B blumenthal skrev:
Tack till alla som har svarat och spridit ljus över denna fråga. Jag har preliminärt bestämt mig för att satsa på ett FTX-aggregat, men det är fortfarande ganska svårt att veta vilket man ska ha.

Huset det handlar om är på 240 kvm, så Heru 100 och aggregat i den storleksklassen är för små. Dessutom ska aggregatet stå i källaren och ha anslutningarna på ovansidan, vilket verkar vara en mindre vanlig konfiguration eftersom det finns färre sådana aggregat.

Till en början vet jag inte om jag ska ha roterande värmeväxlare eller motströmsväxlare. Roterande verkar vanligare men samtidigt lite dyrare och med sämre effektivitet. Om jag förstått saken rätt är de roterande värmeväxlarnas stora fördel att de växlar över både värme och fukt vilket gör att de inte behöver någon kondensavrinning och inte kan frysa igen. Men mitt aggregat ska stå i en källare med enkel tillgång till avrinning och ligger i södra Sverige med låg frostrisk vilket borde göra både kondens och avfrostning till ganska mycket av icke-frågor. Betyder det att jag ska ha en motströmsvärmeväxlare.

En annan sak jag har reagerat över är att alla FTX-aggregat verkar ha 160 mm anslutningar, både stora och små. Det känns lite fånigt eftersom jag har 250 mm grova anslutningsrör. Men jag antar att det bara är att skaffa en förminskninig och hoppas att tryckförändringen som blir vid en sådan övergång inte påverkar driften alltför mycket.

Och så var det de där filtrena. Finns det något man kan göra redan vid valet av FTX-aggregat för att minska filterproblemen och i största allmänhet göra så att man kan använda så billiga filter som möjligt som behöver bytas så sällan som möjligt?
En annan fördel med rotationsväxlare är att man klarar sig utan förvärmare.
Den här skulle jag köra på, men ännu hellre gå upp i storlek https://ventilationsexpressen.se/ftx-aggregat/ostberg-heru-160-t-ec-y1
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
I Installation skrev:
Ingen återvinning alls på frånluften så du kan ladda borrhål på sommarn?
BVP står i sidobyggnad 20m bort och kulverten har bara så många rör....
 
B blumenthal skrev:
Jag märker att jag antagligen behöver ge lite ytterligare information om de lokala förhållandena för att det ska bli begripligt. Det handlar om ett nybygge med alla rören redan dragna i plattan. Det är inte aktuellt att ta upp några tilluftsventiler i väggarna utan det får bli tilluft från centralt luftintag.

Uppvärmningen är ved. Kostnaden för den kan sägas vara cirka 0,50 kr/kWh. Vilket alltså är vad ett FTX-aggregat helst ska överträffa när det kommer till värmeekonomi. Lokalen är också ren landsbygd. Det finns inga avgaser och pollen vill vi gärna ha in i riklig mängd, vilket är varför jag ifrågasätter varför man behöver filter. Kan även nämna att detta är i södra Sverige med milda vintrar. Det finns ingen risk för några trettio minusgrader som någon pratade om tidigare.



Filtrenas funktion är alltså primärt att skydda aggregatet? Det är fullt begripligt. Men det ju inte direkt någon fördel för FTX. Om man behöver filter för att skydda FTX-aggregatet men klarar sig utan filter om man kör utan aggregat så ökar det ju incitamenten att enbart köra FT.



Det är sådant här jag inte lyckas få någon rätsida på. FTX-aggregatet är en ren värmeväxlare som jämnar ut temperaturskillnaden mellan tilluften och frånluften. Rent teoretiskt borde den aldrig kunna kapa mer än 50% av energibehovet. Till exempel vid typiska vinterförhållanden med 20 grader inne och 0 grader ute borde FTX-aggregatet som bäst kunna jämna ut detta så att både tilluft och frånluft håller 10 grader.

Har man en frånluftsvärmepump blir ekvationen givetvis annorlunda, men det är inte aktuellt för min del.
B blumenthal skrev:
Jag satte mig ned och räknade lite baserat på luftvolymer och utomhustemperaturer och kom fram till att det skulle dra 6000 kWh om året att värma all tilluften. Spontant låter det mycket men om det stämmer så har FTX-aggregatet betalat för sig på 15-20 år. Frågan är om man kan räkna med att ett FTX-aggregat håller så länge.

Någon frågade om jag var ideologisk motståndare till FTX-aggregat. I princip är jag inte det, men jag är nog ideologisk motståndare till apparater jag inte helt och hållet begriper mig på. Jag har aldrig haft ett FTX-aggregat och vet inget om hur mycket skötsel det kräver eller hur länge det kan förväntas fungera. Sådana osäkerhetsfaktorer gör det svårare att fatta ett korrekt beslut.



Det här är en sådan detalj som jag inte förstår. Hur kan FTX-aggregatet värma tilluften till 16 grader under de angivna förhållandena? I sådana fall måste den ju kyla frånluften till 4 grader och hur kan den göra det utan någon sorts värmepump?



