BirgitS
A Aunty skrev:
inte heller Länsförsäkringar, endast att det ska vara fakmässigt:

"Renovera badrum själv – vad gäller egentligen?
När det gäller elarbeten i badrum är det enkelt – här får man inte göra något på egen hand som hemmafixare utan ska vända sig till ett auktoriserat elföretag. Även för rördragningar och tätskikt rekommenderas starkt att anlita en behörig firma. I övrigt beror det på vilken kunskap man har. Att sätta kakel själv innebär mindre risk eftersom det ligger utanför tätskiktet. Det som gäller är att arbetet ska vara fackmässigt utfört.
/Länsförsäkringar"
Ja, och hur var det nu med vad som var fackmässigt?
Jo, följa de riktlinjer och rekommendationer som finns för branschen, dvs. utfärdat av branschorganisationerna t.ex. BKR.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Nej

Alldeles riktigt. Men nu gällde det ju inte det utan att konsumenter kan förutsätta att hantverkare arbetar enligt branschreglerna, t.ex. branschreglerna från BKR.

Där framgår det tydligt att If anser att branschreglerna är t.ex. de från BKR eftersom det är branschorganisationen som står bakom våtrumsintyget och inte Boverket.

Och vet du vilket försäkringsbolag som TS har?

Precis, det är bra med ett våtrumsintyg utan avvikelser.
du sa att försäkringen inte gällde men helt uppenbart kräver varken Länsförsäkringar eller IF det.
Båda dessa är giganter inom försäkringar.

Så du hade fel alltså?
 
  • Älska
Patrik V.
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, och hur var det nu med vad som var fackmässigt?
Jo, följa de riktlinjer och rekommendationer som finns för branschen, dvs. utfärdat av branschorganisationerna t.ex. BKR.
tror inte du vet vad fackmässigt innebär.

följa Boverkets riktlinjer är självklart att uppfylla kravet på fackmässighet.
 
  • Älska
Patrik V.
  • Laddar…
BirgitS
A Aunty skrev:
du sa att försäkringen inte gällde men helt uppenbart kräver varken Länsförsäkringar eller IF det.
Nej, det sa jag inte. Det var så här:
"Försäkringsbolagen gillar det kanske eftersom de kan skylla på det för att slippa betala ut pengar." #15
och det gällde avvikelser i våtrumsintyget.

Precis vad som framgår av vad If skriver enligt följande exempel.
Om du ska renovera själv är det viktigt att du har goda kunskaper om och följer de branschregler som gäller – annars finns det risk att försäkringen inte gäller vid en eventuell skada.
Villaförsäkringen gäller för vattenskador i badrum som är byggda enligt den byggnorm och de branschregler som gällde vid renoveringstillfället.
Det finns inget utrymme för egna innovativa lösningar, hur bra de än är, om de inte är gjorda som om en yrkesman gjort dem enligt gällande regler. Det här är viktigt ur försäkringssynpunkt! Om en skada inträffar där jobbet inte är "utfört fackmannamässigt" finns risk att du inte får ersättning.
https://www.if.se/privat/forsakringar/hemforsakring/renovera/badrum


De skriver även på samma sida:
När du anlitar behöriga hantverkare som har ansvarsförsäkring, gäller den om arbetet har gjorts enligt gällande bransch- och byggregler.
Följ Boverkets byggregler
Samt på sidan https://www.if.se/foretag/forsakrin...sforsakring/fragor-svar/duschrum-med-trapanel
Duschrum med träpanel - vad händer om jag förbigår BKRs branschregler?
...
Sammanfattningsvis avråder vi således dig från att inte utföra arbetet enligt BKRs regler. Med stor sannolikhet kommer ev vattenskador i duschrummet inte att betalas, om arbetet inte utförts enligt gällande branschregler.
vilket visar att de skiljer på byggregler från Boverket och branschregler från t.ex. BKR, det är alltså inte samma sak.

Du verkar ha missuppfattat vad branschregler är.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det sa jag inte. Det var så här:
"Försäkringsbolagen gillar det kanske eftersom de kan skylla på det för att slippa betala ut pengar." #15
och det gällde avvikelser i våtrumsintyget.

