Inlägg 12.

Helt enig med dig ...

Var bara nån som rackade ned på FTX.
 
  • Gilla
Jakob Hillerström
  • Laddar…
Jag satte mig ned och räknade lite baserat på luftvolymer och utomhustemperaturer och kom fram till att det skulle dra 6000 kWh om året att värma all tilluften. Spontant låter det mycket men om det stämmer så har FTX-aggregatet betalat för sig på 15-20 år. Frågan är om man kan räkna med att ett FTX-aggregat håller så länge.

Någon frågade om jag var ideologisk motståndare till FTX-aggregat. I princip är jag inte det, men jag är nog ideologisk motståndare till apparater jag inte helt och hållet begriper mig på. Jag har aldrig haft ett FTX-aggregat och vet inget om hur mycket skötsel det kräver eller hur länge det kan förväntas fungera. Sådana osäkerhetsfaktorer gör det svårare att fatta ett korrekt beslut.

A Askius skrev:
Vid 0c ute och +20 inne får du med en FTX +16 i tilluften utan att tillsätta någon ytterligare energi än återvinningen!
Det här är en sådan detalj som jag inte förstår. Hur kan FTX-aggregatet värma tilluften till 16 grader under de angivna förhållandena? I sådana fall måste den ju kyla frånluften till 4 grader och hur kan den göra det utan någon sorts värmepump?

B Bigfoot skrev:
Dyra filter
En annan sak jag inte förstår är vad alla filter ska vara bra för. Uteluften är ju ren, det är därför man vill ha in den i huset. Så vad är poängen med att filtrera den? Ett finmaskigt galler för att inte suga in flugor kan jag begripa men de extremt dyra superfiltren som verkar vara standard på alla FTX-aggregat förstår jag inte alls vitsen med. Vad händer om man river ut alla filter ur sitt FTX-aggregat och kör ofiltrerat?
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Ja ni... Ni begriper er på bergvärmepumpar... Med allt vad som hör till. Verkar vara allmän kännedom redan från koltåldern.

Behövs ingen service där. Och lätt som en plätt, byter man in en ny om det krånglar. Ja, fantastiskt hur bra det är.
Men det kanske kostar?


Ja, ja filter. Om ni pysslar med typ värmepumpar av nåt slag, så är det väl ogripbart att luften både inom- och utomhus innehåller diverse partiklar.

Bara en ordentlig fjärt från hunden, far runt i luften... Typ bruna partiklar.
Ja just ja, nu bor väl inte hunden ensam i huset.

Inte bara detta som drösar ned på golvet och bänkskivor.

En FTX har en luftvärmeväxlare av nåt slag.
I just min ser det ut som en roterande honungskaka med mycket stor yta.
Kakan värms upp på halva rotationsvarvet. Sen så avger kakan värme till tilluften andra halvan av varvet.
Mycket stor yta på ett litet format.

Innebär tätt mellan kakans skiljeväggar. Allt eftersom samlas damm mm på kakans väggar.
Och för att förhindra detta så mycket som möjligt används LUFTFILTER!
Begrips? Annars skriver jag gärna mer.

Minns mor som förr i tiden varje månad dammade av vattenelementen.
Det gör Ni väl?

Visst sitter det minst två luftfiler i en bil? Har för mig att det är så?
Eller har jag fel?
 
Redigerat:
  • Haha
TRJBerg
  • Laddar…
Googla arbetsprincipen för FTX...

Nej nej nej! Gör inte det... För det slutar i att Ni installerar en sån, såvida Ni inte tänker på fåglarna.
De behöver ju också värme.
 
  • Gilla
  • Haha
Per Mattsson och 4 till
  • Laddar…
Mitt FTX är iaf tyst. Gått problemfritt i7år.
Igen kall luft kommer in i huset någonstans.
Pappas ftx har gått konstant sedan 1983.
Bytt lager en gång för 10-15 år sedan och det var plättlätt och kostade några hundralappar.
Visst, finns billiga bilar utan kupefilter men jag föredrar med filter.
De var inte speciellt dyra i 10-pack på nätet. Byter en gång per år. Behövs inte mer.

FTX kapar 80% av energispillet via ventilationen. Aggregatet kostade 20kkr.
 
  • Gilla
  • Wow
Kimajo och 7 till
  • Laddar…
-
Det var väl dumt att du berättade allt detta så tidigt i tråden:rofl:.

Den dog nyss.

Och alla beställer FTX. Inflationen vänder :cool:
 
Min grundinställning är att jag vill ha så få som möjligt problematiska installationer i mitt hus.

Exempel på sådana är inbyggd toalett, elektrisk förvärmning av varmvatten i kök, KNX datanätverk, FTX ventilation, integrerad is maskin i kylen m.fl.

De ger oftast ett mycket begränsat mervärde men kostar mycket.

