Noramasen Noramasen skrev:
Beroende på hur komplext taket är så vill man ibland lägga från ett visst håll för att det ska underlätta fortsatta läggning. och ska det slås i kull falserna så blir man ju tvungen att ta hänsyn till denna, och vid knytning utifrån tillåten lutning (18,4 gr) så blir man mycket friare till denna lösning.



Beroende på lutning och längd på band så måste det finnas rörelsemån för temperaturrörelser, och det låses upp vid dubbelfalsning. Och/men i just detta läge så i denna lutning så blir det dessutom onödigt svårt att dubbelfalsa denna anslutning. Vid skivtäckning så är det mera förlåtande att dubbelfalsa, men då krävs det oftast s.k amerikanare för att längsgående fals ej ska bli för långdragen.
Hade det varit anslutning mot en fotränna hade en knytning och en enkel hake varit förståeligt, där är det numer dessutom föreskrivet att det skall utföras så.

Jag har ingen gammal dokumentation och kolla i men i dagens ama föreskrivs dubbel vinkelrännsfals och den kan inte göras annat än med fällda falser. Bandtäckning vid vinkelrännor utförs därför alltid mot (aldrig ifrån ) vinkelrännan för att falsen skall kunna fällas åt fel håll.
Amerikanare föreskrivs alltid då vinkeln mellan vinkelränna och band är 45 grader eller mindre.

Jag antar att just det här taket är lagt med en gammal ama som stöd då vissa falser enklats. Men att inte fälla falsen vid vinkelrännan kan jag inte tänka mig finns som alternativ i någon handbok.
 
Utan att läst hela träden, måste bara säga, vet precis vilket hus detta är i Lund. Mycket fint.
All form av tätningsmassa är bara temporära fix. Ta dit någon duktig snickare/plåtslagare för bedömning.
Är underlaget kraftigt rötskadad kommer du behöva öppna upp.
 
B Bläcktudan skrev:
Utan att läst hela träden, måste bara säga, vet precis vilket hus detta är i Lund. Mycket fint.
All form av tätningsmassa är bara temporära fix. Ta dit någon duktig snickare/plåtslagare för bedömning.
Är underlaget kraftigt rötskadad kommer du behöva öppna upp.
Hej.

jag har haft en plåtslagare på plats, men han föreslog någon typ av tvåkomponents aluminium-massa som man kunde använda. Han trodde också att det var (efter att ha inspekterat hela taket från nocken och neråt) längst ner vid ränndalen, där det blir en liten pöl, som det läckte in. När dessa misstänkta hörn tätats provisoriskt läckte det fortfarande när det regnat kraftigt. Svårt att avgöra huruvida det läcker mer eller mindre efter vi gjort de provisoriska tätningarna med fogmassa. Vi har inspekterat hela vinden grundligt med fuktmätare, detta är enda stället på hela huset där vi har läckage.

jag förstår att tätningsmassa som exempelvis Fill Coat inte känns fackmannamässigt, men det kan ju knappast skada plåten? Att laga i med lite massa på misstänka ställen och se om det håller tätt nästa gång det regnar tycker jag inte känns som en jättedum idé. Vad säger ni? Rengöra grundligt och stryka på med Fill coat (som sen övermålas med röd ändamålsenlig färg). Bu eller bä?
 
S sk007 skrev:
Hade det varit anslutning mot en fotränna hade en knytning och en enkel hake varit förståeligt, där är det numer dessutom föreskrivet att det skall utföras så.
I början på kapitlet JT har jag för mig att det står utryckligen att rörelser måste beaktas och att det är beroende på taklutning är godkänt att antingen knyta eller omkullslå falserna vid komplettering vid språng eller liknande.
Det har sedan hedenhös var ung föreskrivits att det ska knytas vid anslutning mot enkel kompletteringsfals. Okay med den tiden fanns inget alternativ då det enbart var frågan om allmän enkelfalsning på hela taket;).