Precis vad som framgår av vad If skriver enligt följande exempel.



[länk]

De skriver även på samma sida:


Samt på sidan [länk]

vilket visar att de skiljer på byggregler från Boverket och branschregler från t.ex. BKR, det är alltså inte samma sak.

Du verkar ha missuppfattat vad branschregler är.
Okej men här är en utredning redaktionen på Byggahus gjort gällande våtrumsintyg och försäkringar:

några citat ur den:

"7 av 8 tillfrågade försäkringsbolag godkänner gör-det-självare"

"Vi har gjort en rundringning som visar att 7 av 8 försäkringsbolag numera godkänner badrum gjorda av gör-det-självare. Det viktiga är att jobbet är fackmannamässigt utfört"

"Folksam, Hedvig, Ica försäkring, If, Länsförsäkringar, Moderna och Trygg-Hansa svarade alla ja på första frågan, försäkringen gäller även när gör-det-självare byggt badrummet. De svarade också nej på andra frågan, de kräver inte att man kan visa upp våtrumsintyg eller kvalitetsdokument om det skulle uppstå en vattenskada som man vill ha ersättning för. "

"Dessa försäkringsbolag uppger att det de tittar på när någon rapporterar in en vattenskada i badrummet är om badrummet är fackmässigt byggt."

"När en vattenskada har uppstått gör vi alltid en besiktning för att kontrollera att arbetet är fackmannamässigt utfört och enligt alla byggregler, det är det som är det viktiga, säger Jessica."

"Gjensidige är det enda försäkringsbolag av de vi kontaktade som kräver kvalitetsdokument eller våtrumsintyg."



så med andra ord 7 av 8 kräver inte våtrumsintyg som du säger.
De kräver att det är fackmässigt utfört och enligt byggreglerna men inga intyg.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Aunty skrev:
Okej men här är en utredning redaktionen på Byggahus gjort gällande våtrumsintyg och försäkringar:

några citat ur den:

"7 av 8 tillfrågade försäkringsbolag godkänner gör-det-självare"

"Vi har gjort en rundringning som visar att 7 av 8 försäkringsbolag numera godkänner badrum gjorda av gör-det-självare. Det viktiga är att jobbet är fackmannamässigt utfört"

"Folksam, Hedvig, Ica försäkring, If, Länsförsäkringar, Moderna och Trygg-Hansa svarade alla ja på första frågan, försäkringen gäller även när gör-det-självare byggt badrummet. De svarade också nej på andra frågan, de kräver inte att man kan visa upp våtrumsintyg eller kvalitetsdokument om det skulle uppstå en vattenskada som man vill ha ersättning för. "

"Dessa försäkringsbolag uppger att det de tittar på när någon rapporterar in en vattenskada i badrummet är om badrummet är fackmässigt byggt."

"När en vattenskada har uppstått gör vi alltid en besiktning för att kontrollera att arbetet är fackmannamässigt utfört och enligt alla byggregler, det är det som är det viktiga, säger Jessica."

"Gjensidige är det enda försäkringsbolag av de vi kontaktade som kräver kvalitetsdokument eller våtrumsintyg."



så med andra ord 7 av 8 kräver inte våtrumsintyg som du säger.
De kräver att det är fackmässigt utfört och enligt byggreglerna men inga intyg.
Jag har inte skrivit att försäkringsbolag kräver våtrumsintyg för att betala ut någon ersättning vid en skada.
Men som sagt, If varnade för att om man inte följer branschreglerna från t.ex. BKR finns det risk att försäkringen inte gäller vid en eventuell skada.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
@BirgitS , @Aunty - I wonder if the discussion between you about the dress would be as heated? ;-)
 
  • Älska
Patrik V.
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte skrivit att försäkringsbolag kräver våtrumsintyg för att betala ut någon ersättning vid en skada.
Men som sagt, If varnade för att om man inte följer branschreglerna från t.ex. BKR finns det risk att försäkringen inte gäller vid en eventuell skada.
erkänn bara att du hade fel.'

våtrumsintyg krävs inte för att få ut försäkring.

fackmässigthet gäller inte bbv etc.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Aunty skrev:
våtrumsintyg krävs inte för att få ut försäkring.
Jag har inte påstått det heller.
A Aunty skrev:
fackmässigthet gäller inte bbv etc.
Som framgår av tidigare inlägg med citat från Konsumentverket och If, så håller de inte med dig.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte påstått det heller.

