Detta med val av storlek på FTX.

Min har t ex aldrig körts på högre varvtal än ca 40 % av full fräs.

M a o så skull jag klarat mig med en betydligt mindre och då troligen avsevärt billigare.

Det som avgör storleken är vilka flöden som krävs för att uppnå korrekt
luftbyte/timme och hur trycket ska vara inne i huset.
Å andra sidan går motorerna på lågvarv. Riktigt tysta.

Man pratar lite svävande om både över- och undertryck relativ omgivningen.
Jag har - 2 Pa. För att inte riskera fuktvandring in i husets konstruktion.
 
B blumenthal skrev:
Otydligt skrivet av mig, Ursäkta. Med lokalen menade jag området, alltså lantlig lokal.



Ett FTX-aggregat för ett hus i min storleksklass skulle kosta någonstans i trakterna av 30 kkr.



Tack. Efter att ja läst på lite mer förstår jag att min tidigare uppfattning om värmeväxling var felaktig.

Men det är fortfarande svårt att räkna hem investeringen rent ekonomiskt när man har billig uppvärmning. Sätter man FTX-effektivteten till 80% och tar min tidigare beräkning om att tilluften skulle kräva 6000 kWh att värma skulle ett FTX-aggregat spara 4800 kWh om året. Med en uppvärmningskostnad på 0,50 kr/kWh ger det 2400 kr per år. Kostar aggregatet 30 kkr får det hålla rätt länge för att det ska bli någon lönsamhet i det.

I praktiken lutar jag ändå mot FTX-aggregat just nu av enkelhetsskäl. Om det inte är en uppenbart dålig investering kan man betala för det av rena komfortskäl och för att göra byggnadsnämnden glad.



1000 kr per år är ju rätt mycket pengar om FTX-aggregatet bara sparar in 2400 kr per år i lägre uppvärmningskostnader.

Vad händer egentligen om man kör sin FTX utan filter? Kommer man att sänka livslängden på aggregatet märkbart då?

Och hur är det med elförbrukningen? Jag lyckas inte få någon riktig klarhet i huruvida ett FTX-aggregat drar märkbart mer el än vanliga fläktar. Med tanke på att mina förhållanden just nu är sådana att el är dyrt och värme billigt är det inte en oväsentlig fråga.
Glöm inte att räkna kostanden för fläkt/fläktar om du skippar FTX, inte gratis. Har du bara vedeldat , ingen värmepump ?
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Jag märker att jag antagligen behöver ge lite ytterligare information om de lokala förhållandena för att det ska bli begripligt. Det handlar om ett nybygge med alla rören redan dragna i plattan. Det är inte aktuellt att ta upp några tilluftsventiler i väggarna utan det får bli tilluft från centralt luftintag.

Uppvärmningen är ved. Kostnaden för den kan sägas vara cirka 0,50 kr/kWh. Vilket alltså är vad ett FTX-aggregat helst ska överträffa när det kommer till värmeekonomi. Lokalen är också ren landsbygd. Det finns inga avgaser och pollen vill vi gärna ha in i riklig mängd, vilket är varför jag ifrågasätter varför man behöver filter. Kan även nämna att detta är i södra Sverige med milda vintrar. Det finns ingen risk för några trettio minusgrader som någon pratade om tidigare.



Filtrenas funktion är alltså primärt att skydda aggregatet? Det är fullt begripligt. Men det ju inte direkt någon fördel för FTX. Om man behöver filter för att skydda FTX-aggregatet men klarar sig utan filter om man kör utan aggregat så ökar det ju incitamenten att enbart köra FT.



Det är sådant här jag inte lyckas få någon rätsida på. FTX-aggregatet är en ren värmeväxlare som jämnar ut temperaturskillnaden mellan tilluften och frånluften. Rent teoretiskt borde den aldrig kunna kapa mer än 50% av energibehovet. Till exempel vid typiska vinterförhållanden med 20 grader inne och 0 grader ute borde FTX-aggregatet som bäst kunna jämna ut detta så att både tilluft och frånluft håller 10 grader.

Har man en frånluftsvärmepump blir ekvationen givetvis annorlunda, men det är inte aktuellt för min del.
Du får ta och läsa på lite om hur värmeväxlare fungerar.
Endast i undantagsfall kopplar man plattvärmeväxlare för att få temperaturutjämning 50/50 istället för att återvinna maximalt.

