FTX Arbetsprincip

Ett 10 meter långt 125 mm spirorrör med en tätslutande vägg placerad i rörets centrum hela vägen. Väl isolerad på utsidan.
Alltså två helt skiljda luftkanaler i röret

Varm luft (husets frånluft) trycks med en liten fläkt genom ena halvan av röret i hela dess längd och ut ur huset, oftast genom en stos på taket.

Låt säga att luftens temperatur i huset är 20 grader.

Vad hände i röret? Jo den oisolerade mellanväggen värms upp, värme avsätts i väggen. Luften som lämnar röret blir lägre.
I full drift så kyls andra hälften av röret, på andra sidan skiljeväggen i hela dess längd av frisk kall uteluft som förs in, endera av rådande undertryck i huset eller av en liten fläkt. Vi antar att uteluften håller 0 grader.

Som exempel kan vi då anta att inneluften som lämnar ena rörhalvan då håller 5 grader.
15 grader värme har då avsatts i skiljeväggen.
Tilluften som var 0 grader värms till 15 grader när den förs in i huset.

Yes :p 100 % verkningsgrad!

I bästa fall i verkligheten 80 % verkningsgrad. Så då håller väl tilluften 12 grader.
12 grader i stället för 0 grader ur springventiler rakt genom väggen, i fönstren o s v.

- Nu är det opraktisk med ett 10 meter väl isolerat rör på vinden.
Så därför förs luftströmmarna genom ett paket med metallväggar.
Mellan dessa bildas luftkanaler.

I en roterande värmeväxlare förs halva det uppvärmda roterande paketet in i tilluften till huset.
Andra halvan värms upp av frånluften.
Principen blir densamma som röret.

Så finns det även t ex korsväxlare, som inte alls roterar.
Ett enkelt eller mer avancerat paket med många mellanväggar.
Vartannat utrymme mellan plåtarna genomströms av frånluften.
Vartannat av tilluften.

- Behöver jag byta 10 meters röret i exemplet ovan varje år?
Givetvis inte.
Bara en eller båda fläktarna när de går sönder. Och styrningen. Och ev filter.

Samma sak med en verklig FTX.
Om den är av rotortyp, kan drivrem eller ritormotor haverera.

Som sagt tidigare. Inte plockar man in en helt ny FTX bara för detta.

De flesta har ett 1- 2 kW elektrisk värmeelement att koppla till innanför utgången på tilluften i FTX, för att på t ex 24 gradig varmluft ur tilluftsventilerna.
Mycket dyrt sätt att värma luften
Så jag kopplade bort detta element redan vid installationen.

Är inget som märks rent praktisk.
Påstår jag som har öppen planlösning och ugn mitt i kåken.
Hur luften strömmar från denna är en annan historia.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
O
B blumenthal skrev:
Jag satte mig ned och räknade lite baserat på luftvolymer och utomhustemperaturer och kom fram till att det skulle dra 6000 kWh om året att värma all tilluften. Spontant låter det mycket men om det stämmer så har FTX-aggregatet betalat för sig på 15-20 år. Frågan är om man kan räkna med att ett FTX-aggregat håller så länge.

Någon frågade om jag var ideologisk motståndare till FTX-aggregat. I princip är jag inte det, men jag är nog ideologisk motståndare till apparater jag inte helt och hållet begriper mig på. Jag har aldrig haft ett FTX-aggregat och vet inget om hur mycket skötsel det kräver eller hur länge det kan förväntas fungera. Sådana osäkerhetsfaktorer gör det svårare att fatta ett korrekt beslut.



Det här är en sådan detalj som jag inte förstår. Hur kan FTX-aggregatet värma tilluften till 16 grader under de angivna förhållandena? I sådana fall måste den ju kyla frånluften till 4 grader och hur kan den göra det utan någon sorts värmepump?



En annan sak jag inte förstår är vad alla filter ska vara bra för. Uteluften är ju ren, det är därför man vill ha in den i huset. Så vad är poängen med att filtrera den? Ett finmaskigt galler för att inte suga in flugor kan jag begripa men de extremt dyra superfiltren som verkar vara standard på alla FTX-aggregat förstår jag inte alls vitsen med. Vad händer om man river ut alla filter ur sitt FTX-aggregat och kör ofiltrerat?
Pollen, avgaser osv är sånt som kommer med in. Filter kommer du behöva vilken lösning du än kör annars kommer det bli väldigt skitit inne hos dig.

