Vi håller på och bygger ett nytt hus. Eftersom FTX verkar vara standard på nybyggen nuförtiden utgick vi ifrån att vi också skulle ha det och la ned ventilationskanaler i bottenplatta och mellanbjälklag. Vi har alltså ett system som är förberett för FTX.

Men nu när jag sätter mig in i FTX-aggregatens värld känner jag mig inte alls så säker på att det är en bra idé. Till en början kostar FTX-aggregat pengar, ganska mycket pengar. Besparingen den ger i värmeekonomi verkar också ganska blygsam, särskilt om man har billig uppvärmning. Sedan är det ytterligare en komplicerad pryl som kan gå sönder och behöver underhållas. Framförallt verkar alla FTX-aggregat ha dyra filter som måste bytas regelbundet.

Tanken har därför slagit mig att strunta i FTX-aggregatet och bara koppla samman rören med två kanalfläktar, vilket borde vara detsamma som att göra ett FT-system.

Är det tillåtet att göra på det här viset? Vilka regler kan det tänkas bryta emot? Är det olämpligt på något annat vis?

Det kommer förstås ge kallare tilluft men jag tänker att det kan inte gärna vara värre än tilluftsventilerna vi har i väggarna i vårt nuvarande hus, vilka är fullt uthärdliga. Det kommer krävas lite mer uppvärmning, men ventilationen är en så liten andel av den totala värmeekonomin att det inte borde kunna göra någon avgörande skillnad.

Vad finns det mer för anledningar till att detta är en dålig idé?
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Huset måste klara energikraven och max installerad el-effekt enligt BBR byggregler. Risk för att det inte gör det utan återvinning(?) Det kan nog också dra en del från tilluftsdonen när man har en tilluftsfläkt men inget som värmer luften. Någon typ av filter behövs ändå men det kan ju vara billiga dito.
 
  • Gilla
Coffey och 1 till
  • Laddar…
Hur mycket sparar du på att slippa FTX? I längden är det stor skillnad mellan dessa, snåla inte på inomhusmiljön , det är inte dyrt eller komplicerat alls.
 
  • Gilla
leffeman och 7 till
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Vi håller på och bygger ett nytt hus. Eftersom FTX verkar vara standard på nybyggen nuförtiden utgick vi ifrån att vi också skulle ha det och la ned ventilationskanaler i bottenplatta och mellanbjälklag. Vi har alltså ett system som är förberett för FTX.

Men nu när jag sätter mig in i FTX-aggregatens värld känner jag mig inte alls så säker på att det är en bra idé. Till en början kostar FTX-aggregat pengar, ganska mycket pengar. Besparingen den ger i värmeekonomi verkar också ganska blygsam, särskilt om man har billig uppvärmning. Sedan är det ytterligare en komplicerad pryl som kan gå sönder och behöver underhållas. Framförallt verkar alla FTX-aggregat ha dyra filter som måste bytas regelbundet.

Tanken har därför slagit mig att strunta i FTX-aggregatet och bara koppla samman rören med två kanalfläktar, vilket borde vara detsamma som att göra ett FT-system.

Är det tillåtet att göra på det här viset? Vilka regler kan det tänkas bryta emot? Är det olämpligt på något annat vis?

Det kommer förstås ge kallare tilluft men jag tänker att det kan inte gärna vara värre än tilluftsventilerna vi har i väggarna i vårt nuvarande hus, vilka är fullt uthärdliga. Det kommer krävas lite mer uppvärmning, men ventilationen är en så liten andel av den totala värmeekonomin att det inte borde kunna göra någon avgörande skillnad.

Vad finns det mer för anledningar till att detta är en dålig idé?
Kravet är att huset har någon form av återvinning ex. Värmepump.
Kastade själv ut min ftx efter 5 år. Tröttnade på ständig service och filter som senare slutade säljas med dåliga ersättare som följd.
Byggde ett eget fx system med kanalfläktar, varvregulator, förvärmare pollenfilter med de pengar jag fick för aggregatet på blocket.
Har ej heller sett någon förändring på uppvärmingskostnaden så här 3 år senare. Bra luft och tystare.
 
  • Gilla
Ymp och 4 till
  • Laddar…
Du väljer helt själv om du vill köra tillskottsvärme (elelement) eller inte efter själva värmeväxlaren.

Varje grad du kan höja tilluftstemperaturen kalla årstiden är väl bara bra?

Likaså sänka denna under varma årstiden.

Tycker inte du det?
 
  • Gilla
Coffey
  • Laddar…
B blumenthal skrev:
Vi håller på och bygger ett nytt hus. Eftersom FTX verkar vara standard på nybyggen nuförtiden utgick vi ifrån att vi också skulle ha det och la ned ventilationskanaler i bottenplatta och mellanbjälklag. Vi har alltså ett system som är förberett för FTX.

Men nu när jag sätter mig in i FTX-aggregatens värld känner jag mig inte alls så säker på att det är en bra idé. Till en början kostar FTX-aggregat pengar, ganska mycket pengar. Besparingen den ger i värmeekonomi verkar också ganska blygsam, särskilt om man har billig uppvärmning. Sedan är det ytterligare en komplicerad pryl som kan gå sönder och behöver underhållas. Framförallt verkar alla FTX-aggregat ha dyra filter som måste bytas regelbundet.

Tanken har därför slagit mig att strunta i FTX-aggregatet och bara koppla samman rören med två kanalfläktar, vilket borde vara detsamma som att göra ett FT-system.

Är det tillåtet att göra på det här viset? Vilka regler kan det tänkas bryta emot? Är det olämpligt på något annat vis?

