Man kan ju ha wc och dusch i separata utrymmen. Kan vara en fördel för att förhindra kö.
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Min lite trista tanke är att det är bättre med två toaletter. Jag bodde tidigare i en lägenhet där toalett och handfat fanns i ett minimalt rum och badkar och handfat (samt plats för tvättmaskin) fanns i ett rum "innanför balkongen" med två dörrar.
Det var en skum lösning, men fördelarna med det är att dusch och toalett inte blockeras samtidigt. Faktum är att lägenheten innan den hade toalett bakom en dörr och duschen bakom en dörr precis bredvid.
Så förväntas det vara många boende så hade jag sett om det går att få till små badrum och toaletter istället för ett stort. För jag antar att det är ett stort rum på markplan utöver det i källaren?
 
H heimlaga skrev:
Vad är det för fel med nuvarande planlösning? Tre rejäla rum som går att bygga om för olika ändamål enligt behov inom de väggarna som finns. En liten trång WC som duger gott som andra WC i huset.
Såvitt jag kan se kan det knappast bli bättre hur mycket pengar ni än satsar på att bygga om.

När barnen har blivit vuxna är det en fördel om vinden går att ändra tillbaka till egen lägenhet så kan ni gammelfolk bo i nedre våningen medan något barn kanske vill bo på vinden med familj och delta i kostnaderna. Om inget barn vill det så kan ni hyra ut vinden igen för att dryga ut pensionerna.

Kasta inte bort pengar och framtida möjligheter!

Enda vettiga ändrigen jag kan se skulle vara att utvidga WC in i köket och slå ihop det lilla mellanrumet med köket så att köket inte blir mindre. Då får man en större och mer praktisk WC tills den dagen när barnen har blivit vuxna.
Jag tycker också om nuvarande planlösning där rummen är ungefär lika stora. Vardagsrummet är störst och tamburen känns onödig så de rummen skulle jag vilja "offra" mest av för att få till ett större badrum. Ett litet badrum är inte på kartan, vi vill ha ett stort badrum på övre våningen så alla kan borsta tänderna utan att trängas.

Huset består av källare, entreplan, övre våningen och vind. Trappa upp genom hela huset till vind. Bifogad en bild på ursprungliga planlösningen. Gillar hur du tänker att man ska kunna återställa! När kidsen flyttar ut hoppas jag att vi kan bygga ett nytt enplanshus, men man vet ju aldrig!

Svartvit bild av ritningar, olika vyer av ett hus, fasader och planlösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mellanbarn skrev:
Man kan ju ha wc och dusch i separata utrymmen. Kan vara en fördel för att förhindra kö.
Nej, det tycker jag inte om, dessutom en fördyring av alltihopa. Vi har extra dusch i källaren och toalett på entréplan om det skulle knipa för någon.

VidarH VidarH skrev:
Min lite trista tanke är att det är bättre med två toaletter. Jag bodde tidigare i en lägenhet där toalett och handfat fanns i ett minimalt rum och badkar och handfat (samt plats för tvättmaskin) fanns i ett rum "innanför balkongen" med två dörrar.
Det var en skum lösning, men fördelarna med det är att dusch och toalett inte blockeras samtidigt. Faktum är att lägenheten innan den hade toalett bakom en dörr och duschen bakom en dörr precis bredvid.
Så förväntas det vara många boende så hade jag sett om det går att få till små badrum och toaletter istället för ett stort. För jag antar att det är ett stort rum på markplan utöver det i källaren?
Nej, det tycker jag inte om alls att dela upp. Speciellt inte när det finns plats för ett större badrum.
Inlägget ovan ser du planlösningen. I källaren idag finns nybyggd relax med bastu, dusch och badkar (dock ingen toalett än). Entréplan har idag dusch och toalett, men vi siktar på att ta bort duschen och endast ha toalett i framtiden. På övre plan är det vi planerar för. Vinden är idag oisolerad sånär som på ett isolerat rum/kontor på ca 15 kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.