Som framgår av tidigare inlägg med citat från Konsumentverket och If, så håller de inte med dig.
okej bra då är vi överens om att våtrumsintyg inte krävs utan endast att det är fackmäässigt utfört.
och fackmässigt inte är lika med bbv, gvk etcetera endast.
 
  • Älska
Patrik V.
  • Laddar…
BirgitS
A Aunty skrev:
och fackmässigt inte är lika med bbv, gvk etcetera endast.
Jag är inte säker på vad du menar men fackmässighet när det gäller badrum inbegriper att uppfylla branschreglerna från BKR, GVK, Säker vatten etc. Det är det jag har menat hela tiden medan jag har uppfattat det som att du anser att det räcker med att uppfylla byggreglerna från Boverket. Utmärkt om du nu har ändrat dig eller jag har missuppfattat dig tidigare.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Knappast någon plyfa där men kanske en kortling eller en masonitskiva just där handfat och blandare sitter.

Är du intresserad av att följa de begränsningar som Aunty nämner, dvs. infästning av handfat på samma ställe, kommod som står på ben, blandare på exakt samma ställe etc.?
Eller vill du kunna ändra sånt?

Tillägg: Ska det vara kakel på väggarna?
Det finns inga kommod idag så vi önska att ha den men tvättställ, wc stol och blandare ska ställa på samma plats. Vi ska också ha en fast dusch glas och handuksstork.

All grejer behovs att montera över kakel och klinker.
 
  • Gilla
Örbybygg
  • Laddar…
BirgitS
agrag agrag skrev:
Det finns inga kommod idag så vi önska att ha den men tvättställ, wc stol och blandare ska ställa på samma plats. Vi ska också ha en fast dusch glas och handuksstork.

All grejer behovs att montera över kakel och klinker.
Med kakel och klinker är det inte ovanligt att man måste förstärka vägg- och golvkonstruktion med fler reglar, vilket förstås kräver att man tar bort gipsskivor, golvspån etc.

Så vitt jag vet ska kommoder, blandare och handdukstorkar skruvas fast i något stabilare än gips. Om man nu inte väljer något ovanligt som en kommod som står på golvet enligt Aunty.

Toaletten limmas normalt på klinkern, men undantag kan finnas.

Jag vet inte hur det är med fasta duschväggar men rörliga duschdörrar kan ofta, men inte alltid, limmas fast på kakel. Det måste kollas i monteringsanvisningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är inte säker på vad du menar men fackmässighet när det gäller badrum inbegriper att uppfylla branschreglerna från BKR, GVK, Säker vatten etc. Det är det jag har menat hela tiden medan jag har uppfattat det som att du anser att det räcker med att uppfylla byggreglerna från Boverket. Utmärkt om du nu har ändrat dig eller jag har missuppfattat dig tidigare.
du behöver inte uppfylla BBV, GVK, MVK eller Säker vatten för att det ska vara fackmässigt utfört.

du kan uppfylla Boverkets byggregler på andra sätt och därmed uppfylla kravet på fackmässighet.
däremot så gör du enligt branchreglerna så har du automatiskt uppfyllt fackmässighet men det är inte samma sak.

men som sagt 7 av 8 försäkringsbolag kräver inte våtrumsintyg inkl IF.
 
  • Gilla
  • Älska
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Aunty skrev:
du behöver inte uppfylla BBV, GVK, MVK eller Säker vatten för att det ska vara fackmässigt utfört.
Då får du väl meddela det till Konsumentverket, If etc. så att de ändrar sina webbsidor.
A Aunty skrev:
men som sagt 7 av 8 försäkringsbolag kräver inte våtrumsintyg inkl IF.
Jag vet inte varför du tjatar om det när jag inte har påstått att något försäkringsbolag kräver våtrumsintyg.
 
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.