Jag tycker att FTX är en överreklamerat och inte ger ett mervärde som motiverar kostnaden.

Jag är övertygad om att FTX i de allra flesta fall ger en ökad kostnad men inte en ökad förbättring som motiverar kostnaden.

PS Hybro vad är det för fel på dig, tror du verkligen att frågeställningen är skall man välja bergvärme eller FTX. Fattar du inte att FTX är ett komplement till en värmekälla. Man väljer inte mellan bergvärme och FTX utan man väljer först en värmekälla och sedan väljer man ventilations lösning. F, FT, FTX och min åsikt är att FTX inte är värt priset.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Respekterar Din åsikt och vad just Du tycker.

Och tack för din frågeställning om att det är fel på mig. Dagens bästa:p

Men tacknämligt om Du accepterar att jag kan ha fel. Vilket jag i o f s inte tror.

Och givetvis måste vi på nåt vis tillföra värme i våra bostäder.
En FTX tillvaratar värmen i frånluften, som Du kanske förstår?
Och t o m kyler inluften varma sommardagar. Hokuspokus.
Nära gratis i drift är gott i den totala ekonomin för uppvärmning resp kylning.

Dum och oerfaren som jag är, med FTX sen 95, både sämre och bättre så ser jag deffinitivt nyttan av en sån.

Men jag accepterar stilla leende för mig själv nu när jag går å lägger mig, att alla inte begriper bättre.

- Hellström besökte ett långtidsboende i Göteborg.
Sjöng en trudelutt och önskade en farbror god bättring.
Farbrorn sa: Jag önskar dig detsamma.

- En fråga dock. Hur fixar man lämpligt
tryck i en bostad med t ex bergvärme?
En frånluftsfläkt och elda för kråkorna?
 
Redigerat:
Jag konstaterar bara att mitt tämligen nya hus på 225 km med mycket glas ca 100 kvm, bara förbrukar 5500 kvm för värme och varmvatten med enbart mekanisk från luft.

En FTX lösning skulle bara minska energiförbrukningen med kanske 1000kWh absolut max 1500 kWh i absolut bästa fall. Även med våra höga energipriser så är det mycket svårt att räkna hem denna investering.

Jag tro inte att man gör det och skulle FTX anläggningen dessutom behöva repareras så är sannolikheten stor att det blir en förlustaffär.

Så TS min rekommendation är strunta i FTX
 
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
D Diamant skrev:
Jag konstaterar bara att mitt tämligen nya hus på 225 km med mycket glas ca 100 kvm, bara förbrukar 5500 kvm för värme och varmvatten med enbart mekanisk från luft.

En FTX lösning skulle bara minska energiförbrukningen med kanske 1000kWh absolut max 1500 kWh i absolut bästa fall. Även med våra höga energipriser så är det mycket svårt att räkna hem denna investering.

Jag tro inte att man gör det och skulle FTX anläggningen dessutom behöva repareras så är sannolikheten stor att det blir en förlustaffär.

Så TS min rekommendation är strunta i FTX
Har man en förbrukning på 5500 kWh per år så finns det inte mycket att spara med FTX. Man kan eventuellt få mindre kalldrag om man har problem med sådant.
Om det är värt typ 20.000kr?
Det är upp till var och en.
Oavsett vilket så bör man nog isolera tilluften med armaflex om man kör utan FTX.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Blir svårt att få till effektiv isolering om tilluften tillförs genom ventiler rakt genom väggarna.
Förstår heller inte vitsen med detta
i s f.

Och om man får till det... Vad är tanken bakom detta? Att väggarna runt själva ventilerna inte ska kylas ned lokalt?
 
  • Gilla
Slitosläp
  • Laddar…
En FTX för t ex 20 000 kr blir svårt att räkna hem om den byts till en ny varje år.
Nu tror jag min Nya är inne på sjunde året.
Orkar inte räkna vad det kostat varje år hittills.
I vart fall mindre än 3000 kr. Eller 200 kr per månad.

Har en känsla av att många kör bilar på tippen om de lägger av efter 10 år.
Ingen av mina nuvarande bilar är yngre än 15 år... De har faktiskt gått att reparera för små pengar.
Så är det även med t ex FTX.
I värsta fall nån motor, nåt lager eller drivrem.
Visst i tusan... Filter byte varje år.

Med tummen mitt i, så byter man givetvis hela FTX endera själv eller ringer på nån installatör.
 
  • Gilla
r.kaden och 1 till
  • Laddar…
I dag är många som tycker 1500 kWh, kostar nada, eller en spottstyver.
Räknar värre än den värsta ekonomiminister. Eller vad finansministern Sträng gjorde

Då är man ute å seglar på djupt grumligt vatten.
Bortkollrade.
Eller inte alls en som bryr sig i penningflödet från egna kassan.