Sen tror jag du gör ett misstag om du väljer bort FTX. Det är både en ekonomisk besparing men framförallt komfort. Många jämför med självdrag i äldre hus, men den luftomsättningen är oftast mycket mycket lägre än man har krav på i moderna hus.
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Jag märker att jag antagligen behöver ge lite ytterligare information om de lokala förhållandena för att det ska bli begripligt. Det handlar om ett nybygge med alla rören redan dragna i plattan. Det är inte aktuellt att ta upp några tilluftsventiler i väggarna utan det får bli tilluft från centralt luftintag.

Uppvärmningen är ved. Kostnaden för den kan sägas vara cirka 0,50 kr/kWh. Vilket alltså är vad ett FTX-aggregat helst ska överträffa när det kommer till värmeekonomi. Lokalen är också ren landsbygd. Det finns inga avgaser och pollen vill vi gärna ha in i riklig mängd, vilket är varför jag ifrågasätter varför man behöver filter. Kan även nämna att detta är i södra Sverige med milda vintrar. Det finns ingen risk för några trettio minusgrader som någon pratade om tidigare.

H Hybro skrev:
Innebär tätt mellan kakans skiljeväggar. Allt eftersom samlas damm mm på kakans väggar.
Och för att förhindra detta så mycket som möjligt används LUFTFILTER!
Begrips? Annars skriver jag gärna mer.
Filtrenas funktion är alltså primärt att skydda aggregatet? Det är fullt begripligt. Men det ju inte direkt någon fördel för FTX. Om man behöver filter för att skydda FTX-aggregatet men klarar sig utan filter om man kör utan aggregat så ökar det ju incitamenten att enbart köra FT.

Huddingebo Huddingebo skrev:
FTX kapar 80% av energispillet via ventilationen. Aggregatet kostade 20kkr.
Det är sådant här jag inte lyckas få någon rätsida på. FTX-aggregatet är en ren värmeväxlare som jämnar ut temperaturskillnaden mellan tilluften och frånluften. Rent teoretiskt borde den aldrig kunna kapa mer än 50% av energibehovet. Till exempel vid typiska vinterförhållanden med 20 grader inne och 0 grader ute borde FTX-aggregatet som bäst kunna jämna ut detta så att både tilluft och frånluft håller 10 grader.

Har man en frånluftsvärmepump blir ekvationen givetvis annorlunda, men det är inte aktuellt för min del.
 
  • Haha
  • Gilla
te95mne och 2 till
  • Laddar…
Du skriver att det är ett hus först och sedan en lokal, vad är det för byggnad?

Samt missade du att svara på min första fråga:

Hur mycket sparar du på att slippa FTX? I längden är det stor skillnad mellan dessa, snåla inte på inomhusmiljön , det är inte dyrt eller komplicerat alls.
 
B blumenthal skrev:
Filtrenas funktion är alltså primärt att skydda aggregatet? Det är fullt begripligt. Men det ju inte direkt någon fördel för FTX. Om man behöver filter för att skydda FTX-aggregatet men klarar sig utan filter om man kör utan aggregat så ökar det ju incitamenten att enbart köra FT.
Normalt sett har man ju filter även i simpla tilluftsventiler. Även om man bor på landsbyggden så finns det pollen och annat man vill slippa få in i huset. Om inte annat så av praktiska skäl.



B blumenthal skrev:
Rent teoretiskt borde den aldrig kunna kapa mer än 50% av energibehovet. Till exempel vid typiska vinterförhållanden med 20 grader inne och 0 grader ute borde FTX-aggregatet som bäst kunna jämna ut detta så att både tilluft och frånluft håller 10 grader.
Nej, du har missförstått hur motströmsvärmeväxling fungerar. Avluften kyls till nästan 0 och tilluften värms till nästan 20.

Och för att förtydliga: Energin man sparar är alltså upp till 80% av ventilationsförlusterna. Inte den totala energiförbrukningen.