En annan sak jag inte förstår är vad alla filter ska vara bra för. Uteluften är ju ren, det är därför man vill ha in den i huset. Så vad är poängen med att filtrera den? Ett finmaskigt galler för att inte suga in flugor kan jag begripa men de extremt dyra superfiltren som verkar vara standard på alla FTX-aggregat förstår jag inte alls vitsen med. Vad händer om man river ut alla filter ur sitt FTX-aggregat och kör ofiltrerat?
B blumenthal skrev:
Vi håller på och bygger ett nytt hus. Eftersom FTX verkar vara standard på nybyggen nuförtiden utgick vi ifrån att vi också skulle ha det och la ned ventilationskanaler i bottenplatta och mellanbjälklag. Vi har alltså ett system som är förberett för FTX.

Men nu när jag sätter mig in i FTX-aggregatens värld känner jag mig inte alls så säker på att det är en bra idé. Till en början kostar FTX-aggregat pengar, ganska mycket pengar. Besparingen den ger i värmeekonomi verkar också ganska blygsam, särskilt om man har billig uppvärmning. Sedan är det ytterligare en komplicerad pryl som kan gå sönder och behöver underhållas. Framförallt verkar alla FTX-aggregat ha dyra filter som måste bytas regelbundet.

Tanken har därför slagit mig att strunta i FTX-aggregatet och bara koppla samman rören med två kanalfläktar, vilket borde vara detsamma som att göra ett FT-system.

Är det tillåtet att göra på det här viset? Vilka regler kan det tänkas bryta emot? Är det olämpligt på något annat vis?

Det kommer förstås ge kallare tilluft men jag tänker att det kan inte gärna vara värre än tilluftsventilerna vi har i väggarna i vårt nuvarande hus, vilka är fullt uthärdliga. Det kommer krävas lite mer uppvärmning, men ventilationen är en så liten andel av den totala värmeekonomin att det inte borde kunna göra någon avgörande skillnad.

Vad finns det mer för anledningar till att detta är en dålig idé?
 
  • Digital display showing temperatures, battery levels, and time, possibly from a heating or energy management system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luften som går ut ur huset är 20 grader luften ute minus 1,3 luften in ihuset efter aggregatet är 19 grader

E Ellep69 skrev:
[/QUOTEluft
 
Ingen vits med att visa detta för icke troende :p
De köper ändå inte detta. Även om det bara är två motorer som kan krångla.

Hokus pokus för de flesta.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ingen vits med att visa detta för icke troende :p
De köper ändå inte detta. Även om det bara är två motorer som kan krångla.

Hokus pokus för de flesta.
M mickemekare skrev:
Uteluften är inte ren, beroende på vart du bor innehåller den olika mängd av mer eller mindre skadliga partiklar, nu pratar jag inte om det man ser utan dessa är ner under 0,5micrometer, dom går rakt ut i blodet genom lungorna, det andra filtren gör är att skydda värmeväxlaren mot dammpåläggning, några tiondelar där gör att man tappar 10-15% av värmeöverföring en, alltså mera energi för att värma luften till inblåsningstemperaturen.
*
Kompletterar Demmpas utmärkta svar.
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jag har nybyggt hus och lyckades med energiklass A utan FTX. FT, bergvärme och solceller var receptet.
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jag har nybyggt hus och lyckades med energiklass A utan FTX. FT, bergvärme och solceller var receptet.
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jag har nybyggt hus och lyckades med energiklass A utan FTX. FT, bergvärme och solceller var receptet.
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Jag har nybyggt hus och lyckades med energiklass A utan FTX. FT, bergvärme och solceller var receptet.
*
Bra luft inomhus är inte vad de flesta tänker på innan de fått problem.

När jag läser här får jag uppfattningen att man jämför kostnader för FTX med ingenting. Ett FT system kostar också för fläktar och kanaler och helst även filter. Det som tillkommer för FTX är en återvinnare av något slag.
Roterande återvinnare är effektiva men har en rörlig del. En rem måste bytas efter en tid. Jag satsade för 20 år sedan på ett stående aggregat som ett 40 cm brett kylskåp som står i tvättstugan. Det har en lång vertikal återvinnare utan rörlig del. Renspolning av återvinnare rekommenderas med några års mellanrum. Jag har aldrig behövt använda tillsatsvärme men där jag bor är det sällan kallare än -10 C. Filtren är stora påsfilter. Bytte dem först i år. Rensuger dem från smutssidan vartannat år med dammsugare. Återvinningsgraden är 75 till 80 %.

