F
L lbgu skrev:
Undrar hur många olyckor som orsakas av husdjur. Vet en vars katter ibland lyckas aktivera något på spisen när de går på touchknapparna. Finns säkert nån spärr att aktivera, men det görs uppenbarligen inte av alla.
Så en kastrull med olja i som står på spisen för att man tänkt laga något, sen blir man upptagen med något annat, katten hoppar upp och slår på plattan vilket orsak brand..

En bra anledning till att aldrig lägga grejer på spisen, även kastruller när de inte används.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
Har en fristående induktionsspis. Så det är fysiska vred på fronten. Jäkligt tacksam för det.
 
Jag har en induktionsspis, med vred på toppen, OCH touch...
Det sämsta av två världar.

När den ger upp så blir det förhoppningsvis häll från Neff med "puck"
10690126r_1.jpg
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
TRJBerg
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har en induktionsspis, med vred på toppen, OCH touch...
Det sämsta av två världar.

När den ger upp så blir det förhoppningsvis häll från Neff med "puck"
[bild]
DET var en ny variant! Har inte sett sådan tidigare.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
DET var en ny variant! Har inte sett sådan tidigare.
Neff:en eller vår HQ?
ENPjcqWCaTmKpC3dEOObX4eX5fhGC1i8ptSngIxMxubJA1gqmmC7kGLWtyRCWm8yLHpXFRKoJBuw-2NqUZ90qzpbqr5nGHmNQCuTmrHsHZMbOtIFyEcsL69JSfaGqorFpqIyFC2B7UhyvOyz9qrhclWYK7pHpAtLDs2opayKlj4r955fpYl5DUQw7sSj3-94JZKwRtxgopK4Hu-2TBmq_peXBO1lz3eCrdtbhM1Re8IETE6IAf1uqX99HwY3jY2MkPB5NA5ac5_SFQ9c_z84F-DfIvqmfgYh8U0kftJwNTJPtVgGwxOC7ORHtgJH-Bu40me6KJUrpphZc-Jw-v4z3XhyTHSa30xSVYFPdUsJNfNy9NbHoGXXtYbkVgdpmcQ1JrZFlx7D4-NBZ0tiXVcLXcfD1-LhxxbJvvY-UQ-VFThBN4h8T7mqVSbagRIZ6W4Sj9rdGVHj7r33ew9Kdvv7_oTKeXL4fdBGrvlpDJ9RNFUSBvCCvTSpewXDXbmhlEKavDAEbuJkubLbiqsgbiZsRTZckjZymzUIzXPm_AVD4SP5o7o5VX4B1u3w_1Ugn2YNXAS599E8ucJv6LaQxitC1jE9o12x-eyjkB0uZotxcYZB-5pcqDKYw4BhV6PJJY7EKk571biXGbpwxULArMQAu9gn8fUiOyP7-aMoB4CtMmU2yrxo48HgcfOjK7qb0ziUs-hCZ9bAW0sSKn0bumC64b_7f5wLnGF6HMCWY7RbGglJHyQh1wrTEBQxofDGHcQ85djLNL29Ks57oCLf1Yfh3yhmVNck09MSUbkQmLFRbEMtTjYBj_1HyZhvDpUR7rAwbTkNKXhsGyllKkAf_NKvPNNI0UJ9aEmPSkNm736SZVerYfdTfnTPZZFoWZxIZ968V6XD-k6nb1UVqNa6kGSTep2ubgSAilDIChdDJWue0dDqFA=w1754-h1315-no

Och ja, jag har bränt saker eftersom stekpannans handtag kommit åt ett vred :sweat:
 
  • Wow
Sommartorparn
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag valde spishäll helt utan reglage från Elektrolux när det begav sig. Reglagen sitter på ugnen istället. Sådana spishällar verkar tyvärr inte finnas längre. Det är dåligt med reglage uppe på hällen (har det i sommarhuset) eftersom det blir svårare att hålla rent. Inte minst om något kokar över.
Hur hittar man touchkontrollerna så man kan stänga av spisen med överkokad mjölk över hela hällen?
Den stänger av sig själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
13th Marine 13th Marine skrev:
Neff:en eller vår HQ?
[bild]

Och ja, jag har bränt saker eftersom stekpannans handtag kommit åt ett vred :sweat:
Den var också ny för mig. Men det var länge sedan jag kollade på spisar...
Min har vreden på traditionellt sätt, dvs i fronten.
Har aldrig förstått vitsen med kontroller på hällen, borde vara självklart med de problem som kan uppstå. Fast det har väl med design att göra och kanske kostnad m t p den extra panelen man måste montera för självständiga hällar.
 
F Fideliox skrev:
En bra anledning till att aldrig lägga grejer på spisen, även kastruller när de inte används.
Själv tycker jag det är bra att använda det utrymmet just för kastruller. De används ju ändå där så då kan de ju lika gärna stå på spisen när de inte används. Alla köksskåp är ju välfyllda ändå.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Den var också ny för mig. Men det var länge sedan jag kollade på spisar...
Min har vreden på traditionellt sätt, dvs i fronten.
Har aldrig förstått vitsen med kontroller på hällen, borde vara självklart med de problem som kan uppstå. Fast det har väl med design att göra och kanske kostnad m t p den extra panelen man måste montera för självständiga hällar.
En väldigt snarlik modell säljs fortfarande idag, största skillnaden vad jag kan se är att vreden flyttat ned till en traditionell position.

Det är väl en begränsad marknad på folk som vill ha en häll med traditionella vred och är villiga att betala såpass mycket extra för en panel. Touchknappar är snudd på gratis.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag hatar touch-knappar på hällen. Vem fan kom på idén att man skulle TA på HÄLLEN för att byta läge på spisen? Steker man nåt blir det lätt lite för varmt på själva knapparna, ställer man nåt på blir spisen tokig. Likadant om det kommer stekfett eller om man torkar av spisen. Så dumt.
 
  • Gilla
Viktualia
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Det är inte en godkänd installation med timer på en hyfsat modern Electrolux spis.
Jag skulle tro att det beror på att fläktarna skall fortsätta att kyla ner spisen efter användning.

/Höghus

Står det i manualen då? Eller var hittar man den infon?
Mvh
 
M Micke_xyz skrev:
Jag hatar touch-knappar på hällen. Vem fan kom på idén att man skulle TA på HÄLLEN för att byta läge på spisen? Steker man nåt blir det lätt lite för varmt på själva knapparna, ställer man nåt på blir spisen tokig. Likadant om det kommer stekfett eller om man torkar av spisen. Så dumt.
k
Och kombinerat med lite fel fördröjningar på knapparna och det förb***de pipet allt ska hålla på med.
Nu kanske nyare spar är bättre...
 
F FSvensson skrev:
Står det i manualen då? Eller var hittar man den infon?
Mvh
Ja, det står i bruksanvisningen.

/Höghus
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är väl en begränsad marknad på folk som vill ha en häll med traditionella vred och är villiga att betala såpass mycket extra för en panel. Touchknappar är snudd på gratis.
Jag tror inte det är marknaden som vill ha touchknappar. Som vanligt är det den billigaste lösningen och tillverkaren har övertygat kunden om att den är bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
F Fideliox skrev:
Lättare att rengöra men det är nog enda fördelen tycker jag.
Vi valde medvetet bort hällen för en klassisk fristående spis. Och givetvis inget fjant med touchknappar på hällen. Eftersom alla reglagen trycks in när dom inte används så är rengöringen absolut inte svårare än på touchknappmodellen, däremot är funktionen på riktiga fysiska reglage överlägsen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.