Jag värmer också med ved och har FTX. Det märks att man inte behöver elda lika ofta som när man ventilerar bort värmen rätt ut.
Har ett väldigt välsorterat hus.
 
  • Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
pdov
H Hybro skrev:
- 30 grader under 10 dagar...
Hur gör man då som TS har det?

Kör värmen på max och/eller stänger tilluftsventilerna i väggarna?
I Blekinge blir det inte -30 någon gång, möjligen att det kan krypa under -20 någon enstaka natt så det är nog inte ett så stort problem. Många nytillverkade hus använder frånluftsvärmepump med tilluftsventiler och de vill du inte stänga. Så att inte ha FTX funkar fint.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
1000 spänn för filter varje år? Vart köper ni filter nånstans, eller är det specialfilter med ram och allt?

Vi har inte FTX, utan frånluftsvärmepump med tilluftsenhet vilket är i princip likvärdigt ur detta hänseende. Filter köpte jag en filtermatta på kanske några kvadratmeter för ett par hundra för kanske tio år sedan och det är snart dags att skaffa ny. Byter filter en gång per kvartal, ungefär. Så kostnad cirka 20 kr per år för filter, inte 1000 kr.

Dessutom, fönsterventilerna har också filter som behöver bytas och rengöras...


Bilden visar hur tilluftsfiltret ser ur efter tre veckor, det blir _rejält_ grisigt på tre månader och det är definitivt inget jag skulle vilja ha inomhus. Vi bor i och för sig nära havet, så det gör det lite värre, men det finns mycket skit i luften. Vi valde tilluft för att jag är pollenallergiker, men det är sjukt hög komfort i förvärmd tilluft så man slipper kallras. Det blåser en hel del från tilluftsdonen.

Nu skulle du väl ändå ha tilluftsdonen kvar, men annars är det viktigaste att se upp med att man får riktigt bra ljuddämpning på tilluften för det susar lite från den. Inget vi tänker på normalt, men det hörs stor skillnad när vi har strömavbrott...
 
  • En bild av en dammig, smutsig filter insats full med skräp och hår. Behöver rengöras eller bytas ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Vad händer egentligen om man kör sin FTX utan filter? Kommer man att sänka livslängden på aggregatet märkbart då?.
Du kommer sätta igen växlaren och luftflödet genom den kommer bli noll med tiden. Frånluften kommer dessutom förmodligen innehålla fettpartiklar (från matlagning, dusch, etc), det kommer skapa en hinna inne i växlaren som kommer göra den svårregjord. För att få effektiva växlare så består det av plattor, eller "rör" med små avstånd mellan (för att så mycket luft som möjligt kan avge sin energi från den varma sidan till den kallare sidan. T.ex. i en plattvärmeväxlare så är det mängder med plattor som luften flödar genom, där avståndet på plattorna är litet, och för en roterande värmeväxlare så flödar luften genom metall-mesh (tänk dig ihoprullad kartong från kortändan), där metallen sedan skiftast mellan tilluft och frånluft. Dessa strukturer är perfekta för att samla damm och smuts då där är gott om metallytor och små hål som sätts igen. Så filter är ett måste.

useless useless skrev:
FTX'en innehåller två fläktar, så egenförbrukningen blir i princip dubbelt så stor som en simpel frånluftfläkt. så i storleksordningen 50-150 W extra beroende på storlek och luftflöde.
Stämmer verkligen detta, sitter här med en öl i handen och spånar och tänker att om man seriekopplar två fläktar så borde deras strömförbrukning minskas, kanske inte till 50% men kanske häflten? Och det är ju det ett FTX aggregat gör, en fläkt trycker in luft i huset och en drar ut det. Har man bara en frånluftsfläkt så behöver den bygga upp ett större tryckfall, och därför dra mer energi (än en av fläktarna i ett FTX aggregat)?
Har som sagt inget belägg för detta, men rent intuitivt borde det vara så. Blir till att kika i lite datablad kanske.


Kanske ska tillägga att jag själv är uppfuxen i FTX hus och saknade det när jag och sambon flyttade till hus (mycket mer kalldrag och sämre luft). Så i somras installerade jag ett FTX aggregat (från mekanisk frånluft) och är såhär långt nöjd. Kommer förmodligen inte räkna hem det, men värt det för komforten.
 
