Marks Kommun kräver in den fasta VA-avgiften för vatten och avlopp,fast jag ännu inte grävt in vatten och avlopp.Vill säga ej ansluten än.Bara betalt in anslutningsavgiften på drygt 204,000.-Kan detta vara okej
 
  • Gilla
Gösta Uvestad
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rollerörkrök skrev:
Marks Kommun kräver in den fasta VA-avgiften för vatten och avlopp,fast jag ännu inte grävt in vatten och avlopp.Vill säga ej ansluten än.Bara betalt in anslutningsavgiften på drygt 204,000.-Kan detta vara okej
Avgifterna regleras av lagen om allmänna vattentjänster. Kommunen kan besluta i sin taxa om anslutningsavgifter och brukningsavgifter. Kravet på dessa avgifter är att de ska bestämmas så att kostnaderna fördelas på de avgiftsskyldiga enligt vad som är skäligt och rättvist. D v s det som kan ifrågasättas är om det är skäligt och rättvist att du ska betala för en VA-anslutning som du ännu inte använder.

I grund och botten så måste kommunen ha beslutat i VA-taxan att ej anslutna fastigheter är betalningsskyldiga för denna brukningsavgift. Du kan då överklaga beslutet av VA-taxan och få det prövat i domstol om det är skäligt och rättvist med detta upplägg. Marks kommun tycks ha rätt att ta ut brukningsavgift av dig enligt sin VA-taxa:

https://www.mark.se/globalassets/f-...vicenamnden/va-taxa-2023.pdf?r=20230104132927
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Tack för ditt utförliga svar.Jag misstänkte att det var så.Men tycker det är oskäligt att ta betalt för nåt man ej tillhandahåller.
 
  • Gilla
Sebastian Bob Andersson
  • Laddar…
Fast man kan ju se det som att du väljer att inte utnyttja den tjänst som du har anslutit dig till.
 
  • Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man är ju inte konsument här som köper en tjänst utan ens fastighet beslutas av myndighet att inordnas i ett verksamhetsområde för VA. Sen får man betala anslutningsavgifter och brukningsavgifter som finansierar anläggningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rollerörkrök skrev:
Tack för ditt utförliga svar.Jag misstänkte att det var så.Men tycker det är oskäligt att ta betalt för nåt man ej tillhandahåller.
Testa att överklaga VA-taxan nästa gång den beslutas av kommunfullmäktige. Då får du veta om den följer lagens krav på att vara skälig och rättvis.

Men jag gissar att detta redan har prövats i rätten. Kanske kan någon som kan gamla rättsfall bättre än jag fylla i om detta stämmer.
 
N
Tittade igenom taxan och såg 42:- per m3!!
Herrejösses vilket dyrt vatten!
 
Claes Sörmland
N Nalleman64 skrev:
Tittade igenom taxan och såg 42:- per m3!!
Herrejösses vilket dyrt vatten!
Vi betalar 44,42 kr per m3 i min kommun... Och avgiften höjs mer än inflationen varje år.

Och hela VA-anläggningen är körd i botten av tidigare generationer som inte har underhållit den. Vi har typ nationellt rekord i vattenläckor.
 
  • Wow
  • Ledsen
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
N
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi betalar 44,42 kr per m3 i min kommun...

Och hela VA-anläggningen är körd i botten av tidigare generationer som inte har underhållit den. Vi har typ nationellt rekord i vattenläckor.
Fy tusan!
Här kostar det 13,20/m3. Jag som bara har kommunalt vatten och enskilt avlopp betalar 4,62 (35 % av 13,20).
Kommunen håller efter nätet åtminstone hyfsat såvitt jag förstått det.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T
N Nalleman64 skrev:
Tittade igenom taxan och såg 42:- per m3!!
Herrejösses vilket dyrt vatten!
Här höjde dom taxan nyligen med 15% till 49:-/m3. Centerstyret körde över sossarna som ville nöja sig med 10%. Det är alltså inte bara förbrukningen som höjs med 15% utan även den fasta avgiften. Kanske skulle överklaga. Kanske finns nån tidsgräns efter beslut?
 
  • Ledsen
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
11,13 per kubik i Stockholm.
 
Jag har i några år försökt sprida information om att rent vatten är en bristvara, framförallt världen runt men även i många svenska kommuner. Räkna med årliga mångdubblade avgifter inom vår livstid. Typ som elen, räntorna osv.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
daddydj daddydj skrev:
Jag har i några år försökt sprida information om att rent vatten är en bristvara, framförallt världen runt men även i många svenska kommuner. Räkna med årliga mångdubblade avgifter inom vår livstid. Typ som elen, räntorna osv.
Det finns enstaka kommuner med lokala vattenförsörjningsbegränsningar som måste investera i detta. Men annars är det ökade krav på avloppsvattenrening och akut förnyelse av ledningssystemen p g a bristande underhåll under många år som driver upp avgifterna. Eller tokiga utbyggnader av kommunalt VA till platser där sådant inte är lämpligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns enstaka kommuner med lokala vattenförsörjningsbegränsningar som måste investera i detta. Men annars är det ökade krav på avloppsvattenrening och akut förnyelse av ledningssystemen p g a bristande underhåll under många år som driver upp avgifterna. Eller tokiga utbyggnader av kommunalt VA till platser där sådant inte är lämpligt.
Stämmer, varje använd liter vatten måste renas vilket är dyrt. Att använda 100 % rent dricksvatten för att spola i toaletten, vattna i trädgården osv kommer att förändras över tid. Många spolar i 20 sekunder för att få kallt vatten att dricka eller har långt mellan varmvattenberedare och duschen samt grova rör så man får spola närmare minuten i onödan. Detta rena spillvatten skulle kunna samlas upp i huset och användas i toaletten osv
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Den fasta avgiften täcker rörnätet som du är en del av då din fastighet har fått anslutning/förbindelsepunkt. Alltså något du får betala oavsett om du förbrukar vatten eller ej. Jämför med att du slår av strömmen så får du ändå betala nätavgift.
Ja, vatten kommer att bli dyrare, att bara betala 11 spänn i Stockholm är snudd på skandal. Vatten är så billigt att vi använder rent livsmedelsklassat vatten till att flytta bajs, helt sjukt. Och även om det kostar 45/m3 så är det vad folk betalar för 2 1/2-litersflaskor Ramlösa på macken, eller 3 1,5L flaskor i affären.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.