B blumenthal skrev:
Har man en frånluftsvärmepump blir ekvationen givetvis annorlunda, men det är inte aktuellt för min del.
Ekvationen är i stort sett densamma. Frånluftsvärmepumpen är lite bättre när det är varmare ute eftersom den kan kyla avluften till lägre temperatur än det är ute, men när det blir kallt så är det tvärtom.
 
  • Gilla
nezze och 4 till
  • Laddar…
Att ange filterkostnad som skäl till att inte välja FTX låter…beklagligt.

Har en Heru 250 och filterkostnad per år är ca 1000 sek som innefattar 2 byten per år. Vill man snåla räcker 1 byte per år.

Komforten (och besparingen) ett FTX system ger över tid är fantastisk.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag kan inte förstå hur man kan välja bort FTX när man till och med har rör dragna och alla förutsättningar för FTX. Och varför VILL man ha in pollen och annat skit som finns i ute-luften??

B blumenthal skrev:
Det är sådant här jag inte lyckas få någon rätsida på. FTX-aggregatet är en ren värmeväxlare som jämnar ut temperaturskillnaden mellan tilluften och frånluften. Rent teoretiskt borde den aldrig kunna kapa mer än 50% av energibehovet. Till exempel vid typiska vinterförhållanden med 20 grader inne och 0 grader ute borde FTX-aggregatet som bäst kunna jämna ut detta så att både tilluft och frånluft håller 10 grader.

Har man en frånluftsvärmepump blir ekvationen givetvis annorlunda, men det är inte aktuellt för min del.
Jag tycker Hybro förklarade det rätt bra med sin jämförelse att man tänker sig ett långt rör.
Här ritade jag upp det i paint för att göra det ännu tydligare :)

Ett tusen meter långt rör visar temperaturförändring från 20 grader inne till 0 grader ute.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
10 meter rör i mitt exempel! Och lägg till typ 15 grader längst upp till vänster vid röda pilen.

Och ta bort 10 grader mitt på.
Det bara förvillar.

Annars en bra bild(y)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du skriver att det är ett hus först och sedan en lokal, vad är det för byggnad?
Otydligt skrivet av mig, Ursäkta. Med lokalen menade jag området, alltså lantlig lokal.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Samt missade du att svara på min första fråga:
Ett FTX-aggregat för ett hus i min storleksklass skulle kosta någonstans i trakterna av 30 kkr.

useless useless skrev:
Nej, du har missförstått hur motströmsvärmeväxling fungerar. Avluften kyls till nästan 0 och tilluften värms till nästan 20.
Tack. Efter att ja läst på lite mer förstår jag att min tidigare uppfattning om värmeväxling var felaktig.

Men det är fortfarande svårt att räkna hem investeringen rent ekonomiskt när man har billig uppvärmning. Sätter man FTX-effektivteten till 80% och tar min tidigare beräkning om att tilluften skulle kräva 6000 kWh att värma skulle ett FTX-aggregat spara 4800 kWh om året. Med en uppvärmningskostnad på 0,50 kr/kWh ger det 2400 kr per år. Kostar aggregatet 30 kkr får det hålla rätt länge för att det ska bli någon lönsamhet i det.

I praktiken lutar jag ändå mot FTX-aggregat just nu av enkelhetsskäl. Om det inte är en uppenbart dålig investering kan man betala för det av rena komfortskäl och för att göra byggnadsnämnden glad.

Z zep skrev:
Att ange filterkostnad som skäl till att inte välja FTX låter…beklagligt.

Har en Heru 250 och filterkostnad per år är ca 1000 sek som innefattar 2 byten per år. Vill man snåla räcker 1 byte per år.

Komforten (och besparingen) ett FTX system ger över tid är fantastisk.
1000 kr per år är ju rätt mycket pengar om FTX-aggregatet bara sparar in 2400 kr per år i lägre uppvärmningskostnader.

Vad händer egentligen om man kör sin FTX utan filter? Kommer man att sänka livslängden på aggregatet märkbart då?

Och hur är det med elförbrukningen? Jag lyckas inte få någon riktig klarhet i huruvida ett FTX-aggregat drar märkbart mer el än vanliga fläktar. Med tanke på att mina förhållanden just nu är sådana att el är dyrt och värme billigt är det inte en oväsentlig fråga.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Och hur är det med elförbrukningen? Jag lyckas inte få någon riktig klarhet i huruvida ett FTX-aggregat drar märkbart mer el än vanliga fläktar. Med tanke på att mina förhållanden just nu är sådana att el är dyrt och värme billigt är det inte en oväsentlig fråga.
FTX'en innehåller två fläktar, så egenförbrukningen blir i princip dubbelt så stor som en simpel frånluftfläkt. så i storleksordningen 50-150 W extra beroende på storlek och luftflöde.


