Hemmasnickarn85
Jag har ett Siporexhus från 60-talet med utvändig skorsten av tegel. Gavlarna har tegelfasad och skorstenen sitter i den gavelytterväggen.
Vi har en liten vedkamin och det ryker in när vi eldar, och är allmänt svårjobbat för att få igång suget utan att det ryker in. Har eldat mkt, så det ska inte vara problem med mina skills där.

Vi ska renovera den delen snart och tänkte köpa en större, modernare vedkamin men vill ju inte att det ska funka lite dåligt. Vi går i tankarna att riva gamla skorsten och sätta dit en ny (plåtrör).

Frågan är, kan det vara så dåligt drag i skorsten bara för att den sitter i yttervägg och blir för kall under vintern, eller kan det vara den lilla vedkaminen vi har idag och bristen på egen tilluft som spökar?

Bifogar bild på 60tals ritningen där man ser skorsten, även foton utifrån samt på lilla vedkamin vi har idag.

Tack på förhand!
 
  • Teknisk ritning eller arkitekturritning, troligen av en byggnadsdetalj, med måttsättning och konstruktionssektioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelhusfasad, fönster, sladdvinda, grå himmel, luftkonditionering, gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gjutjärnskamin med rör, förvaringshållare för ved, mot en tegelvägg, på marmorgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När sotades den senast?
Har kajorna byggt bo?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hemmasnickarn85
Den sotades för 2 år sedan så ska inte vara några problem. Man vet ju aldrig men tror skorsten är clean. Den funkar, men är liksom för dåligt drag och fick höra att det kunde bero på att den sitter där den sitter.
 
Kan vara en kombination av dålig tilluft och att det är svårt att få drag i den skorsten.
Finns det tilluftsventil i rummet?
Öppna ett fönster i rummet när du tänder för att se om det blir någon skillnad.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Hemmasnickarn85
Jag har nyinstallerad FTX ventilation och en tilluft i det rummet. Jag öppnar en altandörr litegrann när vi eldar. Blir bättre men det ryker ändå inte litegrann innan man verkligen får igång brasan, vilket är olustigt när man sitter i soffan. Såpass att vi slutat elda, man pallar liksom inte.
Kan vedkaminen vara av en dålig typ, den är väldigt liten.
 
Har en dubbelmantlad Isokern skorsten. Tillverkad av typ cement och pimpsten.
Alltså ett runt större innerrör och ett fyrkantigt ytterrör.

Den du har är väl homogent murad?
Hela skorsten blir trög att värma upp.

Om min stora ugn stått oanvända en vecka eller mer, så måste jag göra eld i skorstenens sotlucka först. Annars ryker det in.
Väl efter någon minut, så är det fullt drag.

Jag tror att skillnaden mellan min och din eldstad är att min ger mer värme även ut i rökkanalen. Mer avgaser om man säger så. Dock inte högre hastighet.

Ser att du har ett relativt grovt rör, men till en liten eldstad /kamin.
Som säkerligen är helt utkyld till nästa dag.
Jag har typ rätt mycket större eldstad.

Laddar med halv tidning, knödd. Ovanpå 5 - 8 spänntade grova stickor, och lika många många kubbar.
Fullt drag genom tunga täljstenskaminen.

Men kall eldstad... Då måste det fyras
lite i skorstenen.

Gjorde nyss eld. Eldade lite senast i går kväll. Ugnen go och handvarm i morse.
En öppen spis med brinnande ved och papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tilluftluft i en kanal genom gjutna fundamentet från utsidan av stenfoten.
I början hade vi ett spjäll på kanalen.
Men i just min anläggning med en 90 graders krök och luft in runt asklådan så blir draget perfekt utan spjäll.
Vi justerar normalt aldrig nåt drag.

Mellan ugn och skorsten har vi ett spjäll, som det inte går att stänga helt, då det finns ett urtag gjort i själva spjällskivan.
Med spjället stängt så kommer ingen värme att försvinna ur ugn och skorsten mellan eldningarna.

Enda uppvärmningen av bodelen på 128 m2.

