@ @ndreas skrev:
Köp inte någon Nissan Leaf...de har inte CCS kontakt och kan därmed inte snabbladda annat än på några få äldre stationer..
Spelar ingen roll om behovet är 80-100km.
Men det finns många bra anledningar att inte köpa en Leaf om man vill ha en elbil.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Så mycket fattar jag med, och bilarna på blocket är de som inte blivit sålda ;)
Men att pruta ner en bil från 620 till 480, då får den ha stått länge.

Synd bara jag är en så dålig förhandlare :oops:
Just det exemplet var en sån här:
https://www.bytbil.com/stockholms-l...e-awd-teknikpaket-plus-titanium-9635-16726843
Exakt samma modell och utrustning, men den hade iofs gått 7 000 mil.
Men 480 K var det budet säljaren fick av bilhandlare. Så i så fall hade de troligen räknat med att kunna sälja den vidare för kanske 520K.
Men det är ett väldigt lågt pris.
Bilen kostar 870 K ny, drygt.
 
J jocke31 skrev:
Just det exemplet var en sån här:
[länk]
Exakt samma modell och utrustning, men den hade iofs gått 7 000 mil.
Men 480 K var det budet säljaren fick av bilhandlare. Så i så fall hade de troligen räknat med att kunna sälja den vidare för kanske 520K.
Men det är ett väldigt lågt pris.
Bilen kostar 870 K ny, drygt.
Ah, då har jag missförstått, trodde det var någon som gav 480k som bud på en bil hos en bilhandlare.
Alla Enyaq i Skåne säljs av bilhandlare just nu.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Ah, då har jag missförstått, trodde det var någon som gav 480k som bud på en bil hos en bilhandlare.
Alla Enyaq i Skåne säljs av bilhandlare just nu.
Det var nog jag som var otydlig. Hursomhelst så känns det inte som om handlaren trodde bilen skulle gå att sälja för 620K.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Aftonbladet är inte med i den aktuella artikeln. Beträffande bilnasarnas branschorganisation så får väl de försöka sätta vilket spinn de vill på sina fabricerade nyheter men det är inte ett skäl för journalister att gå på det.
Aftonbladets artikel länkade jag till tidigare i tråden, Mobility Sweden har statistik på sin hemsida där man kan söka fram siffrorna själv.
 
J jocke31 skrev:
Just det exemplet var en sån här:
[länk]
Exakt samma modell och utrustning, men den hade iofs gått 7 000 mil.
Men 480 K var det budet säljaren fick av bilhandlare. Så i så fall hade de troligen räknat med att kunna sälja den vidare för kanske 520K.
Men det är ett väldigt lågt pris.
Bilen kostar 870 K ny, drygt.
jag gav 350 för min bil efter 7000 mil och den kostade mer än 870 ny. Då var den iofs äldre än dessa men vad som är lågt pris har förskjutits efter pandemin.
 
Ja, vi får se vart detta barkar.
De jag kikar på känns ofta som de är prissatta utifrån nypris, vilket jag inte gör för en 2år gammal bil med 2-5000mil på mätaren. Då kan jag lika bra köpa en ny.

Har kikat lite på en som är lite vettigare prissatt. Men man undrar vad som är fel på den eftersom den har ägts av tre olika bilhandlare sedan i somras :thinking:
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Aftonbladets artikel länkade jag till tidigare i tråden
Jaha?

N Nerre skrev:
Mobility Sweden har statistik på sin hemsida där man kan söka fram siffrorna själv.
På vilket sätt ursäktar det statstelevisionens usla analys?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På vilket sätt ursäktar det statstelevisionens usla analys?
Jag har inte sagt att det ursäktar, men om både statstelevisionen, Aftonbladet och Mobility Sweden gör en analys som du inte håller med om är det kanske din analys det är fel på och inte deras?
 
@ @ndreas skrev:
Ja, det var "hemskt"! Laddade på Tesla 3 gånger (och en annan station en gång) på min tur till från fjällen.....av 8 snabbladdare var aldrig mer än 2 upptagna. Sedan så fanns såklart flera andra snabbladdare av andra leverantörer tillgängliga på samma orter (y)
Och det var på stugbytardagar runt vecka nio eller?

För det är ju det som är problemet, att många vid ett fåtal tillfällen ska dela på resurser som normalt är ganska sparsamt utnyttjade.

Jag har varit i Vemdalen vecka nio med elbil en gång, men då var uppresan av olika skäl inte på helgen och hemresan gick via övernattning hos kompisar i Mora delvis för att slippa trängas vid snabbladdarna samtidigt som ”alla” andra.

Det kanske kan funka smärtfritt, men de anekdotiska erfarenheter jag hört om säger att det är rätt jobbigt.
 
N Nerre skrev:
Jag har inte sagt att det ursäktar, men om både statstelevisionen, Aftonbladet och Mobility Sweden gör en analys som du inte håller med om är det kanske din analys det är fel på och inte deras?
Eller så har bilnasarna skrivit ett pressmeddelande som de andra slappt gjort en rewrite på.

Då är det 1–1 och bara ena sidan har ett egenintresse att värna.
 
Som sagt var, statistiken finns där.

Den visar ju att det säljs ungefär lika mycket bilar, men det är mindre andel elbilar nu är förut.

Folk köper alltså hellre bensin/diesel än elbil just nu.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Som sagt var, statistiken finns där.

Den visar ju att det säljs ungefär lika mycket bilar, men det är mindre andel elbilar nu är förut.

Folk köper alltså hellre bensin/diesel än elbil just nu.
Ja, eller så passade väldigt många som funderat på elbil på att byta bil precis innan regeringen tog bort bonusen så det blir en dipp i försäljningen helt naturligt. Och så börjar begagnatmarknaden se mer rimlig/realistisk ut för elbilar vilket slår på nybilsförsäljningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
OK, kan du förvärma bilen med el från laddbox också annars lär du inte få ut några 80km på vintern? Brukar vara svårt att få "förkyla" på sommaren med laddhybrider, eller det finns? Så du klarar alltså 95% av alla milen med en elbil som har en räckvidd på 80-100km, då hade jag köpt en bra begagnad Nissan Leaf el. dyl. och hyrt bil de 2-3ggr (antagande) som jag behöver köra längre. Men vi är alla olika och det är tur för annars hade det inte funnits några begagnade elbilar till mig :p
Osäker på om kupén värms från laddbox, men batteriet förvärms i alla fall via laddboxen. Den har både värma/kyla remote på el...

Nej, jag vill inte köra någon sketen Leaf, och jag har inte lust att hyra bil varje gång jag ska åka längre... Som sagt, tack för förslagen, men jag har gjort valet jag anser vara bäst och bekvämast för mig!
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.