janwide
Byggahus.se är ett ypperligt forum för oss som gillar att fixa med våra hus. Tyvärr är det en del medlemmar som är direkt otrevliga i tonen och inte heller så hjälpsamma. Jag blockerar direkt sådana personer. Har inte lust att lägga min energi på sådant. Skulle önska att de helt försvann ur mitt flöde istället för att det står "Du ignorerar innehåll av xx".
Finns den funktionen redan? Annars så skulle jag önska att det fanns en sådan. Någon som håller med?
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet från andra forum med den funktionen är att det blir svårläst om du döljer dem helt eftersom någon då kan svara på ett inlägg som du inte ser och så blir det goddag yxskaft. Det är betydligt mer läsbart som det är nu, du ser att du har ett dolt inlägg och förstår att svaret är till detta.
 
janwide
Sant. Kanske en funktion där man istället helt blockerar otrevliga användare från att svara på ens egna inlägg?
 
Det blir heller inte bra, och har heller ingen effekt. Även om jag inte har citerat ditt inlägg har jag ju fortfarande svarat på det.
Och ett forum där vanliga användare kan inverka på andra användares möjlighet att skriva tror jag inte på i längden.
 
janwide
Det skulle ha viss effekt. Min tanke var att man kunde blockera vissa användare helt från att delta i de trådar man själv startat. Vad de gör i andras trådar skulle man inte kunna styra över.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Claes Sörmland
janwide janwide skrev:
Det skulle ha viss effekt. Min tanke var att man kunde blockera vissa användare helt från att delta i de trådar man själv startat. Vad de gör i andras trådar skulle man inte kunna styra över.
Tråden är ju inte enbart för TS egna personliga förkovran utan för alla framtida läsare av tråden. Då kanske det är olämpligt att blockera användare som t ex tillför relevant information men som inte faller TS i smaken.

Vi ser ju en ansenligt andel trådar där TS egentligen kanske mest söker medhåll och då kan uppleva skribenter som tillför annan information som otrevliga.
 
Redigerat:
  • Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
janwide
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tråden är ju inte enbart för TS egna personliga förkovran utan för alla framtida läsare av tråden. Då kanske det är olämpligt att blockera användare som t ex tillför relevant information men som inte faller TS i smaken.

Vi ser ju ett ansenligt andel trådar där TS egentligen kanske mest söker medhåll och då kan uppleva skribenter som tillför annan information som otrevliga.
Håller delvis med. Inser också svårigheten och balansgången det innebär att moderera så att tonen i forat blir bra. Tyvärr tycker jag mig se att tonen hårdnar generellt på nätet. Byggahus.se tycker jag också har fått en mycket otrevligare ton mot för några år sedan, vilket är tråkigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
janwide janwide skrev:
Håller delvis med. Inser också svårigheten och balansgången det innebär att moderera så att tonen i forat blir bra. Tyvärr tycker jag mig se att tonen hårdnar generellt på nätet. Byggahus.se tycker jag också har fått en mycket otrevligare ton mot för några år sedan, vilket är tråkigt.
Kanske hårdnar tonen på nätet, jag är inte helt säker. Men kanske. Det som jag tycker mig ha sett i min större bekantskapskrets är att de absolut flesta har övergivit deltagande i sociala medier. Man tycker det är jobbigt att idéer möts, diskussion och friktion är ansträngande och man vill hellre mysa i mer tankemässigt skyddad tillvaro. Och det är ju inget konstigt så har det väl alltid varit IRL? Livet blir liksom inte drägligt om man ska behöva ta en ny debatt med andra föräldrar i förskolans kapprum varje morgon. Man har nog med sin egen treåring.

Så jag tänker med bas i detta att det blir en selektion på vem som skriver på BH, kanske med en överrepresentation av de som vill predika, de som vill tävla och de som gillar att lära sig saker genom debatt/diskussion/friktion. Kanske kan det då tonen upplevas som otrevligt när predikandet och tävlandet ska säkras eller när någon skribent ständigt petar i glöden för att hitta avigsidorna?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Intressant analys och jag upplever samma sak som @janwide skriver
janwide janwide skrev:
Byggahus.se tycker jag också har fått en mycket otrevligare ton mot för några år sedan, vilket är tråkigt.
Det är tyvärr inte riktigt samma ”goa” ton längre. Tidigare räckte det med några uppfostrande inlägg så var nya medlemmar med på tåget eller så loggade de ut för gott. Men jag tycker mig också se säsongsvariationer, det är precis som att folk är mer stingsliga under vissa perioder på året.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Scrolla förbi bara.
 
  • Gilla
janwide och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
mexitegel mexitegel skrev:
Men jag tycker mig också se säsongsvariationer, det är precis som att folk är mer stingsliga under vissa perioder på året.
Haha, det har jag också funderat på. När vintermånaderna kommer blir vi stingsliga och flyr ut på BH för att hitta underhållning och friktion...
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Precis, min spaning är att det är som värst strax innan alla frågor om bärighet i altankonstruktionerna dyker upp - vilket borde vara typ nu.
 
  • Haha
  • Gilla
Kretikos och 2 till
  • Laddar…
janwide
K katho75 skrev:
Scrolla förbi bara.
Det kanske är den strategin man får anamma. Sluta att mata trollen helt enkelt. Men det gnager ändå i mej att folk kan bete sig otrevligt utan konsekvenser.

Diskussion och avvikande åsikter är välkomna. Det är rena otrevligheter och dumförklaranden som förstör stämningen.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
R
janwide janwide skrev:
Byggahus.se tycker jag också har fått en mycket otrevligare ton mot för några år sedan, vilket är tråkigt.
Håller med, andelen undermåliga inlägg har också ökat markant. Min ignore-lista växer snabbt, 203 användare nu.
 
  • Wow
Dortmunder DAB
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Håller delvis med. Inser också svårigheten och balansgången det innebär att moderera så att tonen i forat blir bra. Tyvärr tycker jag mig se att tonen hårdnar generellt på nätet. Byggahus.se tycker jag också har fått en mycket otrevligare ton mot för några år sedan, vilket är tråkigt.
Om du tycker att det behöver modereras bättre för att få bort hårda toner så föreslår jag att du anmäler dig som moderator till en/flera kategori(er).

Eller iaf anmäler (med förklarande text) inlägg som du anser har för hård ton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.