S sk007 skrev:
Jag har ingen gammal dokumentation och kolla i men i dagens ama föreskrivs dubbel vinkelrännsfals och den kan inte göras annat än med fällda falser.
AMA har sedan tidigare också haft blundrar i deras anvisningar och som har blivit tvungna att revideras på grund av att någon felaktig person tänkt lite för mycket. Och detta är nog en sådan detalj kan jag tycka, då det blir som jag skrev tidigare väldigt svårt att komma åt för plåtisen med ett snyggt resultat och därmed onödigt dyrt för beställaren att köpa denna lösning som inte heller tillför något säkerhetsmässigt för läckagerisken.
De brann ju ihop fullständigt tidigare då de förespråkade att fotplåten skulle dras upp 150 mm ÖVER kompletteringsfalsen... Och om jag inte missminner mig så var dageröppningen 900*900 på takluckor!!! Osäker på vilken version av AMA men kan ha varit -14

S sk007 skrev:
Amerikanare föreskrivs alltid då vinkeln mellan vinkelränna och band är 45 grader eller mindre.
(y)(y)

S sk007 skrev:
Jag antar att just det här taket är lagt med en gammal ama som stöd då vissa falser enklats. Men att inte fälla falsen vid vinkelrännan kan jag inte tänka mig finns som alternativ i någon handbok.
NAAAH! Det behöver inte vara dåtidens AMA som ligger som grund även om plåten bara är ca 20 år på nacken, då det inte är svängda falser, och DET var föreskrivet åtminstone sedan AMA -80
UrsäktaVirke1992 men ibland svävar det ut lite:crysmile:
 
V Virke1992 skrev:
Hej.

jag har haft en plåtslagare på plats, men han föreslog någon typ av tvåkomponents aluminium-massa som man kunde använda. Han trodde också att det var (efter att ha inspekterat hela taket från nocken och neråt) längst ner vid ränndalen, där det blir en liten pöl, som det läckte in. När dessa misstänkta hörn tätats provisoriskt läckte det fortfarande när det regnat kraftigt. Svårt att avgöra huruvida det läcker mer eller mindre efter vi gjort de provisoriska tätningarna med fogmassa. Vi har inspekterat hela vinden grundligt med fuktmätare, detta är enda stället på hela huset där vi har läckage.

jag förstår att tätningsmassa som exempelvis Fill Coat inte känns fackmannamässigt, men det kan ju knappast skada plåten? Att laga i med lite massa på misstänka ställen och se om det håller tätt nästa gång det regnar tycker jag inte känns som en jättedum idé. Vad säger ni? Rengöra grundligt och stryka på med Fill coat (som sen övermålas med röd ändamålsenlig färg). Bu eller bä?
Skadar inte och om det tätas om möjligt med början nerifrån och vattnas därefter så kan det komma fram till en orsak till VAR det slutar läcka. Och DÄR kan problemet finnas. Men var beredd på en liten dröjande effekt.
Med vänlig hälsning, Masen
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
I början på kapitlet JT har jag för mig att det står utryckligen att rörelser måste beaktas och att det är beroende på taklutning är godkänt att antingen knyta eller omkullslå falserna vid komplettering vid språng eller liknande.
Det har sedan hedenhös var ung föreskrivits att det ska knytas vid anslutning mot enkel kompletteringsfals. Okay med den tiden fanns inget alternativ då det enbart var frågan om allmän enkelfalsning på hela taket;).
Rörelser skall mycket riktigt tas i beaktande, det är därför det förespråkas amerikanare. Men i det här fallet är det inte frågan om särskilt långa skivor så den lilla rörelse som blir kan tas upp i nockfalsen.
Vinkelrännsfalsen skall dessutom vara stående. När den falsas stående ser man till att inte falsa bandet stumt mot vinkelrännan, precis som när man falsar nocken.
Som det är gjort på det här taket ser jag det som fullt möjligt att vatten tränger in.

Att göra en stående dubbelfals i en vinkelränna är verkligen inte svårt. Har plåtslagarna på det här taket inte klarat av det så förstår jag att det läcker in. Men å andra sidan hade de eneklfalsat nockarna också.
 
Redigerat:
Som det ser ut på filmen står det vatten på ett ställe i slutet på filmen, där ser det ut som att det börjat rosta.

Men tanke på att de inte ens gjort svängfalser gissar jag att det finns många ställen där det är bristfälliga lösningar.
 