  • Gilla
TorbjornP och 1 till
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Jag märker att jag antagligen behöver ge lite ytterligare information om de lokala förhållandena för att det ska bli begripligt. Det handlar om ett nybygge med alla rören redan dragna i plattan. Det är inte aktuellt att ta upp några tilluftsventiler i väggarna utan det får bli tilluft från centralt luftintag.

Uppvärmningen är ved. Kostnaden för den kan sägas vara cirka 0,50 kr/kWh. Vilket alltså är vad ett FTX-aggregat helst ska överträffa när det kommer till värmeekonomi. Lokalen är också ren landsbygd. Det finns inga avgaser och pollen vill vi gärna ha in i riklig mängd, vilket är varför jag ifrågasätter varför man behöver filter. Kan även nämna att detta är i södra Sverige med milda vintrar. Det finns ingen risk för några trettio minusgrader som någon pratade om tidigare.



Filtrenas funktion är alltså primärt att skydda aggregatet? Det är fullt begripligt. Men det ju inte direkt någon fördel för FTX. Om man behöver filter för att skydda FTX-aggregatet men klarar sig utan filter om man kör utan aggregat så ökar det ju incitamenten att enbart köra FT.



Det är sådant här jag inte lyckas få någon rätsida på. FTX-aggregatet är en ren värmeväxlare som jämnar ut temperaturskillnaden mellan tilluften och frånluften. Rent teoretiskt borde den aldrig kunna kapa mer än 50% av energibehovet. Till exempel vid typiska vinterförhållanden med 20 grader inne och 0 grader ute borde FTX-aggregatet som bäst kunna jämna ut detta så att både tilluft och frånluft håller 10 grader.

Har man en frånluftsvärmepump blir ekvationen givetvis annorlunda, men det är inte aktuellt för min del.
Värmeväxlingen är ju motströms och då kommer man upp i 80%. Motsvarande platt värmeväxlare för vatten har nära 100% utan att det är något konstigt med Fysikens lagar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag räknade lite på ft vs ftx när jag för några år sedan skulle köpa grejor för att göra något åt ventilationen i mitt hus, ca 85kvm byggt som fritidshus.
Jag ville helst ha ftx eftersom jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna men tvekade pga investeringskostnaden.
Jag ville ha in filtrerad luft.
Jag ville kunna ljuddämpa ordentligt, eg. dra tilluftsrören på vinden.
Jag ville ha möjlighet att förvärma tilluften med el för att slippa kallras.
Jag ville kunna reglera lufthastigheten utan att det påverkade ljudet (rätt eller fel så kom jag fram till att det var ec-fkäktar som gällde)
Jag vill minnas att jag kom fram till att jag behövde köpa grejor för i runda slängar 12000 och bygga en hel del plåtlådor och annat själv.
Utöver övriga rör och don.
Jag hittade ett Heru-aggregat som var nersatt till 18000 att beställa istället.
Nu ska jag bara få tummen ur att installera grejorna också!:cool:
 
B blumenthal skrev:
Jag satte mig ned och räknade lite baserat på luftvolymer och utomhustemperaturer och kom fram till att det skulle dra 6000 kWh om året att värma all tilluften. Spontant låter det mycket men om det stämmer så har FTX-aggregatet betalat för sig på 15-20 år. Frågan är om man kan räkna med att ett FTX-aggregat håller så länge.

Någon frågade om jag var ideologisk motståndare till FTX-aggregat. I princip är jag inte det, men jag är nog ideologisk motståndare till apparater jag inte helt och hållet begriper mig på. Jag har aldrig haft ett FTX-aggregat och vet inget om hur mycket skötsel det kräver eller hur länge det kan förväntas fungera. Sådana osäkerhetsfaktorer gör det svårare att fatta ett korrekt beslut.



Det här är en sådan detalj som jag inte förstår. Hur kan FTX-aggregatet värma tilluften till 16 grader under de angivna förhållandena? I sådana fall måste den ju kyla frånluften till 4 grader och hur kan den göra det utan någon sorts värmepump?



