L lbgu skrev:
Fast när sker det? Kan väl dröja 10+ år innan elbolaget gör något.
L lbgu skrev:
Fast när sker det? Kan väl dröja 10+ år innan elbolaget gör något.
Från artikeln så kan det vara 3-6 månader i vanliga fall vilket är inte så långt väntan.
Men det är konstigt att nätbolagen kan inte kolla upp det i förhandsbeskedet.

I mitt fall med Göteborgs Energi så har jag redan ett produktionsavtal som skrevs på i samband med föranmälan och de är skyldiga enligt avtal att se till att nätsidan skall vara förberett.
 
D Dilato skrev:
Varför kan dom inte användas även om man inte kan sälja överskott?
Visst du kan ju använda elen hemma på dagtid. Men du kanske bara använder säg 10% av vad du producerar så det blir ju bara en liten tröst.
Säg att jag har en anläggning som ger 12 kW. Väldigt sällan jag är i närheten av att komma upp i den förbrukningen själv.
På sommaren när panelerna ger mest ligger jag på kanske 0,5 kW i snitt för egen förbrukning.
 
L lbgu skrev:
Fast när sker det? Kan väl dröja 10+ år innan elbolaget gör något.
Utdrag från eon.
I sällsynta fall flera år.
Hur många sådana har du hört talas om??
Än så länge så har jag inte hört talas om någon som väntat mer än någon månad.
Själv tog det 2 veckor att byta mätare.

Väldigt sällan krävs det åtgärder i elnätet innan du kan ansluta din solcellsanläggning. Men om åtgärderna innebär arbeten utanför din tomt, behöver vi ibland söka tillstånd från kommunen eller annan markägare. När vi fått svar från dem kan vi börja arbeta. Då kan en ny eller ändrad elanslutning ta allt från tre månader till ett år, eller i sällsynta fall flera år. Även tid på året påverkar, då tjäle i marken kan fördröja arbetet under vintern.
 
D Dr.Feelgood skrev:
Från artikeln så kan det vara 3-6 månader i vanliga fall vilket är inte så långt väntan.
Antar att det också kan vara 'aldrig' i vissa fall. Det är dyrt att ändra i elnätet och innebär det för stora kostnader så kanske det inte är särskilt väl använda pengar att investera kanske 10-tals miljoner bara för att någon som bor lite taskigt till (ur ett elnätsperspektiv) ska få ha solcelller hemma.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jämför med telenätet där det var de som fick kostnadsförslag på över 100kkr för att telestationen var full.
 
pacman42 pacman42 skrev:
@Martin Lundmark, det är precis detta jag försöker gräva i.
Du behöver inte gräva jag uppfattar dig som rimligt insatt i el och elnätet allmänt det räcker. Redan nu med försvinnande liten andel anslutningar av de abnorma typer som brukar vara uppe här dvs mångfalt större effekt än egenförbrukning, dopat med bidrag etc och dröm om inkomster för oönskad produktion kommer problem av denna typ i dagen.

Jag nämnde det i en annan tråd med ett verkligt fall och där kommer det i princip aldrig byggas om då allt är nytt och korrekt i riktning leverans till kunderna och inte tvärtom just som nätet ser ut där. Tyvärr gav det inlägget upphov till diverse utbrott, otidigheter osv så jag väntar lite med den utlovade beskrivningen av det praktikfallet.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du behöver inte gräva jag uppfattar dig som rimligt insatt i el och elnätet allmänt det räcker. Redan nu med försvinnande liten andel anslutningar av de abnorma typer som brukar vara uppe här dvs mångfalt större effekt än egenförbrukning, dopat med bidrag etc och dröm om inkomster för oönskad produktion kommer problem av denna typ i dagen.

Jag nämnde det i en annan tråd med ett verkligt fall och där kommer det i princip aldrig byggas om då allt är nytt och korrekt i riktning leverans till kunderna och inte tvärtom just som nätet ser ut där. Tyvärr gav det inlägget upphov till diverse utbrott, otidigheter osv så jag väntar lite med den utlovade beskrivningen av det praktikfallet.
Hej, GK100.
Jag känner igen dilemmat

Om vi som elabonnenter har dåliga kunskaper om hur elnäten fungerar, då kan vi lätt göra misstag när vi tar beslut om investeringar.

Eftersom vi villaägare normalt sett minskar vår elenergianvändning sett över tiden (de senaste 20 åren) genom att bl.a. elapparater blir elenergisnålare, så borde vi inte behöva förstärka de redan byggda elnät (i förtid) utan enbart underhålla dem. Möjligen kan snabbladdning av elbilar i hemmen vara det som höjer elanvändningen.

När jag hör att elnätsbolag behöver förstärka elnäten för att man skall få ansluta solceller då är det för mig en signal att man bör tänka igenom vad det innebär framöver gällande kostnader för elnäten.