S sk007 skrev:
Som det ser ut på filmen står det vatten på ett ställe i slutet på filmen, där ser det ut som att det börjat rosta.

Men tanke på att de inte ens gjort svängfalser gissar jag att det finns många ställen där det är bristfälliga lösningar.
Hej.

Denna delen av taket ligger i norrläge och täcks också av tornet. Där är därför mycket alger mm på taket. Jag har synat och tvättat taket noga i ränndalen och kan inte se någon antydan till rost någonstans
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Inget uppenbart fel så vitt jag kan se. Om det inte är fulingar vid tvärfalserna och bara pålägg, men svårt att tro det. För att utesluta det så tag något smalt typ bladmått och se ifall det går att trycka upp det under falsen. Bör gå max 35 mm. Innan det tar stopp. Är det enbart vid regn som det syns på sponten? Är det en hög med ”gucka som skämtar förbi mot slutet som är nyligen ditlagd och som också syns på bilden tidigare?
Ett fantastiskt hus är det utifrån taket sett:love:
Provade som du sa att stoppa in ett tunt föremål under falsen, efter cirka 30 mm var det stopp
 
  • Gilla
Noramasen
  • Laddar…
Falsat alltså. Och jag skulle bli förvånad om läckaget skulle komma därifrån. OM det inte är rosthål.
 
V Virke1992 skrev:
Hej.

Denna delen av taket ligger i norrläge och täcks också av tornet. Där är därför mycket alger mm på taket. Jag har synat och tvättat taket noga i ränndalen och kan inte se någon antydan till rost någonstans
Bild på skadad röd bil med repor, sprickor och smuts. Spelkontroller syns nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är bara alger man ser här då?
Har du någon bild på där den delen med vattenansamlingen ansluter mot nedre taket?
 
S sk007 skrev:
[bild]

Det är bara alger man ser här då?
Har du någon bild på där den delen med vattenansamlingen ansluter mot nedre taket?
Precis, det är ingen rost där, bara smuts. Jag har tyvärr ingen bild på det, men det är ju en av punkterna där jag starkt misstänker att det läcker, där jag gärna skulle gå på riktigt med någon form av tätningsmassa på kanten innan innan vattnet faller vidare ner till den lägre belägna delen. Jag tro det är där det läcker. Se markering i bifogad bild
 
  • Målararbete, brunt plastskydd, vit hink, träpensel, grov textur, oskarp bild, blå markering, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Virke1992 skrev:
Precis, det är ingen rost där, bara smuts. Jag har tyvärr ingen bild på det, men det är ju en av punkterna där jag starkt misstänker att det läcker, där jag gärna skulle gå på riktigt med någon form av tätningsmassa på kanten innan innan vattnet faller vidare ner till den lägre belägna delen. Jag tro det är där det läcker. Se markering i bifogad bild
Det är nog alls inte otroligt. Är falsen stånde och ej omvikt finns det ju ett hål där.
 
S sk007 skrev:
Det är nog alls inte otroligt. Är falsen stånde och ej omvikt finns det ju ett hål där.
Nu har jag fått taket tätt efter att ha smetat på riktigt med Fill coat på denna punkten som ligger intill fågelbadet. Där låg en liten klick transparent mjukfog över denna
 
  • Röd plaststol med spricka vid armstöd, verktyg, färgburk och pappersrulle i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
V Virke1992 skrev:
Nu har jag fått taket tätt efter att ha smetat på riktigt med Fill coat på denna punkten som ligger intill fågelbadet. Där låg en liten klick transparent mjukfog över denna
Här är en bild från hur det tidigare såg ut ☺️ nu är det upp till er experter att avgöra: ska jag lita på att min tätning håller? Jag kan ju givetvis gå upp och stryka en vända till för att öka på tjockleken på lagningen. Denna delen är i princip aldrig utsatt för sol, då det ligger i norrläge, brand taklutning, samt att den lilla morgonsol som skulle nå hit juni-augusti skuggas av tornet på taket.
 
  • Röd yta med grönska och vatten, mögeltillväxt, cirkelmarkerat område, utomhus, försummelse, underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.