BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl lite som att för nästan alla förstagångsköpare är det bättre med en säljarbesiktning utförd av Anticimex än ingen besiktning alls.

Utan kvalitetsdokument har man ingen aning och det är större risk för att det är en klåpare än om det är en välrenommerad firma som har gjort jobbet. Det handlar om riskbedömning och köpare anser normalt att ett kvalitetsdokument minskar risken.

Därmed inte sagt att det är en bra riskbedömning.
Men tyvärr tror det flesta köpare att kvalitetsdokument har ett ”värde”. Det är ingen garanti om det finns ett dokument, firman som utfört jobbet kanske har gått i konkurs, lagt ner verksamheten eller att den som utförde arbetet inte ens har gått kurserna som krävs. Oavsett om intyg finns eller inte hänger allt på om det är byggfusk som ligger bakom skadan , inte om allt är utfört enligt alla tusen regler och rekommendationer som branschen trollat fram ur röven…
 
T
A Aunty skrev:
som hantverkare?
Ja, jag jobbar som plattsättare och brukar ha totalentreprenad där jag river badrummet och bygger upp det, tar in rörmokare och elektriker och sedan kaklar jag badrummet. Från start till färdigställande tar 2-3 veckor. Nästa badrum siktar jag på att göra på 2 veckor då kunden är iväg utomlands i just två veckor.
 
A
T tank77 skrev:
Ja, jag jobbar som plattsättare och brukar ha totalentreprenad där jag river badrummet och bygger upp det, tar in rörmokare och elektriker och sedan kaklar jag badrummet. Från start till färdigställande tar 2-3 veckor. Nästa badrum siktar jag på att göra på 2 veckor då kunden är iväg utomlands i just två veckor.
vad hade det svaret med saken att göra?
 
T
A Aunty skrev:
vad hade det svaret med saken att göra?
Inget, bara att du frågade om jag jobbade som hantverkare.....vad jobbar du själv med inom bygg?
 
BirgitS
A Aunty skrev:
ja, precis.

ofta inte speciellt utbildade i byggfysik, forskning, juridik etc.

dessutom partiska då som representerar branschorganisation som förespråkar BBV då det gör att han tjänar mer pengar
Din fråga var: "vilka är det flesta?"
Du har fått svar på det.

Har du kollat den statistik som finns när det gäller var vattenskador inträffar?
Så att du vet att det inte gör något om tappvattenrören går igenom golvet och inte ökar risken för skador. Eller gissar du bara?
Kollar statistik är ju just vad försäkringsbolagen gör och sen vidareförmedlar de den informationen till branschorganisationerna och tillverkarna så att de vet vad som behöver förbättras.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men tyvärr tror det flesta köpare att kvalitetsdokument har ett ”värde”. Det är ingen garanti om det finns ett dokument, firman som utfört jobbet kanske har gått i konkurs, lagt ner verksamheten eller att den som utförde arbetet inte ens har gått kurserna som krävs. Oavsett om intyg finns eller inte hänger allt på om det är byggfusk som ligger bakom skadan , inte om allt är utfört enligt alla tusen regler och rekommendationer som branschen trollat fram ur röven…
Jag skulle säga att det är väldigt svårt att veta vad de flesta köpare tror.
Det handlar om riskbedömning. Anser du att det är större risk att det är felaktigt gjort i ett badrum med kvalitetsdokument än i ett badrum utan?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
T tank77 skrev:
Inget, bara att du frågade om jag jobbade som hantverkare.....vad jobbar du själv med inom bygg?
just nu inom fastighetsbranschen men med nyproduktion.

dock arbetat på entreprenadsidan med i diverse positioner som platschef, projektchef, kalkyl, inköpschef.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle säga att det är väldigt svårt att veta vad de flesta köpare tror.
Det handlar om riskbedömning. Anser du att det är större risk att det är felaktigt gjort i ett badrum med kvalitetsdokument än i ett badrum utan?
nej, jag hoppas att det är färre byggfel då en ordentlig firma gör jobbet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle säga att det är väldigt svårt att veta vad de flesta köpare tror.
Det handlar om riskbedömning. Anser du att det är större risk att det är felaktigt gjort i ett badrum med kvalitetsdokument än i ett badrum utan?
vi säger att vi hellre tar bilder, besiktning, fuktmätning än ett intyg.

intyg säger inget,
 
  • Gilla
Opus
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
nej, jag hoppas att det är färre byggfel då en ordentlig firma gör jobbet.
Då låter det som att du gör samma riskbedömning som jag tror att köpare gör.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då låter det som att du gör samma riskbedömning som jag tror att köpare gör.
Inte då det gäller intyg, jag värderar dessa till samma belopp som ett finare toapapper ;)
 
  • Gilla
sturnus och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte då det gäller intyg, jag värderar dessa till samma belopp som ett finare toapapper ;)
Under början av pandemin så verkade det som att väldigt många värderade toapapper mycket högt ;)

Nu är det ju just med hjälp av kvalitetsdokumentet som köparen vet vilket företag som har renoverat badrummet. Går ju att kolla upp med ett telefonsamtal om man vill få det bekräftat att det stämmer. Utan dokumentet vet man inte mer än vad säljaren säger (som dessutom kan vara avliden, minnas helt fel eller medvetet ljuga).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS
A Aunty skrev:
vi säger att vi hellre tar bilder, besiktning, fuktmätning än ett intyg.

intyg säger inget,
Jag tror det säkert gäller dig men som sagt de flesta köpare i 30-årsåldern har inte kunskapen som behövs för att tolka bilderna och de har inte heller någon i bekantskapskretsen som har det. Det är normalt att besiktiga hus innan man köper dem också men att besiktiga när badrummet är klart säger inte så mycket om den underliggande konstruktionen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Under början av pandemin så verkade det som att väldigt många värderade toapapper mycket högt ;)

Nu är det ju just med hjälp av kvalitetsdokumentet som köparen vet vilket företag som har renoverat badrummet. Går ju att kolla upp med ett telefonsamtal om man vill få det bekräftat att det stämmer. Utan dokumentet vet man inte mer än vad säljaren säger (som dessutom kan vara avliden, minnas helt fel eller medvetet ljuga).
Jag värderar det lågt och bunkrade aLDRIG under pandemin, lågvattenmärke om du frågar mig. Vilket företag som renoverar får man veta om man ber om att få titta på säljarens faktura eller ber om namnet på firman också. Det förändrar inget gällande bostadens värde. Det som är mest värt är när det finns bilder från renoveringen som man tex kan låta sig egen besiktikningsman titta på inför ett köp.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Du ska ha fräscha skivor i väggen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.