Idag är det få av de som installerar solceller som bekymrar sig för ökade elnätskostnader. Men elnätens kostnader måste fördelas på de som använder elnäten.

Jag utesluter inte att det blir nogon form av avgifter att t.ex. få leverera in (solcells)energi i elnäten i villaområden framöver bl.a. för att bättre (rättvisare) fördela de kostnader som de som använder elnäten skall betala.

Redan idag är många bekymrade över att de sänker sin elanvändning men måste ändå betala ökade kostnader för elnäten.
 
  • Gilla
  • Älska
GK100 och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Visst du kan ju använda elen hemma på dagtid. Men du kanske bara använder säg 10% av vad du producerar så det blir ju bara en liten tröst.
Säg att jag har en anläggning som ger 12 kW. Väldigt sällan jag är i närheten av att komma upp i den förbrukningen själv.
På sommaren när panelerna ger mest ligger jag på kanske 0,5 kW i snitt för egen förbrukning.
Hej lbgu

Om vi räknar grovt på detta, så innebär 0,5 kW elanvändning och 12 kW elproduktion på sommaren att förhållandet är 1/24 (ca 4 %). Om ett transformatorområde har 48 villor med det förhållandet då räcker det alltså att mer än 2 villor har solcellsproduktion för att nettoeffekt skall lämna transformatorområdet, och vandra uppåt i elnätet.

Eftersom vi inte idag bygger elnäten i villaområden för nettoproduktion så kommer det rimligen att kräva viss omkonstruktion (ombyggnad), och den nätnytta man brukar tala om (vid lokalproduktion) blir annorlunda, se inlägg #1.

I artikeln ”Hushåll kan behöva vänta på solceller ”orimligt länge” se inlägg #1, står bl.a. ”-Många hushåll som vill satsa på egen elproduktion tvingas vänta i månader eller i värsta fall, om nätförstärkningar behövs, i flera år med att få ansluta nya solcellsanläggningar, säger hon och kallar nuvarande situation orimlig.

Vi har idag brist på elkraftingenjörer och måste vi börja konstruera om våra elnät så kräver det ytterligare ingenjörsarbete. En allvarlig situation eftersom även industrins satsningar kräver en flerdubbling av utbildningsvolymerna. Dessutom så är det brist på lärare och utbildningslokaler med laborationsmöjligheter.

Jag ser ingen ”quick fix” gällande tillgången på elkraftingenjörer. Jag har arbetat ca 25 år med att få igång utbildning av elkraftingenjörer och hitintills så är inte volymerna i ökande.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
H
L lbgu skrev:
En massa solpaneler på taket i en massa år som inte kan användas låter inte så lockande. Slutar väl på Blocket till slut.
I vilket scenario skulle de inte kunna användas?
 
H Hus-i-Sörmland skrev:
I vilket scenario skulle de inte kunna användas?
I inlägg #32 beskrev jag det lite utförligare. Men kontentan var att den el du använder själv ofta är mycket mindre än den du producerar, så nyttan är väldigt mycket mindre ifall du inte kan sälja solelen.
 
H
Mindre/billigare anläggning och/eller batteri löser det problemet.
 
Enligt informationen jag fick när vår anläggning monterades så är det dessutom inte tillåtet att producera el ut på nätet om den elen inte kan mätas. Dvs om man har fel typ av elmätare så får man inte ha anläggningen igång utan får vackert vänta till nätägaren ger klartecken.
Då kan man vidare spekulera i att om nätägaren redan anser att området inte kan ta emot mer el så kanske de inte avser att byta någon mätare i onödan heller.
Nu vet jag inte om det finns något batteri-system där man kan garantera sig att all el man producerar och lagrar endast matas in i det egna hushållet, typ Ö-drift?
 
A Asok skrev:
Enligt informationen jag fick när vår anläggning monterades så är det dessutom inte tillåtet att producera el ut på nätet om den elen inte kan mätas. Dvs om man har fel typ av elmätare så får man inte ha anläggningen igång utan får vackert vänta till nätägaren ger klartecken.
Då kan man vidare spekulera i att om nätägaren redan anser att området inte kan ta emot mer el så kanske de inte avser att byta någon mätare i onödan heller.
Nu vet jag inte om det finns något batteri-system där man kan garantera sig att all el man producerar och lagrar endast matas in i det egna hushållet, typ Ö-drift?
Svagt minne av att det fanns/finns ett direktiv från någon myndighet om att alla mätare ska bytas ut före utgången av 2023 (?), oavsett om man planerar solceller eller annat.

Hittade källa för mina misstankar:
https://www.energimarknadsbyran.se/nyheter/nyhetsarkiv/2020/din-elmatare-kommer-att-bytas-ut/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.