Då det gäller återvinningsverkningsgrad varierar den om till- och frånluftsflödena är olika stora. För kunder i industrin föreskrev jag mätning av temperaturer och redovisade TTVG TilluftTemperaturVerkningsGrad. Har man större frånluftflöde än tilluftsflöde blir TTVG högre. En annan faktor som påverkar TTVG är luftflödenas fuktighet men det har bara betydelse vid extrema värden, t ex, vid frånluft från process med hög luftfuktighet. Fuktig luft vid 20 C har större värmeinnehåll än torr luft med samma temperatur. Luft från torktumlare kan vara både varm och fuktig.
*
 
Finns det inga enkla aggregat längre, typ med en värmeväxlare, 2 fläktar och vanligt fläktfilter som man klipper till själv ??
Ett sånt håller ju en evighet om den bara har bra kvalite på fläktmotorerna.
De man läser om idag med snurror, remmar, dyra filter och en massa elektronik verkar ju bara ställa till med problem.
"Bara" återvinna 50% på nått enklare måste vara billigare i längden.
 
B blumenthal skrev:
Otydligt skrivet av mig, Ursäkta. Med lokalen menade jag området, alltså lantlig lokal.



Ett FTX-aggregat för ett hus i min storleksklass skulle kosta någonstans i trakterna av 30 kkr.



Tack. Efter att ja läst på lite mer förstår jag att min tidigare uppfattning om värmeväxling var felaktig.

Men det är fortfarande svårt att räkna hem investeringen rent ekonomiskt när man har billig uppvärmning. Sätter man FTX-effektivteten till 80% och tar min tidigare beräkning om att tilluften skulle kräva 6000 kWh att värma skulle ett FTX-aggregat spara 4800 kWh om året. Med en uppvärmningskostnad på 0,50 kr/kWh ger det 2400 kr per år. Kostar aggregatet 30 kkr får det hålla rätt länge för att det ska bli någon lönsamhet i det.

I praktiken lutar jag ändå mot FTX-aggregat just nu av enkelhetsskäl. Om det inte är en uppenbart dålig investering kan man betala för det av rena komfortskäl och för att göra byggnadsnämnden glad.



1000 kr per år är ju rätt mycket pengar om FTX-aggregatet bara sparar in 2400 kr per år i lägre uppvärmningskostnader.

Vad händer egentligen om man kör sin FTX utan filter? Kommer man att sänka livslängden på aggregatet märkbart då?

Och hur är det med elförbrukningen? Jag lyckas inte få någon riktig klarhet i huruvida ett FTX-aggregat drar märkbart mer el än vanliga fläktar. Med tanke på att mina förhållanden just nu är sådana att el är dyrt och värme billigt är det inte en oväsentlig fråga.
filtren är enbart till för att växlaren inte ska bli full med skit och inte vara lika effektiv.
elförbrukningen på ett ftx är inte särskilt hög, förutom förvärmare (el-drivna) och annat skit. Men som någon skrev tidigare, går utmärkt att koppla ur, den finns där främst för att det inte ska bli isbildning på växlaren.
 
Såg först nu att du skrivit att du har ø200-kanaler. Det är väldigt grovt. Du klarar lätt 250-300 kvm med ø160 mm stam. Det blir bara onödigt dyrt med för grova kanaler, även om flödeshastigheten minskar vilket ju sänker ljudnivån.
 
  • Gilla
r.kaden och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Finns det inga enkla aggregat längre, typ med en värmeväxlare, 2 fläktar och vanligt fläktfilter som man klipper till själv ??
Det här är vad jag också undrar. Ett FTX-aggregat borde inte behöva vara särskilt dyrt om man bara håller sig till väsentligheterna och struntar i allt krimskrams. De ingående komponenterna känns mer som 10 kkr än 30 kkr. Tips på lågpris-aggregat mottages tacksamt.
 
B blumenthal skrev:
Det här är vad jag också undrar. Ett FTX-aggregat borde inte behöva vara särskilt dyrt om man bara håller sig till väsentligheterna och struntar i allt krimskrams. De ingående komponenterna känns mer som 10 kkr än 30 kkr. Tips på lågpris-aggregat mottages tacksamt.
*
PAX har litet FTXaggregat för ca 10.000 kr.
 
J Jochi skrev:
PAX har litet FTXaggregat för ca 10.000 kr.
Vad har TS för nytta av ett aggregat för hus upp till 60-70 kvadratmeter?
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Efter att ha undersökt den stora marknaden i vårt södra grannland har jag faktiskt hittat några kandidater i en annan prisklass än den som verkar råda i Sverige.

Till exempel det här FTX-aggregatet för €1139 som ska kunna ventilera 350 kbm/h med 89% värmeåtervinning. Såvitt jag kan se uppfyller det alla mina behov men det kan vara något jag missar.
 
Länkat aggregat flyttar ju bara 97 l/s.
 
Redigerat:
N NoiseMaker skrev:
Länkat aggregat flyttar ju bara 97 l/s.
"Uteluftsflödet bör enligt FoHMFS 2014:18 vara minst 0,35 liter per sekund och kvadratmeter golvarea (l/s kvadratmeter) i bostäder."
0,35l/s x 240 kvm = 84l/s
Så TS förslag på FTX med 97l/s borde räcka om jag tänker rätt?

Jag hade överdimensionerat mer för att kunna öka över 0.35l/s samt sänka fläkthastighet och därmed ljud men det är jag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.