Med facit i hand så skulle iallafall jag bygga så energieffektivt som möjligt även om jag just för tillfället hade tillgång till en billig värmekälla. Saker kan ändras snabbt till det sämre...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En hjälp på vägen kan vara att läsa mitt inlägg ovan om bl elkostnader.

Du betalar både för elenergi OCH överföringskostnader.

Båda beroende bl a av hur mycket du förbrukar.

Sanningen är minst tre gånger så stor total kostnad.

Själv betalar jag Fortum 59 öre/kWh med moms..
Därtill elnätskostnade till Ellevio.

Fortum
Elräkning på svenska med specifikation av elhandel och tilläggstjänster, inklusive momsberäkning och totalt belopp.

Elevio

Den förringande kostnaden i elsammanhang.
Elräkning på svenska med specifikation av elhandel och tilläggstjänster, inklusive momsberäkning och totalt belopp.
 
  • En faktura för elanvändning i Sverige december 2022, uppdelad i avgifter och energiskatt, med total kostnad på 748,20 kr.
Redigerat:
Kämpa på TS, det låter som om du fortfarande har ett öppet och sansat sinne även om många inte har samma värdering som du (man ska inte elda, 1000 kr/år i filter är billigt, 1 kwh är dyrt, mm).

Även jag lär mig en hel del om hur det funkar. Till er säger jag tack :D
 
  • Gilla
Ronnya65 och 1 till
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Ett FTX-aggregat för ett hus i min storleksklass skulle kosta någonstans i trakterna av 30 kkr.
Som vanligt med tekniska prylar, så kan man välja grad av "tillkrånglat" aggregat.
Jag har ett SystemAir VVX700 aggregat, alltså i princip det enklaste man kan/kunde ha.
Korsströms vvx. Service i mitt fall är byte av filter varje/vartannat år.
Driftkostnad ~150W/h (är nog effektivare fläktar idag), kör bara aggregatet vintersäsong eftersom sommartid står alltid ett eller flera fönster/halv-dörr öppet.

Även om du har billig ved, så slipper du elda lika mycket ved vilket även betyder lite mindre jobb om du fäller/klyver veden själv.

MEN:
  • se till att stänga av eftervärmaren (behövs normalt sett inte vara i funktion)
  • justera in rätt flöde (fläkthastighet), det är oftast för högt med tanke på att det dimensioneras efter max-fall.
  • se till så att aggregatet återstartar efter strömavbrott med valda inställningar & inte default-värden
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Och OM du väljer något annat så kan man ju se till att det är möjligt att gå till FTX. Den dagen man inte orkar/kan/vill bära ved, reglerna ändras så man inte FÅR osv kan det vara intressant att ha möjligheten.

Om du idag har en värmekostnad på 0,5 för veden och elpriserna håller i sig kan det ju tänkas att vedpriserna följer efter. Om all uppvärmning förutom ved kostar 2-5 kr/kWh så finns det ju ingen anledning att veden kommer vara så billig i längden. Är det egen ved så kan det ju vara lockande att sälja veden istället och köra FTX och värmepump istället, så kan någon med ett gammalt hus där investeringarna blir för stora elda upp veden istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi valde till FTX till vårt hus. Tror totalt blev det en kostnad på ~70 000 kr med totalentreprenad.
Då vi redan hade med bergvärmepump i installationen som redan är väldigt kostnadseffektivt för att värma huset så viste jag att vi troligtvis inte kommer räkna hem FTX rent ekonomiskt.

Man skall dock inte underskatta inomhus klimatet som FTX bidra till, både en tystare miljö men också tar bort kallraset. Kommer även bli intressant att se hur FTX kommer hjälpa att sprida frikylan i huset då den kommer då kyla inkommande lust.

I slutändan tycker jag det var ett bra val och vissa val kan man inte bara göra utifrån om man kan räkna hem det eller ej,
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.