O
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Man har ju dessutom genomfört utvärdering om det skulle gå att examinera kunskapen för "elbehörighet", vilket rapporterades av en av de som deltog. Svaret blev "ja" och ESV rekommenderades att ge personen behörighet, vilket också skedde.
Rent praktisk skulle det innebära att riksdagen skulle kunna rösta igenom möjligheten att utfärda behörighet via prov utan att behöva tillsätta någon utredning, då denna redan är gjord. Dock saknas den politiska viljan, men framför allt kanske medvetenheten och förståelsen för det orimliga i dagens system.
 
O [old rusty] skrev:
k
Och kombinerat med lite fel fördröjningar på knapparna och det förb***de pipet allt ska hålla på med.
Nu kanske nyare spar är bättre...
Just det, nån modell jag lagade mat på gjorde ett pip varje gång man drog av nåt från plattan och varje gång man satte dit nåt, om plattan var på.

Och nej, ni behöver inte säga att med induktion är det så snabbt att man kan vrida ned effekten istället. Det GÅR ju inte utan vred!

Dessutom stängde just denna spis automatiskt av plattan efter alldeles för kort tid (<60 s) om man drog bort kastrullen från plattan.

Hälsningar arg farbror som tyckte det var bättre förr (80-talist)
 
M Micke_xyz skrev:
Jag hatar touch-knappar på hällen. Vem fan kom på idén att man skulle TA på HÄLLEN för att byta läge på spisen? Steker man nåt blir det lätt lite för varmt på själva knapparna, ställer man nåt på blir spisen tokig. Likadant om det kommer stekfett eller om man torkar av spisen. Så dumt.
Kanske samma snille som kom på att det är bättre att blåsa ut luften från ugnen rätt ut i rummet via skrevet på den som står vid spisen istället för i bakkant så att köksfläkten kan ta hand om det...
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
Snailman
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har en induktionsspis, med vred på toppen, OCH touch...
Det sämsta av två världar.

När den ger upp så blir det förhoppningsvis häll från Neff med "puck"
[bild]
Jag har nyligen börjat använda min neff häll, än så länge bara för att koka vatten, men börjar med att sätta på spisen och sedan välja platta med vredet och ställa in 9 med vredet och sist trycker jag på timern och väljer 4 minuter med timern.

Timern stänger sedan av värmen och piper en stund varefter hällen stängs av och det slutar pipa.

Gillar att det är lätt att använda timern.

Har läst om en brand orsakad av spisplattor, gällde en lägenhet som ny hyresgäst skulle flytta in i. Huvudströmmen var avstängd i lägenheten av förra hyresgästen. Den nyinflyttade hade ställt en kartong med grejor på spisen och slog senare på strömmen i lägenheten, då visade det sig att en spisplatta var på och kartongen fattade eld/eller skapade kraftig rök.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.