En annan sak jag inte förstår är vad alla filter ska vara bra för. Uteluften är ju ren, det är därför man vill ha in den i huset. Så vad är poängen med att filtrera den? Ett finmaskigt galler för att inte suga in flugor kan jag begripa men de extremt dyra superfiltren som verkar vara standard på alla FTX-aggregat förstår jag inte alls vitsen med. Vad händer om man river ut alla filter ur sitt FTX-aggregat och kör ofiltrerat?
Värmeväxlaren är som kapilärrör som sätts igen utan filter. Det finns dock olika filter - vi har de för 30 Kr stycken som behövs bytas 2 gånger per år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag installerade FTX för 10 år sedan och har aldrig ångrat det trots att det helt klart ökade driftkostnaderna (elen för att driva fläktarna kostar mer än den sparade fjärrvärmen).

Tycker det känns billigt med nya hus utan ftx, ungefär som en ny bil utan AC, kupefilter och fjärrlås.

Men det är ju upp till var och en hur man värderar komfort. Sen skall man ju inte glömma andrahandsvärdet på huset (om man planerar att sälja någon gång)
 
FTX är bra för nedkylning under sommaren också. Dag 30 grader ute - kylan i frånluften används för att kyla tilluften; natt - 20 grader bypassen öppnas och kallare luft blåsas in. Fönster och rullgardiner kan vara stängda under natten vad är stor vinst när solen går upp klockan 3.
Motorer ska inte förbruka mycket el själv. Det ignoreras oftast i kalkylen. Vi kör på Maico WS med 94% återvinning och sparsamma 36W motorer. Filter kostar 30 Kr stycken. Pollenfilter går att stoppa i extra.
 
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Jag installerade FTX för 10 år sedan och har aldrig ångrat det trots att det helt klart ökade driftkostnaderna (elen för att driva fläktarna kostar mer än den sparade fjärrvärmen).
Nu jämför du äppel med päron.
Men ja, om man bara tittar på kostnaderna och inte tar med den förbättrade inomhusmiljön så kostar det givetvis mer med FTX än vad man sparar in i värmekostnad.

Om du har gått från självdrag till FTX så är det flera steg.
S -> F
F -> FT
FT -> FTX

S -> F, ger ökade kostnader i form av fläktmotor samt utsugen luft. Ger bättre inomhusklimat (högre luftombyte).
F -> FT, ger ökade kostnader i form av fläktmotor. Ger lite bättre inomhusklimat (går lättare styra var tilluften ska ske och hur mycket vid varje ställe).
FT -> FTX, ger ökade kostnader i form av rotorväxlarmotorn men ger samtidigt besparing va ca 80% av utsugen luft. Ger bättre inomhusklimat (varmare tilluft).

Ett FTX-aggregat (utan tillsatsvärme) drar ca 0,2-0,5 kW per timme.
En bostad på 100 m² bör ha ett luftombyte på ca 126 m³/h (0,35 l/s och m²).
Det åtgår ca 530 W att värma 100 m³ luft från 5⁰ till 21⁰.
 
Vi har haft FTX i 36 år utan några större problem bytte lager i fläktarna efter 25 år.
Visst du behöver rengöra filter årligen sen har vi lagt till ett pollenfilter kostar 1000 kr/år.
oavsett så skall man ha en luftomsättning på 50%. Nu bor vi södra Sverige så låga temp är ett ikke problem.
Men en frånluftsvärmepump typ Nibe 730 eller 735 borde lösa era problem där finns möjlighet till förvärmd tilluft
B blumenthal skrev:
Jag satte mig ned och räknade lite baserat på luftvolymer och utomhustemperaturer och kom fram till att det skulle dra 6000 kWh om året att värma all tilluften. Spontant låter det mycket men om det stämmer så har FTX-aggregatet betalat för sig på 15-20 år. Frågan är om man kan räkna med att ett FTX-aggregat håller så länge.

Någon frågade om jag var ideologisk motståndare till FTX-aggregat. I princip är jag inte det, men jag är nog ideologisk motståndare till apparater jag inte helt och hållet begriper mig på. Jag har aldrig haft ett FTX-aggregat och vet inget om hur mycket skötsel det kräver eller hur länge det kan förväntas fungera. Sådana osäkerhetsfaktorer gör det svårare att fatta ett korrekt beslut.



Det här är en sådan detalj som jag inte förstår. Hur kan FTX-aggregatet värma tilluften till 16 grader under de angivna förhållandena? I sådana fall måste den ju kyla frånluften till 4 grader och hur kan den göra det utan någon sorts värmepump?



