några tapetlager på så blir pappspända väggar hållbarare.
Jag har fuskat med gips också i vårt f.ö. original pappspända gotlandshus. Tak och väggar. Kändes befriande att även en byggnadsvårdare gipsat. ;)
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Brukar inte titta på husdrömmar då jag ogillar Wingårdhs skapelser, men detta avsnitt råkade jag fastna framför TVn. Paret som renoverade var härliga och jag önskade jag hade samma kunskap och entusiasm som mannen i familjen (och en lika tålig fru som kvinnan). Precis sådär ska man renovera ett gammalt hus.

Och, som jag lite haft på känn förut om Gert. Han är på intet sätt korkad, snarast tvärt om. Han har bara fastnat i att bygga det som var modernt när han var grabb. Han skulle nog kunna skapa jättefina hus, om han bara inte fastnat i att 70-talets design är "snyggast". Han har ju känslan även för "riktig" arkitektur. Kan även vara att han är kapitalist ut i fingerspetsarna och inser var man tjänar pengarna. :D Inte på byggnadsvård och klassisk arkitektur, utan på betong, glas och plåt som snabbt kan sättas upp som "signatur"-byggnader... Kanske kommer jag tillslut att förstå mig på Gert och börja gilla honom. Jag tror jag skulle ha stort utbyte av om han kom hem till mig, för han har faktiskt stora kunskaper (även om jag inte gillar hans moderna stil som sagt).
 
  • Gilla
1881 och 1 till
  • Laddar…
Excel
Fin familj, det var nog bra att huset blev klart för husfridens skull. Huset blev jättefint även om det inte är min stil alls. Roligt att bevara husets historia och karaktär.
 
  • Gilla
stoffes och 2 till
  • Laddar…
H halep skrev:
Jättefint renoverat men tyvärr inga uppgifter om WC/våtrum eller uppvärmningsmetod/värmekostnader..?
Precis. visst går det renovera varsamt. Men man ska ju inte få samma sits som de där eländiga skånelängorna med 30.000 kwh i uppvärmning. Englasfönster med "skarvar" i all ära men.

Då kommer ingen ha råd att kunna bo där med normal standard. Standard som nog får anses vara att man har 20 grader minst i de utrymmen man vistas i....

Tyckte att badrummet var så vackert med ;)

Annars var det väl fint renoverat.
 
  • Gilla
halep
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vart tog de 200 kvadraten vägen? För inte var det väl 150 på vinden? Jag tyckte rummen på slutet såg små ut i tv. Kanske var det de djärva tapeterna?
Det är lugnt. Med några tapetlager på så blir pappspända väggar hållbarare.
Jag har fuskat med gips också i vårt f.ö. original pappspända gotlandshus. Tak och väggar. Kändes befriande att även en byggnadsvårdare gipsat. ;)
Känns som att övervåningen inte alls var klar och vi fick inte se exv badrum och tvättstuga. Utrymmen jag tror en barnfamilj behöver. kanske
 
  • Gilla
halep
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Lite (mycket) avis blir man på det egna snickeriet - ingen konst att ta fram fönster, listverk och trappa med tillgång till en sådan maskinpark! :giggle:
Jag antar att du skojar lite här?
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.