A Aunty skrev:
men vi ska vara tydliga med att det är helt okej att använda vanlig gips och ingen plyfa etc i badrum.
Jag hävdar att du, som vanligt, ljuger. Visa mig annars en enda källa från BBR, Byggkeramikrådet, eller Säkert Vatten som visar annat.
 
A AG A skrev:
Jag hävdar att du, som vanligt, ljuger. Visa mig annars en enda källa från BBR, Byggkeramikrådet, eller Säkert Vatten som visar annat.
Det finns inga krav på plywood i några branschregler. Säker vatten har det i sin standardvåtrumsvägg för att det medger infästning av prylar vart som helst på väggen utan att man behöver träffa en regel/kortling.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Måste man ha våtrumsintyg för att försäkringen ska gälla?
Uppenbarligen inte, men det värsta man kan ha är ett sådant intyg med dokumenterade avvikelser!
Det är då bättre att inte ha något intyg alls.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
A AG A skrev:
Jag hävdar att du, som vanligt, ljuger. Visa mig annars en enda källa från BBR, Byggkeramikrådet, eller Säkert Vatten som visar annat.
Vad pratar du om?

Om du hävdar att jag ljuger är det väl bara för dig att visa det?

Om vi delar in det i två, då BBR måste du följa BBV eller säker vatten är endast branschregler.

BBR ställer inga krav på våtrumsgips

BBV/säkervatten tog bort sina krav på våtrumsgips för länge sedan
 
  • Gilla
Opus och 1 till
  • Laddar…
A
D Dilato skrev:
Uppenbarligen inte, men det värsta man kan ha är ett sådant intyg med dokumenterade avvikelser!
Det är då bättre att inte ha något intyg alls.
varför skulle det värsta vara ett intyg med avvikelser.

om vi förutsätter att intyget stämmer med en avvikelse på en skruv utan kortling i våtzon 2.
då vet ju du att allt är korrekt utfört förutom en liten avvikelse som inte kommer påverka i någon större grad.

Du kan visa intyget för försäkringsbolaget som stöd för ditt case.
 
Excel
agrag agrag skrev:
Vi ska renovera vårt badrum. Några av entreprenör har sagt att den gamla Gips-skivan måste tas bort och byta med en ny plyfa och gips skiva.

Bara en entreprenör sa att det inte är behivs att ta bort den gamla gipsskivan, bara ta bort plastpappret från den och fixa en annan gipsskiva över den.

Jag är förvirrad vem som har rätt eftersom båda företagarna ger sina egna skäl.

Vad är rätt i det här fallet?
Den som säger att en gipsskiva har fel. Ska vara 15 mm plywood enl. branschregler.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A
Excel Excel skrev:
Den som säger att en gipsskiva har fel. Ska vara 15 mm plywood enl. branschregler.
finns inga krav på plywood i branschreglerna.
fullgott att endast använda gipsskivor och kortlingar om man vill, räcker även med vanlig gips.

förövrigt behöver man inte följa branschreglerna heller de är ingen lag
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Ska du kakla?
 
Det finns ett par aspekter till på detta. Om man vill kakla så är plattorna större nuförtiden och skarvarna smalare. Alltså betydligt svårare att få snyggt på gamla sneda gipsskivor på gamla vridna reglar. Jag skulle göra så här:
Riva gamla gipset (en timme), ritsa ena sidan, knäck i stora bitar, vik och stoppa i extratjocka genomskinliga deponisäckar. Allt på en gång, städa en gång. Kolla reglarna med långa vattenpass och rätskiva, de måste vara perfekta. Sitter reglarna c/c 600 sätt in flera på c/c 300, blir väsentligt mycket stummare. Komplettera eldragningen, som garanterat är otillräcklig. Om det finns en gammal vattenradiator kan den bytas mot en handdukstork som gärna också får ha en eluppvärmning för sommarbruk. Frånuftsdonet för ventilationen kan också flyttas, röret sitter garanterat inte fast ändå. Om nya blandare ska sättas på nya platser måste nog alltid det nya systemet med plastvattenrör i skyddsslangar användas med ett skvallerskåp nånstans ifall det blir läckage. Inga vattenrör får numera komma ur golv. Sedan plyfa för våtrum på väggarna och som måste vara 15 mm enligt de senaste våtrumsreglerna, tunga och dyra men nödvändiga. I en tunnare plyfa fäster inte en skruv tillräckligt bra! Fäst med 50+skruv i varje. Glöm reglar och kortlingar, de sitter aldrig på rätt ställe ändå. Nytt gipsskikt aldrig fel eftersom plyfa är trä som sväller och krymper en aning med årstiderna. Inte bra direkt under kakel! Hela våtskyddet mot husstommen skall sedan fixas med tätskiktet före kakling. Kakel ger ett luktfritt badrum, det är annars ett fuktigt rum där "dåligt luft" lätt kan uppstå.
 
  • Gilla
datja
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Den som säger att en gipsskiva har fel. Ska vara 15 mm plywood enl. branschregler.
Nej, du har fel! Det finns inga branschregler som säger att det måste vara plywood bakom gipset.
Det är dags att släppa den seglivade myten nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
lim är en vanlig lösning, befintliga reglar är ju inget problem att identifiera i detta läge, möjliga befintliga kortlingar.

allt behöver inte fästas i vägg.

och sist men inte minst så går det utmärkt att fästa i dubbelgips med korrekt plugg, hindrar inte att du får BBV intyg
Nu är Du ute och cyklar! Har Du läst Säker vatten?
 
useless useless skrev:
Nej, du har fel! Det finns inga branschregler som säger att det måste vara plywood bakom gipset.
Det är dags att släppa den seglivade myten nu.
Nä, men Du måste ha kortlingar bakom det som ska skruvas fast. Limma rörklammer är en dålig lösning. Lossnar av rörelser i rören efter kort tid.
Om man renoverar ett badrum är 15 mm plyga en liten kostnad i det hela. Men, ingen billig 12 mm OSB som många snickare monterar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, allt blir mycket enklare med plywood men det betyder fortfarande inte att det är ett krav.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, allt blir mycket enklare med plywood men det betyder fortfarande inte att det är ett krav.
Är det Ditt råd?
 
L
Precis som Star_Daddy skriver så är det en stor fördel med 15 mm plywood bakom gips att du i framtiden kan sätta upp en hylla eller ett handikapphandtag eller vad du vill VAR du vill. Du slipper tänka på var det borde sitta en kortling etc.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.