N
Jag gör av med 30 m3 på ett år och det med gott samvete. Att slösa bara för att vi har billigt vatten i min kommun skulle aldrig falla mig in.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R Rollerörkrök skrev:
Marks Kommun kräver in den fasta VA-avgiften för vatten och avlopp,fast jag ännu inte grävt in vatten och avlopp.Vill säga ej ansluten än.Bara betalt in anslutningsavgiften på drygt 204,000.-Kan detta vara okej

Låter inte orimligt. I Lysekil betala vi anslutning på 208tusen. Värre är att vi har en fast avgift om 8000kr där vi kan förbruka oändligt mycket vatten, vilket är fel. Vi förbrukar max 25kubik från kranen så runt 300kr per kubik blir notan. Vattna växter o gräsmattan görs med vatten från bäcken .
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rollerörkrök skrev:
Marks Kommun kräver in den fasta VA-avgiften för vatten och avlopp,fast jag ännu inte grävt in vatten och avlopp.Vill säga ej ansluten än.Bara betalt in anslutningsavgiften på drygt 204,000.-Kan detta vara okej
I.o,m, att du har betalat för anslutningen så är du skyldig att betala den årliga avgiften för dom slangar/rör som ligger i marken och väntar på att bli påkopplade. Så länge du inte har kopplat på så finns inga andra avgifter. Dom kan inte ta en fiktiv avgift för vatten och rening avlopp, nu vet jag inte om du har eget vatten, då behöver man inte ansluta vattnet, men ska ha en vattenmätare i huset så avloppstaxan per m3 kan debiteras. Är det eget vatten så se till att det finns utkast på utsidan före vattemätaren, inget kul för plånboken att betala när gräsmattan gulnar och behöver vatten, om ni vattnar då. Allt enligt gällande lagar vid utbyggnad av VA när det inte fanns något förut
 
  • Gilla
Hani67 och 3 till
  • Laddar…
X
N Nalleman64 skrev:
Tittade igenom taxan och såg 42:- per m3!!
Herrejösses vilket dyrt vatten!
I Tanums kommun kostar det:
Årsavgift: 4.852
Per kubikmeter: 36,67

Exempelvis sommarstugor har ingen mätning.
Då räknar man på en förbrukning av 100 kubikmeter (sic!).

Så vi betalar 8.519 kronor per år. För vatten till en sommarstuga.
Dessutom brukar det vara bevattningsförbud varje sommar så vattnet får inte användas till vatten, pool, biltvätt och liknande.
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T Television_Set skrev:
Den fasta avgiften täcker rörnätet som du är en del av då din fastighet har fått anslutning/förbindelsepunkt. Alltså något du får betala oavsett om du förbrukar vatten eller ej. Jämför med att du slår av strömmen så får du ändå betala nätavgift.
Ja, vatten kommer att bli dyrare, att bara betala 11 spänn i Stockholm är snudd på skandal. Vatten är så billigt att vi använder rent livsmedelsklassat vatten till att flytta bajs, helt sjukt. Och även om det kostar 45/m3 så är det vad folk betalar för 2 1/2-litersflaskor Ramlösa på macken, eller 3 1,5L flaskor i affären.
Finns ingen anledning att snåla på vatten i Stiockholm där staden har hela Mälaren att använda.
 
  • Gilla
  • Ledsen
lat och 2 till
  • Laddar…
X
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns ingen anledning att snåla på vatten i Stiockholm där staden har hela Mälaren att använda.
Jo. Det kostar energi och kemikalier att rena dricksvatten, pumpa det hem, pumpa avloppsvatten till reningsverk, rena avloppsvatten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
X Xanthopteryx skrev:
Jo. Det kostar energi och kemikalier att rena dricksvatten, pumpa det hem, pumpa avloppsvatten till reningsverk, rena avloppsvatten.
Och detta täcks ju att brukningsavgifterna som är låga i Stockholm. Det som skribenten ovan förfärades över.
 
N
X Xanthopteryx skrev:
I Tanums kommun kostar det:
Årsavgift: 4.852
Per kubikmeter: 36,67

Exempelvis sommarstugor har ingen mätning.
Då räknar man på en förbrukning av 100 kubikmeter (sic!).

Så vi betalar 8.519 kronor per år. För vatten till en sommarstuga.
Dessutom brukar det vara bevattningsförbud varje sommar så vattnet får inte användas till vatten, pool, biltvätt och liknande.
Samma princip gäller här. Fritidshus utan vattenmätare debiteras 100 m3 och permanentboende 200 m3 enligt schablon.
Vattningsförbud har aldrig varit aktuellt. Vatten tas ur Vättern.
 
  • Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
X
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och detta täcks ju att brukningsavgifterna som är låga i Stockholm. Det som skribenten ovan förfärades över.
Nej. Det är bra ekonomisk kostnad. Det kostar mer än ekonomi. Energi, resurser, miljöpåverkan med mera. Bara för att något är ekonomiskt billigt innebär det inte att man skall slösa med det.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
X
N Nalleman64 skrev:
Samma princip gäller här. Fritidshus utan vattenmätare debiteras 100 m3 och permanentboende 200 m3 enligt schablon.
Vattningsförbud har aldrig varit aktuellt. Vatten tas ur Vättern.
Var vattnet kommer ifrån har inte så mycket att göra med bevattningsförbudet i Tanums fall utan det faktum att ledningsnätet är långt och trångt och att vattenverken inte mäktar med om det blir för hög förbrukning och att trycker även kan sjunka för mycket i slutet av linan.
 
Claes Sörmland
X Xanthopteryx skrev:
Nej. Det är bra ekonomisk kostnad. Det kostar mer än ekonomi. Energi, resurser, miljöpåverkan med mera. Bara för att något är ekonomiskt billigt innebär det inte att man skall slösa med det.
Ok... Du vill kampanja för din samhällsomstörtande politiska ideologi. Det får du göra utan mig.
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
X
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ok... Du vill kampanja för din samhällsomstörtande politiska ideologi. Det får du göra utan mig.
Vad svamlar du om?
Det är ju fakta.
Likväl så ju fler som slösar desto dyrare kommer det bli.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns ingen anledning att snåla på vatten i Stiockholm där staden har hela Mälaren att använda.
Det är fortfarande resurskrävande att tillverka livsmedelsklassat vatten så jag håller inte med dig där.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
R Rollerörkrök skrev:
Marks Kommun kräver in den fasta VA-avgiften för vatten och avlopp,fast jag ännu inte grävt in vatten och avlopp.Vill säga ej ansluten än.Bara betalt in anslutningsavgiften på drygt 204,000.-Kan detta vara okej
Samma sak för oss i Jönköpings kommun. Vi har VA framme vid tomt som ej är påbörjat något bygge, men fick betala anslutnings avgiften ändå.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Samma sak för oss i Jönköpings kommun. Vi har VA framme vid tomt som ej är påbörjat något bygge, men fick betala anslutnings avgiften ändå.
Se inlägg # 18
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.