M
M Myckling skrev:
Bara för sakens skull har inte Volvo dieslar i sina hybrider utan bensinare som har förmågan att låta som en diesel ;)
Jag vill minnas att hans V60 D6 hade dieselmotor. Modellen som fanns innan den V60 som finns idag.
 
  • Gilla
Joacimz och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag vill minnas att hans V60 D6 hade dieselmotor. Modellen som fanns innan den V60 som finns idag.
du minns rätt, den generationen hade dieselhybrid som alternativ! Hade en E300de innan nuvarande bil, vet inte om någon mer än merca och Volvo sålt dieselhybrider?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Attitudeswe
Axelsio Axelsio skrev:
du minns rätt, den generationen hade dieselhybrid som alternativ! Hade en E300de innan nuvarande bil, vet inte om någon mer än merca och Volvo sålt dieselhybrider?
Renault 508RXH fanns också.

D6an gick max i 115km/h på elmotorn sen var diseln tvungen att starta...
 
Axelsio Axelsio skrev:
du minns rätt, den generationen hade dieselhybrid som alternativ! Hade en E300de innan nuvarande bil, vet inte om någon mer än merca och Volvo sålt dieselhybrider?
Peugeot hade två modeller med dieselhybrid 3008 och 508.
Dom var tidiga på banan med laddhybrider
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Renault 508RXH fanns också.

D6an gick max i 115km/h på elmotorn sen var diseln tvungen att starta...
ah, 115 är ju okej ändå men störigt.

E300:an funkade mycket bra som hybrid tycker jag för övrigt, ingen fartbegränsning på elen utan man kunde köra så snabbt dom 120 elhästarna orkade:crysmile:

däremot skulle jag vara nervös över att köpa vilken laddhybrid som helst begagnad, men kanske i synnerhet en diesel, jag tog noga hand om min och såg till att aldrig chocka den med fullgas med kall motor och så, men jag tror generellt slitaget på motorerna är högre än icke-hybrid. Fast kanske inte ändå när man tänker efter, dom flesta dagliga resorna gjorde jag på el utan att motorn någonsin startades.

vore intressant med en ordentlig studie på området.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Gjorde service på Teslan i igår.

Det som skall göras är byte av kupe filter, han fick byta vindrutetorkarna oxå.

Bokade service i appen och fick besked att service skulle komma till mitt jobb mellan 12.00-16.00.
På utsatt tid dyker han upp och ringer. Jag behöver inte ens gå ut till bilen utan han öppnar den själv.

När han är klar så ringer han och jag får låsa bilen från appen.

1200kr kostade kalaset.

Helt otroligt bra service! Bilen har gått 5000mil nu och detta är det första kronan jag kostar på den.
En annan väntade 4 månader månader från bokning tills ACn lagades på min då 7 månaders gamla model Y. Sålde skiten i höstas1 vecka efter den lagats för 720. 60.000 vinst på 1 år. Hann sälja innan prisdroppet.

Sämsta servicen jag varit med om i hela mitt liv. De erbjud en gammal model 3 där självrisken var 25.000. Hur kan den vara 25.000 på en 4+ år gammal bil? sinnes. 1 hare i fronten och du är uppe i dom summorna. Min bil som tänktes ställas där ansvarade dom inte för. Slog någon sönder den? min självrisk, backar någon in i den på parkeringen? min självrisk. Ett företag som förvarar bilar hos sig skall vara ansvariga för bilen. Händer något då får dom betala. Körde hem och levde sommaren utan AC.

Ingen mer Tesla förrän de öppnar upp verkstad i Kalmar/Växjö. Är trött på att ta semester 1 dag var och varannan gång för att de måste koppla upp bilen till datorn för att sedan säga '' vi beställer delar. oklar när de kommer. hejdå''

Sen fick jag fukt (vatten) innanför baklyktan men som tur var tajmade det bra med AC reperationen. 2 saker på inte ens en 1 år gammal bil. Skulle aldrig äga tesla efter nybilsgarantin
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Begagnatpriserna är redan på väg ned rejält. Folk har taskigt med stålar, helt enkelt. Och många tidigare leasingavtal har gått ut, så det börjar bli rätt fullt i bilhallarna med begagnade elbilar. Många bilar har dessutom stått där länge, så nu är det prutläge. Har också hört om att intresset är lågt hos bilhandlarna av att köpa in vissa elbilar. Och det här påverkar förstås marknaden.
Riddermarks osv har ju allt ifrån 8-12% effektiv ränta. Aldrig att jag köper bil med dom räntorna. Billigare att ta privatlån på hela summan
 
M Markarbetaren skrev:
Jag vill minnas att hans V60 D6 hade dieselmotor. Modellen som fanns innan den V60 som finns idag.
Den D6 och senare även D5 plug in hybrid. Farsan hade 2st och dom gick väl runt 40km på el. Billigare och enklare med bensinare, samt att dom är tystare.. glida tyst på el när plötsligt volvos dieselfemma hoppar igång,det är som att bli väckt av att grannen bilar i golvet ovan.
 