- Energiavgift låt säga 2 kr / kWh.

Tillkommer nåt som inte alls diskuteras, nämligen NÄTAVGIFT.
I mitt fall ca 2 x priset för energi motsvarande 1 kWh.

Ja då är totala kostnaden helt plötsligt
6 kr/kWh.

Fortsätt att vara motvalls och gör som strutsen. Kör ned huve i sanden. Blir minst att oroa sig över.

För den verkliga avgiften för 1500 kWh är 9000 kr!

Med dessa faktiska kostnader... Så kan man beräkna vad man sparar på
t ex 10 år.

Småpengar... För den som inte lever på t e x pension.
Många vet inte vad som dras från kontot.
I mitt fall vet jag att elen kostar ca 2000 kr / månad.

Lik förbannat jag ligger på ett fastpris på 59 öre/kWh i 18 månader till.
Vad är totala elkostnaden för Er?

Nån annan som vet att FTX spar pengar?
Större sparande än vad som det först ges sken utav när det skrivs i trådar.
 
Redigerat:
F
B blumenthal skrev:
Jag satte mig ned och räknade lite baserat på luftvolymer och utomhustemperaturer och kom fram till att det skulle dra 6000 kWh om året att värma all tilluften. Spontant låter det mycket men om det stämmer så har FTX-aggregatet betalat för sig på 15-20 år. Frågan är om man kan räkna med att ett FTX-aggregat håller så länge.

Någon frågade om jag var ideologisk motståndare till FTX-aggregat. I princip är jag inte det, men jag är nog ideologisk motståndare till apparater jag inte helt och hållet begriper mig på. Jag har aldrig haft ett FTX-aggregat och vet inget om hur mycket skötsel det kräver eller hur länge det kan förväntas fungera. Sådana osäkerhetsfaktorer gör det svårare att fatta ett korrekt beslut.



Det här är en sådan detalj som jag inte förstår. Hur kan FTX-aggregatet värma tilluften till 16 grader under de angivna förhållandena? I sådana fall måste den ju kyla frånluften till 4 grader och hur kan den göra det utan någon sorts värmepump?



En annan sak jag inte förstår är vad alla filter ska vara bra för. Uteluften är ju ren, det är därför man vill ha in den i huset. Så vad är poängen med att filtrera den? Ett finmaskigt galler för att inte suga in flugor kan jag begripa men de extremt dyra superfiltren som verkar vara standard på alla FTX-aggregat förstår jag inte alls vitsen med. Vad händer om man river ut alla filter ur sitt FTX-aggregat och kör ofiltrerat?
Den klarar det i tex en motströmsväxlare, helt utan värmepump. Du verkar även förutsätta att man måste ha värmebatteri i FTX, så är det verkligen inte.

Vill du ha det enkelt så är det icke roterande FTX du skall ha. Det är en från- och en tillfläkt som trycker luften genom en passiv värmeväxlare. Kan det bli lättare?

Filtrering är för att inte få in skit, är det inte sånt som man verkligen vill ha? Det finns olika filterklasser till många aggregat ochr du inte så noga med det så kan du i princip köra med frånfilter på tilluften, de kostar i princip inget.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F
H Hybro skrev:
I dag är många som tycker 1500 kWh, kostar nada, eller en spottstyver.
Räknar värre än den värsta ekonomiminister. Eller vad finansministern Sträng gjorde

Då är man ute å seglar på djupt grumligt vatten.
Bortkollrade.
Eller inte alls en som bryr sig i penningflödet från egna kassan.


- Energiavgift låt säga 2 kr / kWh.

Tillkommer nåt som inte alls diskuteras, nämligen NÄTAVGIFT.det
I mitt fall ca 2 x priset för 1 kWh

Ja då är totala kostnaden helt plötsligt
6 kr/kWh.

Fortsätt att vara motvalls och gör som strutsen. Kör ned huve i sanden. Blir minst att oroa sig över.

För den verkliga avgiften för 1500 kWh är 9000 kr!

Med dessa faktiska kostnader... Så kan man beräkna vad man sparar på
t ex 10 år.

Småpengar... För den som inte lever på t e x pension.
Många vet inte vad som dras från kontot.
I mitt fall vet jag att elen kostar ca 2000 kr / månad.

Lik förbannat ligger jag på ett fastpris på 59 öre/kWh i 18 månader till.
Vad är totala elkostnaden för Er?

Nån annan som vet att FTX spar pengar?
Större sparande än vad som det först ges sken utav.
jag gick 12000kr plus på rörligt 2022.

3108kr i effektavgift och fast kostnad på 1770kr. Så drygt 7000kr plus då på årsbasis innan de där bidragen ramlade in.

Sen var det visst en fast avgift från elhandlaren också på 540 spänn, så säg +6500kr då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.