peternicklas
nikasp skrev:
Har läst lite mer och kommer att behålla Tellstick:en när den kommer. Just nu vill jag inte lägga mycket mer än 1500 för att kunna automatisera lite belysning och hålla koll på fukthalt i krypgrunden.
Dagens system fungerar bra. Jag har bl.a. 4 st temp och fuktsensorer inkopplade. Var noga och skriv ner vilken kod du sätter på dem, bra om du köper fler.
 
nikasp
Jag ändrade mig i sista sekund d¨å Telldus precis annonserat ut Tellstick ZNET LITE: http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=36&t=5583&p=14315 Lämnar tillbaka mitt paket och avvaktar att den där controllern släpps. Inget paket finns dock så det blir det lösa delar = dyrare. Hoppas jag kan styra mina två gamla NEXA 433MHz on/off-brytare så länge.
 
nikasp
Tillbaka igen men ingen fiber än. Grävning klar för 2½ månad sedan och en vecka senare blåstes fibern men nu har jag väntat och väntat på tekniker för det sista.

Klurar fortfarande:
1. Ska jag dra dubbla nätverkskablar. Kör just nu bara en enda enhet trådat (Tellstick). Alla datorer, iPads m.m. kör WiFi. Vet att man bara får ut 100Mbit/s istället för 1Gbom man splittar till två uttag. Oddset/risken att jag ska koppla två enheter i ett rum känns liten men jag har en NAS som ligger och väntar.
2. Ska jag dra ur antennkabeln och i TP-kabel och bara byta uttaget? Eller behålla antennkabel och försöka få i två kablar i ett rör?

Såhär trevligt ser det ut uppe på vinden så det är bara att ta fram dragfjäder och köra när det är dags.
IMG_8807.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bättre då att dra kabeln rätt så att du kan få utt ett Gbit uttag.
En fläktlös miniswitch i den änden och du får 2X500 mbit istället för 2X100 med "fuldragning" ;)
 
nikasp
Vad menar du med dra kabeln rätt och kan du länka till en miniswitch? Är det någon inbyggnadsmojäng i uttaget eller extra switch inne i rummet? Sambon gillar inte en massa synliga teknikprylar.
 
Jag hade nog dragit ur antennkabeln. Du lär aldrig (i praktiken) ha någon nytta av den efter du har fiber in i huset, alternativt kört med switchar som klarar virtuella lan (VLAN). Att splitta en kabel till två uttag hade jag tagit som absolut sista option, känns alltid bättre att det väggfasta är "rätt" gjort, även om det säkert fungerar en lång tid framöver med "bara" 100mbit.
 
nikasp skrev:
Vad menar du med dra kabeln rätt och kan du länka till en miniswitch? Är det någon inbyggnadsmojäng i uttaget eller extra switch inne i rummet? Sambon gillar inte en massa synliga teknikprylar.
Med att dra kabeln rätt menar jag att du drar en kabel och kontakterar alla 8 ledare i en kontakt så att den stödjer gigabit-

En sån här liten switch kan man i princip alltid gömma undan https://www.dustinhome.se/product/5010057259/prosafe-gs105
 
Om man nu har två enheter som behöver anslutas med kabel så tror ju inte jag att en extra liten switch är nåt som irriterar sambon. De två anslutna enheterna lär ju vara rätt stora och kräva strömförsörjning så det behövs grenuttag till dem och så.
 
nikasp
Jag gav upp om att få det gjort förrän våren pga att vi fick många minus och snö i Stockholm. Tänkte att jag tar tag i det i vår men nu har vi helt plötsligt fiber inne och jag är helt oförberedd. Kommer att komma fler frågor men jag börjar med den här.

Är det stor skillnad på kvalitet på cat6-kabel? Biltema har 100 meter för 379 kr (räcker inte tror jag) eller 300 meter för 1199 kr . http://www.biltema.se/sv/Kontor---T...ch-kablar/Natverkskabel-CAT-6-UTP-2000034747/ Något att ha eller ska man köpa "märkes"-kabel och i så fall viken och var?
 
nikasp
Tack, velar fortfarande om jag ska rycka ur all antennkabel som ändå inte används. Har då dubbla rör/slang överallt och behöver inte försöka få i dubbla eller siames-kabel i ett flexrör.

petersv skrev:
Biltemas kabel som en bekant använde var mycket tjockare och lite mer svårarbetad än t.ex. kablarna här: [länk] och andra ställen. Men biltema är billigare.
 
nikasp
Om frågan var till mig så har jag kabel till några viktiga ställen. ”Nya” frånluftsvärmepumpen har inte blivit inkopplad pga lite knepigt att ta sig ner snyggt. Solceller på gång så har rivit vägg och kapat plyfa samt gips och köpt VP-rör och dosa.

var flera år sen jag kontrakterade så har helt glömt bort men hoppas ta upp det igen till sommaren. Väldigt krävande jobb, hus, torp och familj så blir inte så mycket tid över :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.