  • Haha
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag vill minnas att hans V60 D6 hade dieselmotor. Modellen som fanns innan den V60 som finns idag.
Där ser man. Då har jag lärt mig något nytt idag också. :)
Men att dieselfemman skulle låta illa håller jag inte med om, den hade ju en skön gång jämfört med dagens fyror.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Man väljer en motor som är stark nog att starta och dra bra i låga farter utan växellåda. Då får man en motor som vid full fart har väldigt hög effekt.
Precis. Det går såklart utmärkt att bygga en elbil med mindre motor. Men då får man kanske räkna med att det tar 5-10 sekunder att komma iväg vid ett rödlyse istället för 2-3 sekunder.

Om man har en bränslebil kan man prova att köra på enbart 3:ans växel eller högre så får man en bild av hur det skulle bli.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Precis. Det går såklart utmärkt att bygga en elbil med mindre motor. Men då får man kanske räkna med att det tar 5-10 sekunder att komma iväg vid ett rödlyse istället för 2-3 sekunder.

Om man har en bränslebil kan man prova att köra på enbart 3:ans växel eller högre så får man en bild av hur det skulle bli.
Men en ID 4 med fyrhjulsdrift har 265 hk inte kan det innebära som att starta på 3an;). Min fråga var relaterad till Fiskers 550 hk.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Precis. Det går såklart utmärkt att bygga en elbil med mindre motor. Men då får man kanske räkna med att det tar 5-10 sekunder att komma iväg vid ett rödlyse istället för 2-3 sekunder.

Om man har en bränslebil kan man prova att köra på enbart 3:ans växel eller högre så får man en bild av hur det skulle bli.
Det är tvärt om just i starten som skillnaden är stor till eldriftens fördel. Volkswagen ID4 har 150 kW på en ganska tung bil. En av de riktigt bekväma detaljerna hur mycket snabbare den kommer iväg från stillastående jämfört med bilar med förbränningsmotor. Väl uppe i motorvägsfart är det inte så imponerande acceleration längre.
 
  • Gilla
Omogen och 3 till
  • Laddar…
M
Z Zlatje skrev:
En annan väntade 4 månader månader från bokning tills ACn lagades på min då 7 månaders gamla model Y. Sålde skiten i höstas1 vecka efter den lagats för 720. 60.000 vinst på 1 år. Hann sälja innan prisdroppet.

Sämsta servicen jag varit med om i hela mitt liv. De erbjud en gammal model 3 där självrisken var 25.000. Hur kan den vara 25.000 på en 4+ år gammal bil? sinnes. 1 hare i fronten och du är uppe i dom summorna. Min bil som tänktes ställas där ansvarade dom inte för. Slog någon sönder den? min självrisk, backar någon in i den på parkeringen? min självrisk. Ett företag som förvarar bilar hos sig skall vara ansvariga för bilen. Händer något då får dom betala. Körde hem och levde sommaren utan AC.

Ingen mer Tesla förrän de öppnar upp verkstad i Kalmar/Växjö. Är trött på att ta semester 1 dag var och varannan gång för att de måste koppla upp bilen till datorn för att sedan säga '' vi beställer delar. oklar när de kommer. hejdå''

Sen fick jag fukt (vatten) innanför baklyktan men som tur var tajmade det bra med AC reperationen. 2 saker på inte ens en 1 år gammal bil. Skulle aldrig äga tesla efter nybilsgarantin
Undra om det är därför det är svårt att helförsäkra en Tesla? Och om nått företag vill försäkra den så kostar det sjuka pengar. 78,000kr/år för en 2014 model S för mig. Gammal gubbe i villa.
 
M
A Avemo skrev:
Det är tvärt om just i starten som skillnaden är stor till eldriftens fördel. Volkswagen ID4 har 150 kW på en ganska tung bil. En av de riktigt bekväma detaljerna hur mycket snabbare den kommer iväg från stillastående jämfört med bilar med förbränningsmotor. Väl uppe i motorvägsfart är det inte så imponerande acceleration längre.
Vridmomentet kanske spelar in. Min elhoj har 46hk men liknande vridmoment som en 1000 kubiks sporthoj med fyrdubbla effekten.
 
M
M Myckling skrev:
Där ser man. Då har jag lärt mig något nytt idag också. :)
Men att dieselfemman skulle låta illa håller jag inte med om, den hade ju en skön gång jämfört med dagens fyror.
Nja, mitt inlägg gjorde ju gällande när den var kall. Vi bor högt. På vintern orkade säkert elmotorn ända fram till sista backen och där vrålade dieseln igång. Att starta en dieselmotor i minusgrader och låta den kicka in och dra en två ton tung bil uppför en väldigt brant backe var ingen ljuv musik i mina öron:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.