Jag tycker inte heller att de hantverkare jag stött på är värda sådana löner men så länge det finns mer jobb än hantverkare så kan de ju ta ut de lönerna. Orimligt men samtidigt rimligt.

Det lär dock svida en smula när det blir lågkonjunktur *samtidigt* som utländsk arbetskraft etablerats här till helt andra löner. Då är det slut på sötebrödsdagarna med fikaraster för 500kr/h ;) Men än så länge när hälften av företagen inte ens orkar svara på en offertförfrågan eftersom de redan har fullt upp så tar de ut de löner de kan.
 
Man vet inte om man ska bli förbannad eller sluta förvånas över resonemanget att hantverkare ska ta ut 500 kr i timmen pga att konsulter kostar 1000 kr per timme. Man blir helt mörkrädd!

För det första de konsulterna som kan ta ut denna summa är dom som besitter speciella kunskaper och där efterfrågan är otroligt stor. Jag jobbar själv som konsult men inte inom data, och här har arvodet stått stilla i flera år och tom sänkts! Och jag är inte ens i närheten av 1000 kr. Om jag inte gillar mitt arvode så är det bara för mig att sluta, för det står minst 5 andra firmer som mer än gärna sätter in konsulter för detta arvode och kanske tom lägre.
Och jag har x antal hundra tusen i studieskulder till skillnad från en hantverkare.

Om nu min hantverkare inte har lust att bära min cement utan tycker att detta är för tungt, sluta ditt jobb då!
Sätt dig på skolbänken och läs till dataingenjör och ha flera hundra tusen i studieskulder!

Och med det resultatet som många allt för många hantverkare lyckas prestera så är det bannemig frågan om inte arvodet skulle vara prestationsberoende, men då skulle väl en hel del bli skyldiga pengar!!!

Om jag betedde mig på samma sätt som hantverkare gjort mot mig till min kund, så som fuskar, kommer inte när jag ska, skiter i att ringa, gör inte det jag ska utan helt andra saker osv osv då åkte jag ut, och vore aldrig mera välkommen.

Nej om ni hantverkare vill ha mera i lön, skärp till er med det ni levererar, dyk upp när ni lovat, gör vad ni ska och när ni lovat, sluta fuska, när ni gjort detta, kan vi ta upp denna diskussion igen, tills dess håll igen!!!
 
Ta det lugnt nu och andas. Det är äpplen och päron i den här frågan. Timdebitering är inte samma sak som timlön. (även om jag gärna hade haft det så med tanke på vad mina kunder får betala för mig)

Till Moderatorn: Det kanske är dags att stänga den här tråden?
 
gravedigger skrev:
Timdebitering är inte samma sak som timlön.
Det gäller ju "IT-lönerna" oockså. Det är ju egentligen konsultarvodet folk jämför med, precis som det är timdebiteringen för hantverkaren.
 
Än så länge tycker inte jag att tråden behöver stängas, men man får försöka hålla ner tonen lite. Ingen anledning att skrika.

Naresjo, lönerna sätts efter marknaden. Konsulterna kan, som du säger, ta ut dessa priser för att efterfrågan på deras arbete är otroligt hög. Det är precis samma sak inom byggbranschen, ett företag tar ut det pris det kan få för sina varor och tjänster. Om folk är beredda att betala 500 kronor per timme så är det självklart att hantverkarna tar detta. Sedan håller jag fullständigt med dig om att de flesta hantverkare inte är värda i närheten av den summan, men marknaden håller tydligen inte med.
 
Jon_H: Jag är MYCKET medveten om att priserna sätts efter marknaden, eftersom jag är endel av den.
Inom den branch jag är konsult så finns det företag som tom är villiga att ge kunderna två till tre månader gratis, bara för att få ut konsulter och ta marknadsandelar. Eller få två betala för en under sex månader.

Det som stör mig är att så fort man nämner ordet konsult så debiterar den över 1000 kr per timme, visst vissa har möjligheten att göra detta, GRATTIS, tyvärr så tillhör inte jag denna kategori :(
Men jag är lika lycklig för det, jag håller på med något jag verkligen gillar.

Sedan så blir jag ilsken på att hantverkare tom i detta forum försöker att bilda "kartell" för att få upp sina arvoden pga dom ser någon inom en annan yrkesgrupp som tjänar mycket mera (nu säger jag inte att det heller är en skälig tim taxa, men som du sa, markanden styr)
Om dom vill ha denna höga timtaxa, leverera! Eller som jag sa tidigare, det är bara att plugga vidare.

Ska tat lite lugnare och lovar att andas men jag blir så ilsk... SORRY!!!!:surprised:
 
Om vi pratar om den diskrepans som finns mellan pris och levererad produkt/tjänst generellt inom byggbranschen, så skulle jag nog snarare fokusera på det senare. Oerhört mycket hellre en ordentlig höjning av kvaliteten än en sänkning av priserna. Då skulle jag inte ha några som helst bekymmer att betala sådana summor som de vi diskuterar för en duktig, effektiv hantverkare.

