F
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det borde vara standard med timer på spisar.
Eller dödmansgrepp. :)
Lämna inte köket med spisen på.
För övrigt har det lika lite med elinstallationer att göra som att man kan bränna sig på spisen.

Spisvakt är att rekommendera.

https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/brandsakerhet-i-hemmet/brandskyddsutrustning/spisvakt/

Annars tycker jag induktionshäll är bra, inget kan hända om man inte har metall på plattan och de stänga ofta av rätt fort när man lyft bort kastrull/panna. Stoppar ju inte torrkokning dock.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag uppfattar det som att en induktionsspis lägger av om det blir för varmt. Så brandrisken borde vara klart lägre.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Alla spisar lägger av när det blir för varmt...
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jo, men en klassisk gjutjärnsspis har ju inget problem med glödgade plattor.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Undrar hur många olyckor som orsakas av husdjur. Vet en vars katter ibland lyckas aktivera något på spisen när de går på touchknapparna. Finns säkert nån spärr att aktivera, men det görs uppenbarligen inte av alla.
Så en kastrull med olja i som står på spisen för att man tänkt laga något, sen blir man upptagen med något annat, katten hoppar upp och slår på plattan vilket orsak brand..
 
F
L lbgu skrev:
Undrar hur många olyckor som orsakas av husdjur. Vet en vars katter ibland lyckas aktivera något på spisen när de går på touchknapparna. Finns säkert nån spärr att aktivera, men det görs uppenbarligen inte av alla.
Så en kastrull med olja i som står på spisen för att man tänkt laga något, sen blir man upptagen med något annat, katten hoppar upp och slår på plattan vilket orsak brand..

Barnlåset är ju tyvärr hopplöst irriterande. Tar 5-7 sekunder att starta spisen, sen råkar man spilla eller lyfta kastrullen för länge så får man starta igen. Irritationen gör nog att olycksrisken ökar med 200%.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Finns det någon (förutom tillverkarna) som tycker att touch-knappar på spisen är bra?
 
  • Gilla
gunric och 8 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
Finns det någon (förutom tillverkarna) som tycker att touch-knappar på spisen är bra?

Lättare att rengöra men det är nog enda fördelen tycker jag.

De kunde iaf satt en vibrationsmotor som man har på telefonen så man vet att man tryckt?
 
  • Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Jag valde spishäll helt utan reglage från Elektrolux när det begav sig. Reglagen sitter på ugnen istället. Sådana spishällar verkar tyvärr inte finnas längre. Det är dåligt med reglage uppe på hällen (har det i sommarhuset) eftersom det blir svårare att hålla rent. Inte minst om något kokar över.
Hur hittar man touchkontrollerna så man kan stänga av spisen med överkokad mjölk över hela hällen?
 
  • Gilla
nnika
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Lämna inte köket med spisen på.
Inga långkok hos dig då?
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Hur hittar man touchkontrollerna så man kan stänga av spisen med överkokad mjölk över hela hällen?
Då stänger hällen av sig själv... Händer även när man råkar spilla allra minsta... Så det är en inte helt igenom positiv funktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Då stänger hällen av sig själv... Händer även när man råkar spilla allra minsta... Så det är en inte helt igenom positiv funktion.
Tur man inte har en sån spis. Jag hade blivit tokig, inte helt ovanligt att det kommer saker vid sidan om under matlagning.
 
L lbgu skrev:
Tur man inte har en sån spis. Jag hade blivit tokig, inte helt ovanligt att det kommer saker vid sidan om under matlagning.
Ja, det är ju inte hela spisen. Upptäckte att det kan tolkas så, men det är bara när det spills precis på tastaturen. Så inte riktigt så illa; det är mest en av plattorna där det händer.

Så vi överkok så kan man antingen stänga av/sänka temperaturen, eller, om det spiller direkt på knapparna så stängs den av av sig själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Elrelaterad, inte värmerelaterad? Det är alltså elen i första hand som orsakat bränder samt spisen har använts felaktigt. Och ingen varning vad man inte ska göra?
Felaktig användning är rimligtvis att inte använda spisen till uppvärmning. Man har alltså demonterat plattorna/hällen på spisen för att komma åt elledningarna och försökt hitta på nya funktioner utöver värme?

Ja då kan jag förstå att det kan ha gått illa.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det borde vara standard med timer på spisar.
Eller dödmansgrepp. :)
Lämna inte köket med spisen på.
För övrigt har det lika lite med elinstallationer att göra som att man kan bränna sig på spisen.
Det är inte en godkänd installation med timer på en hyfsat modern Electrolux spis.
Jag skulle tro att det beror på att fläktarna skall fortsätta att kyla ner spisen efter användning.

/Höghus
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.