Vikt 1800 kg Kakelugn eller vedspis i sten med öppen eld, trägolv, dekorativa objekt ovanpå, inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Din ftx är troligen ställd för ett litet undertryck.
En brinnande kamin drar ut ganska mycket luft. Tätheten i huset och fönster påverkar om det kan kompenseras.
De flesta aggregat har ett övertrycksläge, pröva om det gör någon skillnad.
Hur stor är kanalen?
Det låter rimligt att den svalnar snabbare och kan vara lite kämpigare att få drag i.
Jag hade dragit tilluft till en ny kamin och vid kvarstående behov installerat en fläkt uppepå som kan hjälp till med draget.
Vore synd av estetiska skäl att riva den befintliga.
 
Skorstenens höjd över tak och taknock kan också bidra. Svårt att se på bilden om den når upp över taknocken.
Den skall även vara minst 1m över taktäckningen. Ser ut att vara 10 skift med stenar, vilket även med fog inte borde bli tillräckligt högt...
 
Huset byggt 82, med FTX. Ett tätt hus med ett undertryck på 2 Pa.

Ugnen installerades 2002. Ny HERU 100 sen 2017.

Rykt in, typ 10 gånger... Då vi missat att elda i skorstenen, efter långvarigt eldningsuppehåll.
 
Ditt hus ser ut att klara en riktigt tung eldstad...
Byt absolut inte till öppen spis.
Eller nåt byggt i bara stål eller plåt, de lagrar ingen värme! Kalla efter 2 timmar.
I förra stugan, satte jag in en Jötul Peis 17 A...
Knapp det gick att elda i den. Det blev otroligt varmt, men kallt efter 2 timmar, sen elden falnat.
 
Men testa en sån där rökgasfläkt upp på skorstenen. Kör den typ halvtimme vid uppstart.
Blir väl billigaste åtgärden.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Hemmasnickarn85
Tack för alla svar.
Vi eldar sällan då huvuduppvärmning är bergvärme. Vill kunna tända en brasa för myset, men även kunna stötta uppvärmningen om elpriserna ska vara så här.
Alltså, vi vill kunna elda sällan på en avkallnad kamin och skorsten utan att det ska ryka in.

Vi har ett lätt undertryck inställt med FTXen. Jag skulle säga att huset inte är tätt. Då det är ett Siporexhus har vi inte ångspärr invändigt (förutom upp mot vind såklart).
Vid renoveringen av den ytan tänkte vi sätta en tilluft utifrån just för kamin. Kommer det göra stor skillnad mot en öppen altandörr en bit bort?
Hur mkt bättre kan en modern plåtskorsten (rör) som går "inne i värmen" funka?
 
Om där inte varit sotat på två år så är det absolut dags att ta dit sotaren igen. Då får du även en bild av hur skorstenen mår i största allmänhet, om du passar på att fråga. Börja absolut i den änden.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 skrev:
Tack för alla svar.
Vi eldar sällan då huvuduppvärmning är bergvärme. Vill kunna tända en brasa för myset, men även kunna stötta uppvärmningen om elpriserna ska vara så här.
Alltså, vi vill kunna elda sällan på en avkallnad kamin och skorsten utan att det ska ryka in.

Vi har ett lätt undertryck inställt med FTXen. Jag skulle säga att huset inte är tätt. Då det är ett Siporexhus har vi inte ångspärr invändigt (förutom upp mot vind såklart).
Vid renoveringen av den ytan tänkte vi sätta en tilluft utifrån just för kamin. Kommer det göra stor skillnad mot en öppen altandörr en bit bort?
Hur mkt bättre kan en modern plåtskorsten (rör) som går "inne i värmen" funka?
Jo men den där "mysbrasan" kan bli mycket dyrbar vid inträffad brand och ett försäkringsbolag konstaterar att ingen sotning/kontroll av en skorsten skett på länge.
 
Hemmasnickarn85
H Hybro skrev:
Ditt hus ser ut att klara en riktigt tung eldstad...
Byt absolut inte till öppen spis.
Eller nåt byggt i bara stål eller plåt, de lagrar ingen värme! Kalla efter 2 timmar.
I förra stugan, satte jag in en Jötul Peis 17 A...
Knapp det gick att elda i den. Det blev otroligt varmt, men kallt efter 2 timmar, sen elden falnat.
Menar du att skorstenen ser ut att palla det, och lite mer exakt Vad är tung eldstad?
Du tycker inte man ska ha en sån där modernt vedkamin menar du?

Man vill ju kunna tända en brasa i en kall kamin också, det ska bara funka. Blir tokig på det här att det ryker in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.