Det kommer förstås ge kallare tilluft men jag tänker att det kan inte gärna vara värre än tilluftsventilerna vi har i väggarna i vårt nuvarande hus, vilka är fullt uthärdliga. Det kommer krävas lite mer uppvärmning, men ventilationen är en så liten andel av den totala värmeekonomin att det inte borde kunna göra någon avgörande skillnad.

Vad finns det mer för anledningar till att detta är en dålig idé?
Du missar en hel del filtrering och då ventilationskapaciteten går upp så förloras mycket mer värme.
Har du tilluftsventiler i väggarna idag så räcker det ju att köra frånluftsventilation. Att slösa på dubbla fläktar är ju onödigt.
 
  • Gilla
peteds01 och 1 till
  • Laddar…
- 30 grader under 10 dagar...
Hur gör man då som TS har det?

Kör värmen på max och/eller stänger tilluftsventilerna i väggarna?
 
Är du ideologisk motståndare till ftx? Eller har en sådan i närheten? Inte spydigt menat.
Saker som...
  • Dyrt
  • Dyra filter
  • Blygsam besparing
  • Komplicerat
  • Måste underhållas
...låter som typiska skäl från någon som bestämt sig för att ftx är skit.
Du bygger ett nytt hus och allt är förberett för ftx. Att överväga något annat än ftx låter ungefär som att fundera på att värma huset med direktel för det är ju mycket mindre komplicerat än en massa vattenrör och pumpar och grejor.
 
  • Gilla
  • Älska
Lovsångsledaren och 26 till
  • Laddar…
Va? Svarde Du på mitt inlägg?

- Då får Du det jobbigt att förklara vad Du menar.
 
Du ska byta luft en halv gång i timmen, det är mycket kall luft du ska värma, så snälla för din egen skull, VÄLJ FTX.
Vid 0c ute och +20 inne får du med en FTX +16 i tilluften utan att tillsätta någon ytterligare energi än återvinningen! Det är värt mycket, sen komforten blir ju så mycket bättre.

Skriver inte mycket här men när jag såg detta så blev jag illa tvungen, kör inte på FT! (du klarar heller inte kraven) utan kör på FTX.
 
  • Gilla
Daggew och 7 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Va? Svarde Du på mitt inlägg?

- Då får Du det jobbigt att förklara vad Du menar.
Menar du mig? Jag svarade på TS originalpost.
 
Ja, ja... Läser det 2 - 4 senaste inläggen.

FTX utan typ värmeelement!
Plugga alla tilluftsventiler i väggarna.

Köp mätinstrument för att mäta luftflöden och tryck i huset. Dyyyrt att låta andra mäta, typ varje år.

Sen måste du ha någon form av värmealstrare.
Jag kör med en större täljstensugn.
Värmer hela kåken med ca 15 kbm kluven björkved. Kostar mig lite arbete och köp av lastbilslass björkved, vartannat år. Landar vid ca 5500 per år för uppvärmning av 128 m2.

Andra satsar på luftvärme alternativt berg- eller jordvärme.

Har du gott om kosing, så kör med direktel. Det är typ bekymmersfritt, om man inte har brist i kassan.
 
Redigerat:
Jag tror att du tänker helt rätt då du vill strunta i FTX. Som jag ser det är det en lösning som kostar mer än vad det ger tillbaka (undantaget eventuellt om man är allvarligt pollen allergiker).

Förutom investeringskostnaden tillkommer dyra återkommande filterkostnader, servicekostnad och efter 20-25 år måste anläggningen ersättas med en ny.

Dessutom riskerar man att anläggningen ger oönskad ljud. Ja jag vet att om allt går som det skall kan man få en tillräckligt tyst anläggning men det verkar vara mer än vanligt att så inte blir fallet.

Byggde själv nytt hus för drygt 4 år sedan och valde enbart mekanisk frånluft. Boyta 225 kvm och ca 100 kvm fönsterparti. Bergvärmepumpen gör att jag förbrukar enbart 5500 kWh för uppvärmning och varmvatten (utanför Göteborg).

Eventuell energibesparing med FTX plus filterkostnad plus investeringskostnad går inte att räkna hem.

Satsa på enbart mekanisk frånluft. Du klarar lätt energikraven om du installerar bergvärme.
 
  • Gilla
DucklingC och 2 till
  • Laddar…
Öööh vad kostar bergvärmeinstallationen totalt?
Det nämnde du inte...

Eftersom jag inte vet, så chansar jag på 400 000 kr.

Du drabbas väl av service nån gång på 10 år... Är dessa gratis?

Och livslängden? 10 år...

Så blir det att köpa nytt o kalla in servicegubbarna. Aldrig en utan minst tre, som alla ska ha traktamente (dolda), resersättningar och annat modent.

Räknar hem... På vad då?


- Måste ändå fråga Dig som vet.

Filterkostnad per år för FTX?

Servicekostnad utslaget per år. Med eller utan betalning till servicefirma...
Finns inte mycket som krånglar i t ex
Heru FTX.
Byter lätt motor som står stilla eller sätter i en ny drivrem till rotor.
Finns på nätet hur man gör.
Kostnad vart 5:e år?

Vanliga verktyg och ett par vita handskar. De ska bli skitiga!

Elkostnader per år, på två elmotorer som går på typ halvfart plus en liten snål attan, som drar runt själva värmeväxlaren?

Vad kostar ett 9 Volts batteri till fjärrkontrollen, som byts vartannat år?
 
Redigerat:
  • Gilla
Kallebo och 3 till
  • Laddar…
Hybro är du seriös? FTX ersätter inte uppvärmingskällan. FTX är en komplettering till en nödvändig uppvärmningskälla, installeras för att ge vissa mervärden.

Min åsikt är att dessa mervärden inte motiverar FTX kostnaden.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.