Sedan, och nu spekulerar jag bara, kan det kanske vara så att de hantverkare som är så engagerade i och intresserade av sitt jobb att de hänger på ett sådant här forum även på fritiden, kanske generellt tillhör den övre delen av branschen vad gäller kvalitet. Skulle så vara fallet är det inte lika upprörande eller konstigt att dessa försvarar prissättningen.
 
jon_h skrev:
Om vi pratar om den diskrepans som finns mellan pris och levererad produkt/tjänst generellt inom byggbranschen, så skulle jag nog snarare fokusera på det senare. Oerhört mycket hellre en ordentlig höjning av kvaliteten än en sänkning av priserna. Då skulle jag inte ha några som helst bekymmer att betala sådana summor som de vi diskuterar för en duktig, effektiv hantverkare.

Sedan, och nu spekulerar jag bara, kan det kanske vara så att de hantverkare som är så engagerade i och intresserade av sitt jobb att de hänger på ett sådant här forum även på fritiden, kanske generellt tillhör den övre delen av branschen vad gäller kvalitet. Skulle så vara fallet är det inte lika upprörande eller konstigt att dessa försvarar prissättningen.
Klockrent inlägg - jag instämmer, och tror detsamma !

/K
 
jag skulle vilja att fler som skäller på hantverkarna berättar vad dom jobbar med så vi kan skälla tillbaka på dom att det är så dyrt med deras tjänster och varor ;)
 
En moderator i tråden. Välkommen Jon_h!
 
Snailman
Jag vill inte att timpriserna ska sänkas, då skulle jag få svårt att motivera mig till att göra allt sjäv...:rolleyes: ,

och när jag ska sälja nån gång så skulle jag då inte göra lika stor vinst...:p
 
Gravedigger: Driver företag inom IT/Tjänstesektorn. Tjänar ok. Lägger alla pengar som blir över på hantverkare. Söker för tillfället en snäll elektriker och några billiga murare.
 
Klockrent snailman!

Själv så är jag "datatekniker" med 25 års erfarenhet av datorer (är 32 år gamman men varit nörd hela livet). Dyraste arvodet mitt företag har tagit för mitt jobb är 800kr/h tror jag. Alltså fakurerat annat företag för att jag gör jobb åt dem. Hade jag missat den deadlinen så hade några miljoner kronor i uppbundna reklamspottar gått förlorade... Och ja, den deadlinen hölls.

Jämför det med en hantverkare som tar 400+ kr per timme och kommer när han vill och blir försenad för att han "fastnade på ett annat jobb". Då känns hantverkaren överbetald tycker jag. Blir jobbet däremot rätt gjort och på utlovad tid så känns det som en ok debitering.

Det är ju här vissa av oss opponerar oss mot hantverkararvoden; när högt arvode och låg kvalitet går hand i hand.
 
Visst Jon_h så kan jag kanske acceptera hantverkarens pris, men jag vill verkligen betona KANSKE, om dom kommer när dom utlovat om inte ring... Gör det dom ska, är färdiga när dom ska och ger fan i och fuskar!
Svarar i telefon när man vill få tag i dem, eller ringer upp när dom har tid osv
Detta är inte förmycket begärt tycker jag, det är PRECIS samma krav som ställs på mig när jag är hos mig kund!

Men när vissa hantverkare försöker "gå ihop" och höja priset "för att det är tungt att bära cementsäckar" eller någon annan yrkeskår tjäsnar si eller så då ser jag rött!!
Nej dom får rakt över lag skärpa till sig!!

Och lite som OlaF säger, han hade en deadline, det är bara att bli klar, det finns inget annat som gäller.
När det gäller en hantverkare så lägger han bara ner verktyget och går hem...
Tycker reklamen som gick på radio för ett tag sedan om hantverkare som var brandmän var väldigt beskrivande, huset stod i lågor, klockan var 4:a, förmannen sa "nej grabbar nu går vi hem klockan är 4:a, vi tar resten på måndag...."

Visst jag tror också att det är som du säger att dom hantverkare som "häckar" här, tillhör säkert den grupp som levererar ordentliga utförda arbeten. Så tyvärr så får dom nog ta mycket obefogad skit, det är bara att beklaga.
Jag har ahft hantverkare som jag ordagrant skulle viljat skicka runt en omloppsbana runt jorden pga av allt deras fusk och när man kommenterar detta så blir dom sura och tycker att det bara är att gilla läget...
Jag får slita för att få ihop pengarna så jag kan betala honom, då förväntar jag mig också ett väl utfört arbete, inget hafsverk.
Sen har jag även haft toppenhantverkare, men tyvärr så verkar det gå EN sån på TIO andra, rätta mig gärna om jag har fel!

När man pratar om tex detta ämne på jobbet så hör man erfarenheter som gör en helt mörkrädd, rena rama skräckhistorierna, och ytterst få som är väldigt nöjda, VARFÖR????

Ha en trevlig helg på er!!!
 
Din beskrivning av hantverkares inställning generellt, och hur frekvent förekommande detta är stämmer helt med min erfarenhet. Det är helt oacceptabelt, och jag blir lika upprörd som du när jag ser allt fusk och all okunskap som förekommer.

Nu har vi och för sig kommit ifrån den ursprungliga frågan om prissättningen, det finns många andra trådar där fusk och slarv diskuteras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.