En annan sak jag inte förstår är vad alla filter ska vara bra för. Uteluften är ju ren, det är därför man vill ha in den i huset. Så vad är poängen med att filtrera den? Ett finmaskigt galler för att inte suga in flugor kan jag begripa men de extremt dyra superfiltren som verkar vara standard på alla FTX-aggregat förstår jag inte alls vitsen med. Vad händer om man river ut alla filter ur sitt FTX-aggregat och kör ofiltrerat?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Jag satte mig ned och räknade lite baserat på luftvolymer och utomhustemperaturer och kom fram till att det skulle dra 6000 kWh om året att värma all tilluften. Spontant låter det mycket men om det stämmer så har FTX-aggregatet betalat för sig på 15-20 år. Frågan är om man kan räkna med att ett FTX-aggregat håller så länge.

Någon frågade om jag var ideologisk motståndare till FTX-aggregat. I princip är jag inte det, men jag är nog ideologisk motståndare till apparater jag inte helt och hållet begriper mig på. Jag har aldrig haft ett FTX-aggregat och vet inget om hur mycket skötsel det kräver eller hur länge det kan förväntas fungera. Sådana osäkerhetsfaktorer gör det svårare att fatta ett korrekt beslut.



Det här är en sådan detalj som jag inte förstår. Hur kan FTX-aggregatet värma tilluften till 16 grader under de angivna förhållandena? I sådana fall måste den ju kyla frånluften till 4 grader och hur kan den göra det utan någon sorts värmepump?



En annan sak jag inte förstår är vad alla filter ska vara bra för. Uteluften är ju ren, det är därför man vill ha in den i huset. Så vad är poängen med att filtrera den? Ett finmaskigt galler för att inte suga in flugor kan jag begripa men de extremt dyra superfiltren som verkar vara standard på alla FTX-aggregat förstår jag inte alls vitsen med. Vad händer om man river ut alla filter ur sitt FTX-aggregat och kör ofiltrerat?
jag köper vanligt billigt filter på rulle. Ej någon kol/pollen rening eller dyligt.
Dom blir mega sketna på 2-3månader så att köra utan är ingen bra idé
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Vi håller på och bygger ett nytt hus. Eftersom FTX verkar vara standard på nybyggen nuförtiden utgick vi ifrån att vi också skulle ha det och la ned ventilationskanaler i bottenplatta och mellanbjälklag. Vi har alltså ett system som är förberett för FTX.

Men nu när jag sätter mig in i FTX-aggregatens värld känner jag mig inte alls så säker på att det är en bra idé. Till en början kostar FTX-aggregat pengar, ganska mycket pengar. Besparingen den ger i värmeekonomi verkar också ganska blygsam, särskilt om man har billig uppvärmning. Sedan är det ytterligare en komplicerad pryl som kan gå sönder och behöver underhållas. Framförallt verkar alla FTX-aggregat ha dyra filter som måste bytas regelbundet.

Tanken har därför slagit mig att strunta i FTX-aggregatet och bara koppla samman rören med två kanalfläktar, vilket borde vara detsamma som att göra ett FT-system.

Är det tillåtet att göra på det här viset? Vilka regler kan det tänkas bryta emot? Är det olämpligt på något annat vis?

Det kommer förstås ge kallare tilluft men jag tänker att det kan inte gärna vara värre än tilluftsventilerna vi har i väggarna i vårt nuvarande hus, vilka är fullt uthärdliga. Det kommer krävas lite mer uppvärmning, men ventilationen är en så liten andel av den totala värmeekonomin att det inte borde kunna göra någon avgörande skillnad.

Vad finns det mer för anledningar till att detta är en dålig idé?
*
FT med ingjutna tilluftkanaler oförnuftigt
Ovärmd luft i ingjutna kanaler skapar allvarliga fuktproblem och kalla golv. Merkostnad för en värmeväxlare är marginell. I mitt FTX finns textilfilter som jag dammsuger en gång varannat år från smutssidan. Bor vid kusten så uteluften är lite smutsad men ändå pollen sommartid. Bytte filter efter 12 år. Har strutfilter vid varje frånluftdon för att skydda frånluftskanalerna.

Tekniskt kan man ha förvärmd tilluft utan återvinnare men det kräver i praktiken ett aggregat. I mitt FTXaggregat behöver jag aldrig ha eftervärme inkopplad då återvinningens verkningsgrad är 75 till 80 %.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.