A
A Alexander Junior skrev:
Jag försöker våttorka noggrant. Det är taket, väggar och alla ytor som gäller??
Ja, du har rätt inte så bra årstid för vädring, svin kallt ❄ i lägenheten.
Jag försöker ta det lugnt.
Tak , väggar, golv, lister, fönsterbrädor, you name it.

Till eventuella googlare så finns en mojäng hos verktygsuthyrarna som kallas "miljöburk" som är en kraftig luftrenare med ett filter fint nog att fånga asbest. Samma apparat som asbestsanerare använder för att eftercirkulera. En sån kan man hyra för dyra pengar (räkna med ett par tusen lappar för några dagar) och ställa i lokalen där damm spridits. Säg till att det är asbest som ska filtreras så hittar dom rätt pryl åt dig.

Observera att det inte på något sätt ersätter våttorkning.
 
  • Gilla
Alexander Junior
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Tak , väggar, golv, lister, fönsterbrädor, you name it.

Till eventuella googlare så finns en mojäng hos verktygsuthyrarna som kallas "miljöburk" som är en kraftig luftrenare med ett filter fint nog att fånga asbest. Samma apparat som asbestsanerare använder för att eftercirkulera. En sån kan man hyra för dyra pengar (räkna med ett par tusen lappar för några dagar) och ställa i lokalen där damm spridits. Säg till att det är asbest som ska filtreras så hittar dom rätt pryl åt dig.

Observera att det inte på något sätt ersätter våttorkning.
Räcker det inte med våttorkning och vädring?
 
A Alexander Junior skrev:
Räcker det inte med våttorkning och vädring?
Städa som vanligt bara.........du löper 50/50 chans att utveckla nån cancer senare i livet både före och efter den här händelsen oavsett. Ingen vet.........man kan bara gissa och måla upp en massa saker.
 
S Stefan1972 skrev:
Städa som vanligt bara.........du löper 50/50 chans att utveckla nån cancer senare i livet både före och efter den här händelsen oavsett. Ingen vet.........man kan bara gissa och måla upp en massa saker.
Det är sant att man kan utveckla cancer före och efter händelsen . Jag kommer förmodligen köpa en halvmask.
 
Ska du ha den på dig hela tiden sen då?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ska du ha den på dig hela tiden sen då?
Nej endast när jag ska våttorka lägenheten.
 
I
A Alexander Junior skrev:
Nej endast när jag ska våttorka lägenheten.
En mask är ju bra att ha oavsett så varför inte, det behöver ju dock inte vara en helmask men visst, de kan vara lite lättare att få en bra förslutning på. Dessutom är det inte ovanligt att man använder mask vid städning, iallafall om man använder kemikalier.
 
  • Gilla
Alexander Junior
  • Laddar…
Vad är det som har sanerats bort egentligen?
 
I Ironside skrev:
En mask är ju bra att ha oavsett så varför inte, det behöver ju dock inte vara en helmask men visst, de kan vara lite lättare att få en bra förslutning på. Dessutom är det inte ovanligt att man använder mask vid städning, iallafall om man använder kemikalier.
Halvmask
I Ironside skrev:
En mask är ju bra att ha oavsett så varför inte, det behöver ju dock inte vara en helmask men visst, de kan vara lite lättare att få en bra förslutning på. Dessutom är det inte ovanligt att man använder mask vid städning, iallafall om man använder kemikalier.
Jag hade tänkt halvmask
 
A Alexander Junior skrev:
Nej endast när jag ska våttorka lägenheten.
tänk om det ligger några fibrer kvar sen då?
 
  • Gilla
Alexander Junior
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
tänk om det ligger några fibrer kvar sen då?
Men då får det ligga kvar, jag har åtminstone minimerat risken om jag våttorkar.
 
A Alexander Junior skrev:
Men då får det ligga kvar, jag har åtminstone minimerat risken om jag våttorkar.
Jag raljerar ju såklart bara men min poäng var ju den att om du städar normalt för du våttorkar väl ibland även då så blir det ju samma sak. Blir liksom ingen skillnad på att om du nu tror att det kan vara nåt och torkar och skyddar dig med mask som att sen efter det fortsätta som vanligt. Det kan ju finnas spår även då så att i det här läget känna att man måste skydda sig eller göra nå speciella åtgärder blir ju bara att döva en rädsla. Inte att de facto få bort en massa som man inbillar sig är kvar.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag raljerar ju såklart bara men min poäng var ju den att om du städar normalt för du våttorkar väl ibland även då så blir det ju samma sak. Blir liksom ingen skillnad på att om du nu tror att det kan vara nåt och torkar och skyddar dig med mask som att sen efter det fortsätta som vanligt. Det kan ju finnas spår även då så att i det här läget känna att man måste skydda sig eller göra nå speciella åtgärder blir ju bara att döva en rädsla. Inte att de facto få bort en massa som man inbillar sig är kvar.
Jag förstår din poäng. Men under normala omständigheter så våttorkar jag endast golvet, hyllor osv. Nu blir det även väggar och tak i hela lägenheten.
Och även om det finns spår efter städningen så har man åtminstone gjort något. Sund förnuft som gäller. Det handlar inte om rädsla för mig, det handlar om respekt för fibrerna och att försöka minimera problemet.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
D
A Alexander Junior skrev:
Hej Ironside, tack för ditt svar. Kan du rekommenderar en p3 filter mask som inte är för dyr ? Det verkar som företaget inte använde luftrenare när de var färdiga med rivningen =/
Men de våttorkade länge, flera timmar när de kom tillbaka.
Jag funderar på att våttorka igen och vädra lägenheten är detta en bra idé?
Klart du måste vädra ut, du kommer ju aldrig lyckas damma upp varenda fiber.. Det finns ju en anledning till att man ska använda en luftrenare för att skapa undertryck så dammet fångas upp i filtret. Men jag tycker du borde anmäla företaget om dom nu har rivit asbest utan luftrenare. Om det sprids damm i övriga utrymmen så utsätts fler än du för dammet, små mängder dock, men det spelar ingen roll.. Jobbet ska utföras på rätt sätt.
 
D DrBuggaHugga skrev:
Klart du måste vädra ut, du kommer ju aldrig lyckas damma upp varenda fiber.. Det finns ju en anledning till att man ska använda en luftrenare för att skapa undertryck så dammet fångas upp i filtret. Men jag tycker du borde anmäla företaget om dom nu har rivit asbest utan luftrenare.
D DrBuggaHugga skrev:
Klart du måste vädra ut, du kommer ju aldrig lyckas damma upp varenda fiber.. Det finns ju en anledning till att man ska använda en luftrenare för att skapa undertryck så dammet fångas upp i filtret. Men jag tycker du borde anmäla företaget om dom nu har rivit asbest utan luftrenare. Om det sprids damm i övriga utrymmen så utsätts fler än du för dammet, små mängder dock, men det spelar ingen roll.. Jobbet ska utföras på rätt sätt.
Du har rätt, jobbet ska utföras enligt arbetsmiljöverkets regelverk. Vem ska jag kontakta byggnad eller arbetsmiljöverket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.